Toon posts:

[XP] Login met SYSTEM account om backups te maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In Windows XP (alle XP versies, ook SP3) is het mogenlijk om via de taakplanner in te loggen als system32.

code:
1
2
3
4
5
6
7
1. Start > Uitvoeren "cmd"
2. at [tijd] /interactive cmd.exe
([tijd] vervangen door de tijd 1 minuut na de tijd dat 't nu is)
3. cmd sluiten
4. via Taakbeheer explorer.exe sluiten
5. wacht tot cmd.exe automatisch opent
6. typ in het cmd venster "explorer.exe" en geef een enter

Dit gebruik ik zelf af en toe als ik gebruikeraccounts moet kopiëren etc. stricktly buisiness ;-)
Aangezien dat ik een luie ICT'er ben vroeg ik me af of deze actie te automatiseren is.
Ik heb al gezocht hoe dit te realiseren is met batch. Maar geen succes.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik bij 2 de tijd kan inlezen in het goede formaat en er 1 minuut bij op te tellen en direct daarna explorer kan killen.

Verwijderd

system32 of 'System'? ;)

nja,.. iig ... timertjes gebruiken in batch files, ben ik niet bekend mee.. en volgens mij is dat ook niet eens mogelijk, en anders geen goed idee :P

mischien dat je hier wat aan hebt = )

http://www.google.nl/sear...andline&btnG=Zoeken&meta=

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 10:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
;( blunder!

Je hebt gelijk ;) het is SYSTEM (wel in caps ofcourse :P)

Verwijderd

Ik denk dat je deze wilt hebben..

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc755618.aspx

Maar vertel is ff.. waarom je in je*** naam explorer.exe wilt killen?
Je hebt gelijk ;) het is SYSTEM (wel in caps ofcourse :P)
Windowz doet niet aan case-sensitive met login-namen. : 9

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 10:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:19:
Ik denk dat je deze wilt hebben..

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc755618.aspx

Maar vertel is ff.. waarom je in je*** naam explorer.exe wilt killen?

[...]

Windowz doet niet aan case-sensitive met login-namen. : 9
Wat je met deze Trick/Hack doet is je bestaande explorer shell vervangen als SYSTEM (inloggen als SYSTEM).
Maar voor je de explorer shell als SYSTEM wilt starten moet je je eigen explorer shell eindigen zonder je sessie te eindigen. Dit kan alleen via Taakbeheer ;)

2 explorer shells openen als andere gebruikers.. ik denk niet dat dat kan.. in ieder geval niet zonder meldingen etc. denk ik. Ik zal 't wel eens testen ;)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
3. cmd sluiten

nou goed dan

1... tja...
2: sleep 60 (mischien moet je hiervoor een sleep tooltje downloaden, als dat niet *meer* in windows zit, en let op.. of ie millisec of sec wilt eten)
3..
4 pskill van sysinternals

en de rest ga je maar lekker zelf uitzoeken, luie dondert! :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb getest een 2e explorer te openen als SYSTEM terwijl ik ingelogd was als een user.
Je opent dan alleen het Filemanager gedeelte van explorer, je vervangt dus niet de complete shell.
;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:30:
code:
1
2
3
4
5
6
7
3. cmd sluiten

nou goed dan

1... tja...
2: sleep 60 (mischien moet je hiervoor een sleep tooltje downloaden, als dat niet *meer* in windows zit, en let op.. of ie millisec of sec wilt eten)
3..
4 pskill van sysinternals

en de rest ga je maar lekker zelf uitzoeken, luie dondert! :P
Vraagje.. wat moet ik met het sleep command?
Dit laat alleen cmd wachten voor een x aantal seconden. ;)
Is er een mogelijkheid een command in een command te zetten of een command te pipen.
Voorbeeld: > at `time /t` mspaint.exe (de actie 'time /t' in 'at' oproepen)

(deze acties komen voor in de unix wereld en ik gebruik ze bijna dagenlijks. Heb hier nog nooit van gehoord in de DOS of Win omgeving, maar dan moet ik wel bekennen dat ik hier niet zo'n expert in ben)

Verwijderd

Voordat we verder gaan :P, waarom wil je explorer in SYSTEM account laten draaien?

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij zou dit met powershell wel moeten kunnen. Daar kun je de datum / tijd oproepen met een offset en in een variabele plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:07:
Voordat we verder gaan :P, waarom wil je explorer in SYSTEM account laten draaien?
Als ik een klant heb waarvan Windows geherinstalleerd moet worden, en deze wilt zijn of haar account behouden, moet dit account gekopieerd worden.
De enige 2 accounts die toegang hebben tot de home folder zijn de gebruiker zelf, en de SYSTEM account.
Nu kun je wel de Owner aanpassen van deze folder, maar dit kost uren, zeker als de account veel files bevat. Sneller is dus als SYSTEM in te loggen en dan alles te kopiëren.
Voor virusscans is dit ook handig (sommige virusscans lopen als user, als deze dan de homefolder willen scannen kunnen ze het meeste van een beveiligde home folder niet scannen. De mogelijkheid bestaat dan dat er virussen blijven staan.)

@ Joolee:
Ik zal eens even een kijkje nemen met powershell ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Powershell is niet de oplossing.
Het is namelijk de bedoeling dat de actie gestart kan worden via een executable/batchfile o.i.d.
Deze moet namelijk op een usb stick komen te staan zodat ik snel dit command uit kan voeren op iedere win xp pc ;)

Verwijderd

blaat.bat:
pskill explorer.exe
sleep 5
runas /user:SYSTEM@WORKGROUP explorer.exe

(laatste command ff dubbel checken)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:52:
blaat.bat:
pskill explorer.exe
sleep 5
runas /user:SYSTEM@WORKGROUP explorer.exe

(laatste command ff dubbel checken)
"runas /user:SYSTEM@WORKGROUP explorer.exe" Werkt niet, en is logischerwijs niet mogelijk.
runas zoekt in de SAM file naar users (normale inlog procedure). Alleen de normale users en administrator staan hierin. SYSTEM hoort niet bij de normale users ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En terecht.

Misschien moet je dan toch maar eens kijken naar een andere manier om dat userprofile te backuppen en na de herinstallatie de data terug te zetten :)
Hint: NTBackup en restoren bijvoorbeeld...

Sowieso gaat je actie weinig nut hebben omdat je met een reinstall toch al de SAM gaat vervangen.

En een vervelende typo in de topictitel gefix0red.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 09:09

Jake Bullet

Wise Scripter

Ik heb ooit eens een Wise script exe gebakken welke een cmd onder systemaccount start. Op de commandline kan je nog mee geven wat je eventueel wilt starten. Overigens kan je twee explorers tegelijk onder verschillende credentials laten draaien. bv runas /user:admin "explorer /separate" doet het 'm. Met mijn scriptje wordt het dus 'cmd_system explorer /separate'.

Download scriptje hier...

Verwijderd

Topicstarter
Jake Bullet schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:12:
Ik heb ooit eens een Wise script exe gebakken welke een cmd onder systemaccount start. Op de commandline kan je nog mee geven wat je eventueel wilt starten. Overigens kan je twee explorers tegelijk onder verschillende credentials laten draaien. bv runas /user:admin "explorer /separate" doet het 'm. Met mijn scriptje wordt het dus 'cmd_system explorer /separate'.

Download scriptje hier...
Thnx!
Het sciptje doet zijn werk perfect en is portable, dit is exact wat ik zocht ;)

Als ik vragen mag, hoe heb je dit gerealiseerd? Want dit kan bij mijn weten alleen via de cronmanager van XP (at). Just curious ;)

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 09:09

Jake Bullet

Wise Scripter

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:15:
[...]

Thnx!
Het sciptje doet zijn werk perfect en is portable, dit is exact wat ik zocht ;)

Als ik vragen mag, hoe heb je dit gerealiseerd? Want dit kan bij mijn weten alleen via de cronmanager van XP (at). Just curious ;)
In de resource kit zit srvany.exe. Hiermee kan je van elk uitvoerbaar bestand een service maken. Het scriptje installeert srvany met cmd als service. De service draait als local system en interactive-> cmd als system

Onlangs kwam ik achter een nog methode: gebruik psexec van sysinternals.
psexec -i -s bla.exe

Deze doet in principe hetzelfde als mijn dingetje: installeer een service en run command.

Verwijderd

Topicstarter
Jake Bullet schreef op maandag 15 september 2008 @ 14:08:
[...]

In de resource kit zit srvany.exe. Hiermee kan je van elk uitvoerbaar bestand een service maken. Het scriptje installeert srvany met cmd als service. De service draait als local system en interactive-> cmd als system

Onlangs kwam ik achter een nog methode: gebruik psexec van sysinternals.
psexec -i -s bla.exe

Deze doet in principe hetzelfde als mijn dingetje: installeer een service en run command.
Cool, bedankt ;)
Nu weet k ook weer hoe dat werkt :)
Onwijs bedankt

Verwijderd

Misschien kan dit klein scriptje je helpen,
Vul de tijd zelf in en wacht een minuutje...
Slaag het op als een *.bat file

code:
1
2
3
4
@echo off
cls
set /p t=tijd dat cmd moet openen:
at "%t%" /interactive cmd.exe

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 20:25 ]

Pagina: 1