ATA van SIP naar BRI (ISDN)

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb al enige tijd een asterisk server draaien met daarin een ISDN kaart. Nu is gisteren de harddisk overleden (na reboot komt hij niet meer online, maar machine staat remote 130km verderop) en ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Eigenlijk wil ik asterisk gaan draaien op mijn colo machine, maar hier ligt de ISDN lijn niet. Nu kan ik wel een ISDN lijn aanvragen voor mijn colo machine ,aar eigenlijk wil ik het volgende

Asterisk op Colo machine
Speedtouch 780`s op 2 locaties met analoge toestellen
Aantal Softphones.

Op de ISDN locatie zoek ik dan eigenlijk een ISDN naar BRI ata. Ik dacht dat FritzBox deze had, maar blijkbaar is dat alleen de lokale toestellen

Ik wil dus het ISDN verkeer doorzetten naar de asterisk doormiddel van SIP
Ik wil dus het SIP verkeer doorzetten via de ISDN ATA naar ISDN

Zo kan ik de asterisk die ik nu heb omzetten naar mijn colo bak, en heb ik op de ISDN locatie alleen nog maar een modem van 15 Watt

Heeft iemand dit wel eens geprobeerd ? (Ik ga vandaag kijken of ik nog ergens zon Fritzbox kan vinden)

Mischien kan de Fritzbox het toch wel.

http://www.tijdhof.com/fritz.php

Met de types

7050-A 2326
7050-B 2327
7170-A
7140-B
5188-B 2359

[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 12-09-2008 07:56 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
Op dat moment heet het meestal een IAD (even googelen op IAD ISDN BRI). Patton is een bekend en goed merk. Ben ze wel eens tegen gekomen. Voor zover ik weet kosten IAD's voor ISDN een paar honderd euro.

[ Voor 15% gewijzigd door mbaltus op 12-09-2008 08:39 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• raymonvdm
Hmmm dan kan ik toch mischien beter mn pctje met 2 bri kaartjes laten staan. (vervangen voor mn reserve machine)

Ik ben hier nog even aan het zoeken voor zo`n Fritz ding

[ Voor 21% gewijzigd door raymonvdm op 12-09-2008 09:17 ]

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51
Een fritzbox werkt over het algemeen precies andersom. Waar je nog naar zou kunnen kijken is een Mediant 600 van audiocodes

Verwijderd

Lancom heeft daar verschillende oplossingen voor.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk ook vooral even wat 't kost om je ISDN aan te laten sluiten op je colo doos. Dat kan best namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• raymonvdm
Het aansluiten op mn colo doos is lastig. Moet ik een 2e ISDN aanvragen en een kabel trekken naar het datacenter toe.

Ik heb zojuist even een test opstelling gemaakt en het lijkt te werken (We hadden gewoon nog een 7170 liggen)

softphone -> asterisk -> BRI NT1 -> Fritz lifeline -> Voip naar 2e asterisk -> Sip provider -> GSM

Ik kan dus op zoek naar een Fritzbox 7170. Annex A of Annex B maakt niet uit. Ze beschikken beide over een ISDN en PSTN lifeline (niet gelijktijdig)

Me happy :-)

Iemand nog een 7170 over?

[ Voor 58% gewijzigd door raymonvdm op 12-09-2008 18:14 ]

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb dit al tig keer opgelost met Patton VoIP Gateway's
SN4638 kan alles wat je wilt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-03 13:18
eXhale schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 23:32:
Heb dit al tig keer opgelost met Patton VoIP Gateway's
SN4638 kan alles wat je wilt.
Patton dacht ik ook aan. Die kunnen ook beide kanten op. Ik heb er zelf hier ook een paar liggen.

Een Smartnode4638 is misschien wat overkill. Het kan ook prima met een SN4552 (1x BRI), de 4638 heeft er 5. Ligt er natuurlijk aan hoeveel ISDN2 lijnen TS richting sip wil.

Je zou ook een model met PRI kunnen overwegen als je een ISDN15-30 door wilt routeren (mits je bandbreedte dat toelaat)

Alleen is patton wel prijzig spul.... Toevallig had ik geluk met mn 4552, ik kocht m voor 1 eur (en 12 eur verzend) van een belg op Ebay, http://cgi.befr.ebay.be/w...iewItem&item=280229095061
Was dus een mazzeltje, aangezien die dingen iets van 300 eur kosten...
Mn Fritz 5012 (om ook eens op ISDN te testen) krijg ik nog, kostte me 11,50 van een duitser op Ebay....

ps: jij hebt veel ervaring met pattons, enige suggestie hoe je zo'n ding achter NAT aan de gang krijgt? Inkomend krijg ik mn patton 4552 niet aan de gang achter de router (alleen als ik m direct aan wan hang). Idem bij de 4638 die ik tijdje had liggen. Kan ook niets vinden mbt stunsupport. Mn linksys atatje werkt wel prima achter nat.

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 12-09-2008 23:48 ]

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DJSmiley schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 23:42:
[...]

ps: jij hebt veel ervaring met pattons, enige suggestie hoe je zo'n ding achter NAT aan de gang krijgt? Inkomend krijg ik mn patton 4552 niet aan de gang achter de router (alleen als ik m direct aan wan hang). Idem bij de 4638 die ik tijdje had liggen. Kan ook niets vinden mbt stunsupport. Mn linksys atatje werkt wel prima achter nat.
Achter NAT klopt je contact-address niet meer (Patton gooit het interne nat adres mee naar buiten)
Los je op door:

code:
1
2
3
gateway sip GW_SIP
service default
contact-address <ikbenjeexterneip>
Pagina: 1