Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 23:52
Voor mijn afstudeeropdracht, welke ik redelijk vrij mocht invullen, heb ik aangeboden een kosten-baten analyse te maken om 2 redenen, namelijk het "moeilijker" maken van het project en zelf wat te leren |:( . Nou heb ik dus het technische gedeelte van het project al gedaan (enkele RUP documenten en een prototype) maar nu zit ik met het kosten-baten onderzoek wat nog gedaan moet worden. Mijn opleiding is een informatica opleiding gericht op software engineering .

Zelf heb ik hier nog nooit wat mee gedaan en daarom zit ik nu een beetje vast. Mijn eerste opzet was een simpele berekening van de cijfers die ik had verkregen door middel van interviews. In mijn ogen was dit correct, maar mijn docent vond van niet :( .

Na enkele trage emailcorrespondenties met de docent ben ik nog steeds niets wijzer geworden van wat er nu verwacht wordt van mijn onderzoek. De docent had gezegd dat ik een simulatie moest maken die enkele modellen doorloopt en vervolgens alles bij elkaar optelt om zo tot een resultaat te komen. Ik vertelde hem dat dat hetzelfde is als een berekening maar dan omslachtiger en verwerkt in een programma in plaats van 1 formule. Ook dat mocht niet baten.

Om het project even te verduidelijken: een klant wil een webwinkel, maar heeft zelf geen idee van de kosten en baten en technische barrieres die hier gelden (dit is wat overdreven, maar voor de opdracht komt het mooi uit). Het is een groothandelaar in hobbyproducten die via verkoopsters in frankrijk de producten aan de man brengt. Elke verkoopster krijgt een eigen "site" met een webwinkel. De vraag is dus eigenlijk: is het financieel rendabel om een webwinkel op te zetten?

Het onderzoek moet als resultaat een Ja of een Nee hebben, waar er word gekeken naar de lifecycle van een normaal softwareproduct en de kosten/baten die hiermee gepaard gaan.

belangrijk stuk:
Mijn vraag is eigenlijk of jullie mij op de goede weg kunnen helpen om een kosten/baten analyse te maken voor een softwareproject (een webwinkel). Hoe doe je zo iets? Waar kan ik informatie vinden? Waar moet ik op zoeken? Waarom is het uitwerken van een formule met verkregen cijfers niet voldoende?

hallo

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Sorry dat ik het zeg maar is het niet de essentie van een opleiding en zeker een afstudeerscriptie dat je onderzoek doet naar hoe je aan data kan komen, sterker nog dat je juist leert waar je data uit moet trekken om te achterhalen hoe betrouwbaar deze is? Ik kan me nog herinneren van mezelf en ook andere dat we juist maanden spendeerden in boeken om de juiste data met elkaar te verfieren. Eentje heeft zelfs een kleine 3 maanden in een gemeentelijk archief uitgehangen om oude cijfers op te graven.
Misschien dat ik het dan ietwat simpel bekijk maar er zal allicht al een thesis in de omloop zijn die juist hetgeen wat je hier benoemd al onderzocht heeft waarbij de benodigde cijfers beschikbaar zijn of op zijn minst een bron waar dit te verkrijgen zijn. Of nog eenvoudiger, stap op wat webwinkels af en vraag het ze. Allicht dat er een tal niet willen meewerken maar wie weet een aantal wel. Ik zou als web-winkel eigenaar het zeker interessant vinden om een een goede analyse te doen. Of schrijf een accountantbureau aan? Wie weet delen ze informatie zonder het bedrijf bij naam te noemen. Ook voor hun is dit zeker interessant (voor zoverre ze dit al niet doen).

• truegrit
ja dat is zo, maar dit is niet mijn vakgebied en daarom heb ik er wat meer moeite mee omdat ik er simpelweg niet voor ben opgeleid. Maar die suggesties die je geeft zijn wel goed. De cijfers zijn me al bekend (die van de opdrachtgever dan, hij heeft nog geen webwinkel), maar de manier waarop je een onderzoek moet doen naar financiele aspecten met betrekking tot bijvoorbeeld risico's onderbouwde voorspellingen is iets waar ik nog nooit wat mee heb gedaan.

Ik zal eens gaan zoeken op soortgelijke onderzoeken, alleen nog even de juiste termen zien te vinden om goede resultaten te krijgen

hallo

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
truegrit schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:26:
ja dat is zo, maar dit is niet mijn vakgebied en daarom heb ik er wat meer moeite mee omdat ik er simpelweg niet voor ben opgeleid.
Des te meer reden om het zelf uit te zoeken. Kun je ook weer zoiets opvoeren bij sollicitaties.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het onderzoek moet als resultaat een Ja of een Nee hebben
Dat lijkt me geen zinnig resultaat voor een wetenschappelijke (?) opleiding. Weet je zeker dat je begeleider dat zo bedoelde?
Waarom is het uitwerken van een formule met verkregen cijfers niet voldoende?
Omdat het een opleiding is, geen rekensommetje ;)

Ga met een half of liever dozijn webwinkels praten.
ja dat is zo, maar dit is niet mijn vakgebied [....] maar de manier waarop je een onderzoek moet doen naar financiele aspecten met betrekking tot bijvoorbeeld risico's onderbouwde voorspellingen is iets waar ik nog nooit wat mee heb gedaan.
Of ga voor een andwere opdracht als het niets met je opleiding en intereses van doen heeft.

Komt wat cru over, maar ik neem aan dat je meer met je afstudeeropracht wilt dan een 5.5 halen.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 11-09-2008 22:56 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• truegrit
F_J_K schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:55:
[...]

Dat lijkt me geen zinnig resultaat voor een wetenschappelijke (?) opleiding. Weet je zeker dat je begeleider dat zo bedoelde?
Wat hij bedoelde is dat ik de cijfers onderbouwd moet hebben, waar ik ze nu gewoon van de klant heb gekregen. En het is natuurlijk wel zo dat er meer in het document zal staan dan Ja of Nee, zoals een uitleg over de manier waarop aan de conclusie is gekomen, mogelijke alternatieven en andere zaken die uiteindelijk de gewenste cijfers zullen opleveren.

Ik doe trouwens Informatica.
[...]

Omdat het een opleiding is, geen rekensommetje ;)

Ga met een half of liever dozijn webwinkels praten.

[...]

Of ga voor een andwere opdracht als het niets met je opleiding en intereses van doen heeft.

Komt wat cru over, maar ik neem aan dat je meer met je afstudeeropracht wilt dan een 5.5 halen.
Dat is waar ;)

Kijk, wat ik zelf had bedacht is als volgt: ik neem een aantal cijfers, bereken wat zaken zoals risico's en hoeveel kans er is dat het anders loopt, verwerk dit in een aantal resultalten, bereken hiermee de kosten en de baten om vervolgens tot een conclusie te komen. De docent was het hier mee eens, behalve dat de cijfers niet onderbouwd waren. Hij stelde voor om een simulatie te maken met behulp van een programma, maar ik zag daar het nut niet van in omdat je dan excact dezelfde resultaten krijgt maar dan opgeschreven in een programmeertaal in plaats van een mathematische beschrijving.

Dus nu had ik, mede dankzij enkele tips hierboven, om eerst een boel informatie te verzamelen over webwinkels, de markt waarin dit product actief zal zijn, de mensen die het gaan gebruiken etc. Vervolgens zal ik deze gegevens wederom verwerken in een formule en daaruit een conclusie trekken. Dit verwerk ik dan in een businesscase waarmee het onderzoek ten einde is.

Dit idee had ik eigenlijk al eerder, maar voordat ik weer een maand ga weggooien om iets te maken wat toch niet goed is leek het mij handig om even te raadplegen of dit een goed idee zou zijn. Daarom dit topic.

hallo

Verwijderd

ik zou een kosten en baten raming maken van de nieuwe situatie (met webwinkel). Deze zou ik vervolgens naast de huidige situatie leggen en analyseren.

Verder verstrekt de Kamer van Koophandel jaarverslagen. Wellicht heeft een voor jou interessant bedrijf wel een jaarverslag gedeponeerd, welke je tegen betaling in mag zien.

Je zou dan bijv. hierop analyses kunnen loslaten en bekijken welke kostenposten zij hebben voor het exploiteren van de internetwinkel. Tevens kun je kijken van een bepaalde kostenpost hoe dit zich verhoud tot andere kosten of de omzet van het bedrijf en dit afspiegelen tegen de kosten/omzet van het bedrijf waar je afstudeerd.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zou niet aanraden om contact te gaan leggen met tientallen webwinkels om zelf onderzoek te gaan doen daarnaar. Dat lijk me erg tijdrovend, en weinig opleveren... En de tijd is altijd te kort bij een stage :)

Ik vraag me een beetje af wat voor een berekening je had gemaakt. Wat heb je uitgerekend? Gewoon alle verwachte kosten en alle baten bij elkaar opgeteld, en gekeken of de kosten hoger waren dan de baten? Welke kosten en baten heb je dan precies meegerekend? Zijn dat ze allemaal? Heb je ook de terugverdientijd berekend? (PBP) Heb je de return on investment berekend? (ROI) Heb je de netto contante waarde berekend? (NPV) Etc.

Simuleren lijkt me een beetje vreemd. Wat bedoeld je docent daarmee? Monte carlo simulatie? Dat lijkt me een vreemde keuze, want dat wordt als snel 'garbage in, garbage out'. Ik kan me wel voorstellen dat je een aantal verschillende scenario's gaat doorrekenen.

Verder zou ik eens gaan zoeken op bijvoorbeeld de termen hierboven. Even zoeken levert al gelijk tal van hits op. De derde hit ziet er gelijk veelbelovend uit. En die artikelen hebben ook referenties waar je in kan kijken natuurlijk.

Voor brancheinformatie zijn er dingen als branche-in-zicht (niet meer online?) en Rabobank cijfers&trends.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zegt dat het om een afstudeeropdracht gaat, dus ik neem aan dat je een lange periode de tijd hebt?

Ik zou allereerst vrij algemeen beginnen:
  • Hoe groot is de markt? (eventuele toekomstverwachtingen, groeimarkt?)
  • Welk marktaandeel wil ik veroveren
  • Hoe wil ik dit bereiken en in welke periode.
Ik zou ook eventueel het vijfkrachtenmodel van Porter toepassen:
Het vijfkrachtenmodel (competitive-forces model) is een model ontwikkeld door Michael Porter. Het model heeft als doel het winstpotentieel van een markt, oftewel bedrijfstak, te bepalen. In elke bedrijfstak wordt, volgens Porter, dit potentieel beïnvloed door vijf factoren die hij 'krachten' noemt. De gezamenlijke kracht van deze vijf krachten bepaalt het uiteindelijke winstpotentieel van de bedrijfstak. De krachten en daarmee de kans op winsten lopen per bedrijfstak sterk uiteen

De vijf krachten zijn:

1. De macht van leveranciers;
2. De macht van afnemers;
3. De mate waarin substituten en complementaire goederen verkrijgbaar zijn;
4. De dreiging van nieuwe toetreders tot de markt;
5. De interne concurrentie van spelers op de markt.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfkrachtenmodel

Het klinkt misschien veel, maar op bepaalde vragen kun je volgens mij makkelijk een antwoord vinden. Aan de hand van je doelen, zou ik dan dieper op de vragen die je in je SP hebt gesteld. Uiteraard geef je dan ook de grenzen van je onderzoek aan. Bijvoorbeeld dat je het juridisch aspect buiten dit onderzoek laat vallen + reden, dat je je alleen maar richt op de Nederlandse markt of Europese markt + reden, etc)

Ik denk dat bovenstaande vragen ook best wel belangrijk zijn om aan te geven of het rendabel is om een webwinkel op te zetten. Het lijkt me vrij duidelijk dat de verkopen via internet alleen maar toenemen, maar toch moet je dat even aangeven met een fatsoenlijke bron.

Ik kan nog wel meer zaken typen maar ik weet niet welke kant je precies op moet en wil gaan. Er zijn namelijk een hele hoop zaken die je in je SP niet erbij hebt genoemd (logistiek (retourzendingen bijvoorbeeld), juridische kant (geldt in Frankrijk ook de regel dat je binnen 7 dagen je product mag terugsturen zonder reden?), marketing (hoe wil je marktaandeel veroveren, via welk medium kun je het beste reclame maken en wat gaat dat kosten?)

Mij lijken dat soort zaken ook belangrijk bij een kosten baten analyse. Als bijvoorbeeld blijkt dat er enorm veel logistieke kosten bij komen kijken door bijvoorbeeld retourzendingen en dat er veel geld geïnvesteerd moet worden om naamsbekendheid te genereren voor een webshop/meerdere webshops dan is dat misschien een reden om daar vanaf te zien.

Succes iig.
edit: weet trouwens niet of je er iets aan hebt, anders moet je het maar vergeten ;)

• Sjeik
  • Laatst online: 14-11 12:06
Als het om kosten baten analyse gaat heb ik een reader van 185 pagina's. Dit is een kopie van een boek genaamd "Evaluatiemethoden Ex Ante, een introductie" (ISBN 9012090571). Dit boek hoort bij een programma BOSDA en dit hiermee kan je de mooiste kosten-baten analyses doen waar je ooit van kunt dromen. Hier staat dus veel informatie in, ik weet alleen niet goed hoe je er aan kunt komen. Eventueel zou je deze reader van me mogen lenen en de belangrijke stukken kunnen kopieren. Dit zou je een heel stuk op weg moeten helpen.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 17:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 vermoed dat jij en je docent op twee verschillende lijnen zitten. In de huidige discussie lijkt het te gaan om welke modellen er allemaal zijn en welke berekeningen. Als een docent het heeft over een simulatie, ga ik eerder denken aan kansverwachtingen met verschillende scenario's. Deze verschillende scenario's leiden tot verschillende al dan niet acceptabele uitkomsten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Monte Carlo simulatie.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• truegrit
Kijk, de laatste paar comments zijn echt handig. Die dingen wist ik dus niet, ik ga er direct naar kijken. Overigens heb ik er laatst (was druk in het weekend) nog aan gewerkt en bedacht ik dat het slim zou zijn om niet de tijd tot winst te gaan uitrekenen maar het aantal verkoopsters dat nodig is om binnen 5 jaar alle investeringen terugbetaald te hebben. Dan heb je tenminste een waarde waarmee je kan gaan redeneren of het een haalbaar aantal is.

Iig bedankt voor de hulp, ik ga me inlezen.

@Sjeik: het lenen van die reader gaat moeilijk want je woont volgens mij in Enschede en ik in Dordrecht.

hallo

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Mormelt iets over scanner/pdf ...

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
truegrit schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:07:

Na enkele trage emailcorrespondenties met de docent ben ik nog steeds niets wijzer geworden van wat er nu verwacht wordt van mijn onderzoek. De docent had gezegd dat ik een simulatie moest maken die enkele modellen doorloopt en vervolgens alles bij elkaar optelt om zo tot een resultaat te komen. Ik vertelde hem dat dat hetzelfde is als een berekening maar dan omslachtiger en verwerkt in een programma in plaats van 1 formule. Ook dat mocht niet baten.
Een simulatie wordt normaal juist gedaan als het te ingewikkeld is om met formules te berekenen. Ik kan me zelf herinneren dat ik tijdens mijn stage lang geleden een simulatiemodel gemaakt had, en de docent achteraf vroeg waarom ik het niet met behulp van modellen, en formules had uitgerekend. Daar had ik niet aangedacht want dat leek me veel te ingewikkeld, dus ik zei maar dat ik het gesimuleerd had omdat anders de collega's bij het afstudeerbedrijf het antwoord niet zouden geloven.

• truegrit
In mijn geval is het vrij simpel te berekenen omdat de huidige winst en de verwachte uitgaven enzo allemaal bekend zijn. Het zijn dan geen excacte cijfers maar de marge is vrij realistisch en kan ik moeilijk in twijfel trekken. Ik ken immers die hele markt niet zo goed als hij dat doet. Vandaar mijn simpele berekening waarvan ik dacht dat hij voldeed.

Moet trouwens nog steeds mezelf inlezen op die bovenstaande links

hallo

• stin
  • Niet online
Je kunt trouwens dat boekje waar Sjeik het over heeft, bestellen via Bol.com voor €17 (tweedehands).

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Moet je niet een business plan schrijven? Als ik een investeerder zou zijn, zou ik dat verwachten.
Pagina: 1