Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort int het bezit van een WD Passport 320 GB, er wordt geadviseerd om deze uit te schakelen alvorens hem af te koppelen (heeft dus enkel stroom via USB). Als ik dat in XP doe, dan hoor je hem ook uitgaan (lampje blijft wel branden), maar je hoort hem dus niet meer draaien. In Vista blijft hij echter gewoon doordraaien.
Als ik hem dan afkoppel, dan hoor je een soort zoem die steeds zachter wordt (logisch, hij gaat uit), is dit schadelijk? Kan dit kwaad?
Ik wil dit ff zeker weten want ik wil niet dat hij gaat crashen ofzo!

Heeft iemand hier meer ervaringen mee?

Draak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier de 120gb versie , ik trek hem er altijd gewoon uit , hotplug dus, kan geen kwaad die van mij doet het na anderhalf jaar nog steeds , en die is al best vaak in en uit gestoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:24

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nou, het kan aan een aantal dingen liggen.

Misschien heeft je PC-voeding nog een beetje stroom in zich, nadat je de PC hebt afgesloten; het kan dan zo zijn dat de stroom word geledigd door de externe harde schijf.

Je Moederbord kan ook gewoon stroom geven op de USB-poorten, zelfs nadat de pc uit is; deze stroom komt dan rechtstreeks vanaf de voeding.

Ik heb ook een Western Digital Essential 320GB (nieuwste dus) en die spint op wanneer ik mijn PC aandoe, maar wanneer ik de PC uit heb staan, blijft het lampje branden omdat er nog stroom zit op de USB poorten.

Waarom laat je de HDD dan gekoppeld? De Externe HDD vertraagd mijn opstartproces met 20%. Iedere keer weer worden de USB apparaten gecontroleerd; met USB sticks is dat geen probleem (flash) maar wel met een Ext HDD.. Die moet telkens weer opspinnen.

Maar ik heb een vraag: Wanneer ik mijn Western Digital 320GB met behulp van een USB bverlengkabel aan probeer te sluiten op mijn PC (rechtstreekse verbinding op achterkant Moederbord P5E) dan spint ie niet op.. Hoe komt dit? Ik vermoed dat de USB verlengkabel ene Pin mist. Want de stroom die door de normale kabel gaat, zou toch ook gewoon 1 op 1 doorgegeven meoten worden aan de USB kabel?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:11:
ik heb hier de 120gb versie , ik trek hem er altijd gewoon uit , hotplug dus, kan geen kwaad die van mij doet het na anderhalf jaar nog steeds , en die is al best vaak in en uit gestoken
Ik ook in XP, ik heb nog nooit gebruik gemaakt van dat loskoppelen en gebruik toch al een aantal jaren externe harddisks. Nog nooit een probleem mee gehad. Wel zorgen dat de disk niet gebruikt wordt tijdens het verwijderen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
salimrmaf schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:29:
Nou, het kan aan een aantal dingen liggen.

Misschien heeft je PC-voeding nog een beetje stroom in zich, nadat je de PC hebt afgesloten; het kan dan zo zijn dat de stroom word geledigd door de externe harde schijf.

Je Moederbord kan ook gewoon stroom geven op de USB-poorten, zelfs nadat de pc uit is; deze stroom komt dan rechtstreeks vanaf de voeding.

Ik heb ook een Western Digital Essential 320GB (nieuwste dus) en die spint op wanneer ik mijn PC aandoe, maar wanneer ik de PC uit heb staan, blijft het lampje branden omdat er nog stroom zit op de USB poorten.

Waarom laat je de HDD dan gekoppeld? De Externe HDD vertraagd mijn opstartproces met 20%. Iedere keer weer worden de USB apparaten gecontroleerd; met USB sticks is dat geen probleem (flash) maar wel met een Ext HDD.. Die moet telkens weer opspinnen.

Maar ik heb een vraag: Wanneer ik mijn Western Digital 320GB met behulp van een USB bverlengkabel aan probeer te sluiten op mijn PC (rechtstreekse verbinding op achterkant Moederbord P5E) dan spint ie niet op.. Hoe komt dit? Ik vermoed dat de USB verlengkabel ene Pin mist. Want de stroom die door de normale kabel gaat, zou toch ook gewoon 1 op 1 doorgegeven meoten worden aan de USB kabel?
Het gaat niet over als de laptop uit staat maar als ik hem via windows (softwarematig) veilig verwijder..

Over jou vraag, het kan zijn dat de verlengkabel + normale kabel te lang is. USB kabel kan niet niet onbeperkt lang zij, dan werkt het niet meer. De exacte maximale lengte weet ik niet uit mijn hoofd, zou je ff op moeten zoeken. Of wat ook nog zou kunnen bedacht ik me, verlengkabel usb1, normale kabel usb2? Theoretisch gezien zou het moeten werken, maar ja.. daar kan het imo ook fout gaan.

Verwijderd

3/5 meter geloof ik is de maximale lengte van usb, maar als dat voor elk apparaat het zelfde is durf ik niet te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan dat kwaad? Toch ja.

Een moderne harddisk heeft nog steeds parking. Dit gebeurt automatisch, maar soms is de magneet die bij stroomuitval de actuator in de binnenste zone plaats defect en schakeld hij niet. Als hij uit aan het lopen is (gezoem dat steeds lager en zachter wordt) dan is dat een kwestie van abrupte stroomonderbreking tijdens arbeid en dat kan voor een paar honderd keer geen kwaad, maar een harddisk die dit euvel niet heeft zal nog veel langer meegaan. Zodra je de USB stekker eruit wilt halen, leg hem tegen je oor en luister of je een klik hoort (het parkeren).
Nogmaals, jullie zeggen het al lange tijd te doen en je daagt 2 factoren hiermee uit:
1. De kop blijft staan en land op het oppervlak. Omdat het geen crash is en dit zacht gebeurt zal het geen directe schade berokkenen, maar de harddisk is in deze staat zeer gevoelig voor kwetsures. Geef hem een goede tik en de kop is dood. In parking zone kunnen ze een aardige klap/val/stoot overleven.
2. Het is mogelijk dat je de electronica beschadigd. Echt hotpluggable is USB nu nog steeds niet en we moeten nog via apparaat verwijderen eerst unmounten en dan eruittrekken. Het gaat zelfs zo ver dat er heel veel USB sticks dood gaan aan dit issue van zomaar eruit trekken.

Dit is geen onzin overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 01:07:
Kan dat kwaad? Toch ja.

Een moderne harddisk heeft nog steeds parking. Dit gebeurt automatisch, maar soms is de magneet die bij stroomuitval de actuator in de binnenste zone plaats defect en schakeld hij niet. Als hij uit aan het lopen is (gezoem dat steeds lager en zachter wordt) dan is dat een kwestie van abrupte stroomonderbreking tijdens arbeid en dat kan voor een paar honderd keer geen kwaad, maar een harddisk die dit euvel niet heeft zal nog veel langer meegaan. Zodra je de USB stekker eruit wilt halen, leg hem tegen je oor en luister of je een klik hoort (het parkeren).
Nogmaals, jullie zeggen het al lange tijd te doen en je daagt 2 factoren hiermee uit:
1. De kop blijft staan en land op het oppervlak. Omdat het geen crash is en dit zacht gebeurt zal het geen directe schade berokkenen, maar de harddisk is in deze staat zeer gevoelig voor kwetsures. Geef hem een goede tik en de kop is dood. In parking zone kunnen ze een aardige klap/val/stoot overleven.
2. Het is mogelijk dat je de electronica beschadigd. Echt hotpluggable is USB nu nog steeds niet en we moeten nog via apparaat verwijderen eerst unmounten en dan eruittrekken. Het gaat zelfs zo ver dat er heel veel USB sticks dood gaan aan dit issue van zomaar eruit trekken.

Dit is geen onzin overigens.
Waarom maken ze het dan zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 18:28:
3/5 meter geloof ik is de maximale lengte van usb, maar als dat voor elk apparaat het zelfde is durf ik niet te zeggen
5 meter, daarna zul je een repeater(kabel) moeten gebruiken. (maximaal 3 repeaterkabels)
Misschien omdat fabrikanten niets meer verdienen als hun product niet kapot kan. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Pagina: 1