WD Book, voor PC en Mac - OF - PC of Mac

Pagina: 1
Acties:

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Topicstarter
Ik ben van plan om een externe HD te kopen. Nu heb ik zo'n WD My Book gezien van 500 GB. Nu staat er bij de requirements wel Windows en Mac. Maar mijn vraag is, kan ik ze gecombineerd gebruiken. Dus uitwisselen. Op de Windows PC muziek en foto's er op zetten en op de Mac uitlezen en dus gebruiken. dat gaat wat sneller dan over mijn netwerk nl.

Of moet zo'n schijf geformatteerd worden voor Mac Of Windows? En dat 'ie dus voor het een of ander geschikt is?

Ik heb al iets gelezen over FAT32. Dat zou wel door beide uit te lezen zijn?? klopt dat? Zodat ik dus van een PC muziek en foto's kopieer naar die externe HD en dan op de Mac inplug en uitlees/kopieer om te luisteren en te bekijken.

Thx

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
Je kan alles overal op schrijven/lezen mits je de juiste software installeert.

Fat32 werkt inderdaad zonder drivers maar je zit met die verrekte file limiet van 4GB
Ntfs lezen kan in osx sws.

Als je macdrive voor windows installeert kan je HFS+ lezen/schrijven.
Als je macfuse met ntfs-3g (of paragon) installeert in osx kan je naar ntfs schrijven (en lezen).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een bestandssysteem gebruikt voor beide systemen dan werkt het gewoon. FAT32 vind ik niet ideaal, gezien de limiet van 4GB per bestand en het feit dat er bestandssystemen zijn die wat betrouwbaarder werken.
Wikipedia: Comparison of file systems
is denk ik wel interessant.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Kijk dit is interessant. Zijn die programma's legaal te downloaden? Ik kan dus het beste gaan voor Macfuse met ntfs-3g. De PC blijft dan origineel en mijn vrouw & kids komen niet voor vreemde dingen te staan. Ik zelf gebruik voornamelijk de Mac.

Is het dan zo dat ik Finder opeen en dan automatisch kan inlezen? Of moet ik via een apart programma ( macfuse ) naar de inhoud van de externe schijf gaan.

Zo'n WD My Book is dus een goede aanraden en dus formatteren in NTFS ( >4GB bestanden ) of is elke willekeurige externe HD geschikt?

Gevonden: macfuse Is dit 'm??

[ Voor 7% gewijzigd door Fireman op 11-09-2008 21:30 ]

• lowfi
die samen met:

http://macntfs-3g.blogspot.com/

[ Voor 22% gewijzigd door lowfi op 11-09-2008 21:45 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Best raar trouwens dat er ondertussen nog steeds geen (opensource) bestandssysteem bestaat die wel universeel werkt, eventueel door middel van een te installeren programma om op die schijf te kunnen lezen en schrijven (en dan wel 100% ok, niet half-half werken).

Verder kan je eens kijken naar een NAS-hdd (WD heeft World Edition, maar er is beter op de markt, helaas wel wat duurder). Die kan je dan gewoon met alle pc's aan via utp.

• Fireman

Fireman

Topicstarter
Die twee installeren en ik kan lezen en schrijven. Zorgen die twee programma's dat de mac langzamer wordt? En om dat te voorkomen alleen de momenten dat ik daadwerkelijk ga lezen en schrijven op die externe HD, dat ik dan pas die programma's ga op starten?

• Fireman

Fireman

Topicstarter
0X55AA schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:55:

Verder kan je eens kijken naar een NAS-hdd (WD heeft World Edition, maar er is beter op de markt, helaas wel wat duurder). Die kan je dan gewoon met alle pc's aan via utp.
Dat zal dan over mijn netwerk gaan. En dat gaat nou juist zo langzaam. Dus ben bang dat dat 'm niet gaat worden.

een externe losse HD is voor als nog de goedkoopste en makkelijkste oplossing. Zo'n 500 GB kost zo'n 69,- eurie's tegenwoordig

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 13:21

Korakal

Up up up!

Je zou 'm ook voor 'dagelijks gebruik' aan de pc kunnen hangen en de toegang tot de externe harddisk sharen via het netwerk. Dan kun je, zodra de pc aan staat, met de Mac ook lezen en schrijven op die disk.

• lowfi
Macfuse draait altijd. Dat kan je dus niet eenvoudig aan en uit zetten afaik.

Ik heb nooit gemerkt dat mijn mac langzamer er door werd. Het schrijven naar een ntfs schifj is nooit zo snel als native in windows zelf.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Fireman schreef op donderdag 11 september 2008 @ 22:29:
[...]

Dat zal dan over mijn netwerk gaan. En dat gaat nou juist zo langzaam. Dus ben bang dat dat 'm niet gaat worden.

een externe losse HD is voor als nog de goedkoopste en makkelijkste oplossing. Zo'n 500 GB kost zo'n 69,- eurie's tegenwoordig
Met een crosscable rechtstreeks aansluiten op je netwerkaansluiting?

• Fireman

Fireman

Topicstarter
0X55AA schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:25:
[...]

Met een crosscable rechtstreeks aansluiten op je netwerkaansluiting?
Cross-cable? explain please

Pagina: 1