• highmastdon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 15:27
Hoi,

Al een tijdje heb ik wat rondgekeken wat er nu echt beter is qua gamen op Vista 64-bit of Vista 32-bit.
Ik heb een beetje rondgekeken tussen de games, en de meeste games ondersteunen (al dan niet na een gepatchte versie) ook x64.
Verder worden er op internet alleen maar redenen genoemd als:
  • x64 ondersteund meer dan 3gb intern geheugen
  • x64 is niet goed, want de drivers voor de hardware is er niet voor
  • x64 is niet goed, want je kan geen 16-bits installers meer draaien
  • enz. (google x64 vs x86)
Nu was mijn vraag: Wat zijn jullie ervaringen hiermee, is het echt zo 'slecht' om 64-bit te gamen en kan je beter 32-bit gaan gamen of gaat het prima...

Alvast bedankt voor je reactie:D

[Edit] Hier ff wat links naar wat artikelen (misschien later nog meer):

[ Voor 15% gewijzigd door highmastdon op 11-09-2008 20:49 ]

Dio disse: "Sia la luce!" E la luce fu.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

"Zoekt en gij zult 20 soortgelijke topics vinden."

Jezus Christus, Bijbel nieuwe editie.

Modbreak:Reageer ontopic en behulpzaam of anders gewoon niet en zet alleen een TR.

F_J_K, admin Softe Goederen, 2008

[ Voor 41% gewijzigd door F_J_K op 11-09-2008 22:59 . Reden: edit: ik bedenk me nu dat ik me met Jezus vergelijk. Dat was zegmaar niet de bedoeling :X ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Ik draai zelf Vista Ultimate 64 bits en moet eerlijk zeggen, het draaid perfect!
Alle games die ik in me bezit ben draaien prima, sommige onder xp compatible mode, maar veel slechts heb ik er niet over te zeggen, en alle 64 bits drivers kon ik ook zo vinden.
Het ligt er ook totaal aan of je recente hardware heb of verouderde, daar worden vaak geen vista 64 bits drivers voor gemaakt.

• highmastdon
Sebazzz schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:48:
"Zoekt en gij zult 20 soortgelijke topics vinden."

Jezus Christus, Bijbel nieuwe editie.
Ja, dat was best zinnig,

Zet er in't vervolg ook even 20 links bij van de topics dan ben ik tevreden....

• highmastdon
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:50:
Ik draai zelf Vista Ultimate 64 bits en moet eerlijk zeggen, het draaid perfect!
Alle games die ik in me bezit ben draaien prima, sommige onder xp compatible mode, maar veel slechts heb ik er niet over te zeggen, en alle 64 bits drivers kon ik ook zo vinden.
Het ligt er ook totaal aan of je recente hardware heb of verouderde, daar worden vaak geen vista 64 bits drivers voor gemaakt.
Heb je hiervoor ook x86 gedraaid? En ben je er in vergelijking daarmee op vooruitgegaan?

Verwijderd

Zelf research is hier wel gewenst op GoT.

Verwijderd

highmastdon schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:55:
[...]

Heb je hiervoor ook x86 gedraaid? En ben je er in vergelijking daarmee op vooruitgegaan?
Hiervoor heb ik geen x86 gedraaid, alleen heb wel kunnen ontdekken dat alle negatieve dingen over 64 bits vista bij mij niet van toepassing zijn omdat problemen die op internet te vinden waren ik geen last van had.
Eerst kon ik een aantal spellen niet spelen, maar dit kwam gewoon omdat me videokaart drivers out-of-date waren, dus vaker is het een driver issue dat het niet wil werken denk ik zo.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

highmastdon schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:54:
[...]

Ja, dat was best zinnig,

Zet er in't vervolg ook even 20 links bij van de topics dan ben ik tevreden....
Nee, dat is jouw verantwoordelijkheid. Heb je alles gelezen waarmee je akkoord ging bij het registeren? Eén van die dingen was dat je zelf zou zoeken.

On-topic: Ik game en werk sinds ik een notebook met 4GB geheugen heb onder Vista Business 64bit, dat gaat prima.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Intrique
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
highmastdon schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:47:
• x64 is niet goed, want de drivers voor de hardware is er niet voor
• x64 is niet goed, want je kan geen 16-bits installers meer draaien
- Is alleen van toepassing op een computer van 2 jaar of ouder.
- Wie gebruikt tegenwoordig nog 16-bits installers.

Die artikel is geschreven toen Vista pas een tijdje uit was. Nu na SP1 is er amper performance verschil tussen 32-bits en 64-bits.

• highmastdon
Intrique schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:57:
[...]

Die artikel is geschreven toen Vista pas een tijdje uit was. Nu na SP1 is er amper performance verschil tussen 32-bits en 64-bits.
Er is wel verschil...
In welke dingen merk je dat dan, wat meer to the point?

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
Ik heb sinds deze week ook x64 ipv x86 en ik merk niet dat spellen niet goed draaien. Ik heb geen concrete benchresultaten maar het valt me (nog?) niet tegen. Om x64 vista volledig tot zijn recht te laten komen is af en toe nog wel zoekwerk. Bijvoorbeeld de juiste 64bit's codecs bij een 64bit mediaplayer vinden. Mijn newsgroup download programma, sabnzbd, krijgt bijvoorbeeld standaard alleen 32bit exe's meegeleverd. Terwijl er voor het par-check programma ook een 64 bit versie bestaat. Het is een kwestie van even de goede versies opzoeken, maar toch.

Ik heb trouwens nog wel een issue, de steam versies van UT3 en UT2004 hebben bij mij geen 64bit executables, terwijl de normal retail versies die wel hebben. Heeft iemand daar ervaring mee?

• highmastdon
Ja, zulke dingen heb ik ook gehad.

En als je IE7 x64 draait of een andere 64-bit browser krijg je ook problemen met je Flash, want er is geen flash player x64 geloof ik. Dat is wel iets waar ik tegenaan liep. Maar, dat is al weer een tijdje geleden dus ik weet niet of dat nu nog steeds zo is.

[Edit] Hier een link voor die Flash Player http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=6b3af6c9

[ Voor 24% gewijzigd door highmastdon op 11-09-2008 21:25 ]

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Ikzelf gebruik Vista ultimate 64Bit en ben er zeer over te spreken, ik heb eerst de 32bit versie gebruikt (ook ultimate), ik heb geen harde cijfers maar over het algemeen was er wel een kleine prestatiewinst, je moet er niet teveel van verwachten.

Ik denk dat het grootste voordeel van 64Bit is dat je meer als 3gb geheugen kan.
Toch zou ik absolut niet terug willen naar de 32Bit versie, ook omdat in de toekomst alles 64bit word (besturingsystemen)

Drivers zijn absolut geen probleem, zelf creative geeft mij 64bit drivers die prima werken.
games werken ook gewoon, het enige spel wat niet werke was Red Alert, red Alert 2 werkte wel en dat is een 8 jaar oud spel, ook Tomb raider 3 uit 1999 werkt hier gewoon, geen probleem dus.
Mensen die zeuren dat oude games niet met vista 64bit werken moeten maar niet zeuren, als ze egt perse oude games willen spelen moeten ze maar niet overstappen, ooit moet je tog eens gedag zeggen?

Een ander puntje:
Sommige benchmarks zeggen dat 64bit slomer is?, ik geloof dat gewoon niet, dat was trouwens nog in het Non-sp1 tijdperk

• highmastdon
Over dat slomer weet ik ook niet, ik heb ook wel een zoiets gelezen, maar toen ik de eerste keer x64 had geinstalleerd ging zelfs het opstarten van een clean install binnen 35 seconden, inclusief bios boot. En toen kon ik beginnen:D

• highmastdon
btw, misschien voor anderen ook wel leuk om ff te weten:

Heeft iemand een goed idee om instellingen van onder ander Msn Plus!, Outlook, Winamp, ICQ over te zetten.
[Edit] Overzetten/backuppen zodat het gebruikt kan worden in een andere windows installatie. ik heb namelijk nu bijvoorbeeld x86 en x64 draaien, maar al mn instellingen van bovenstaande progs staan op x86:(
En is er een goeie antivirus voor x64 beschikbaar?

[ Voor 32% gewijzigd door highmastdon op 11-09-2008 21:45 ]

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Ja inderdaad, ik geloof dat er geen enkel nadeel meer is aan 64bit, tenzij er egt iets specefieks is wat er niet op werkt maar ik heb het dan ook over het gros, niet over tweakers die allerlij moeilijke dingen proberen en die niet werken op 64bit.

Ik zelf hoef er nooit rekening mee te houden het wel werkt, alles werkt wel eigenlijk.
Gamen gaat ook goed, Ik gebruik de sanbox2 editor en in 64bit mode issie een stuk stabieler als de 32Bit versie,

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

AVG werkt volgens mij Prima.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

highmastdon schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:47:
• x64 ondersteundt meer dan 3gb intern geheugen
FWIW: ik heb geen x64 + gaming ervaring. maar toch: welke games hebben (vooralsnog) een voordeel van 3.5 GB?

(En: hoeveel mensen die >= 4GB nodig hebben kunnen zich geen dualboot veroorloven?)

offtopic:
Mensen, kijk even naar de edit knop als je binnen 24uur wat wilt toevoegen aan je post.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 11-09-2008 23:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 11 september 2008 @ 23:16:
[...]

FWIW: ik heb geen x64 + gaming ervaring. maar toch: welke games hebben (vooralsnog) een voordeel van 3.5 GB?

(En: hoeveel mensen die >= 4GB nodig hebben kunnen zich geen dualboot veroorloven?)

offtopic:
Mensen, kijk even naar de edit knop als je binnen 24uur wat wilt toevoegen aan je post.
WoW en AoC hebben wel rendement bij meer geheugen in ieder geval, vooral als je af en toe goed wilt dual boxen loopt je geheugen snel vol >:)
Draai nu 64 bit Ultimate ipv 32 bit (upgrade van 2 naar 4 GB) en moet zeggen bij MMO's merkte ik het verschil best wel.
Intrique schreef op donderdag 11 september 2008 @ 20:57:
[...]

Uhu, beetje jammer dat de Hauppauge PVR-150 nog steeds verkocht wordt en toch echt niet werkt zodra je 4GB of meer geheugen actief gebruikt in je systeem. Dus er is nog steeds hardware die niet draait onder 64-bit.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

F_J_K schreef op donderdag 11 september 2008 @ 23:16:
[...]

offtopic:
T gaat niet om gamers die >=4GB hebben, maar mensen die eens gamen en >=4GB in hun kast hebben zitten. Daarvoor is het ook belangrijk dat performance goed is.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56

rCk

En dat je ook die 4 gb of meer gebruikt. Ipv een deel 'ongebruikt' laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag je ook meeleuteren als je Windows XP x64 ipv standaard 32bit versie draait? Immers, de voor- en nadelen zijn meer of minder identiek voor Vista en XP.
- Je moet op zoek naar 64bit drivers voor je hardware (wat alleen een probleem is met vage OEM hardware)
- Je games die 64bit draaien kunnen op XP net zo goed in 64bit draaien als op Vista
- De enige games die écht veel baat zouden hebben bij veel en veel meer geheugen, zijn grote strategische en MMO games - en die zijn vaak net niet 64bit :(
- op XP 64 kun je ook geen 16 bits meuk draaien.

Ik heb er een Linux VM met Wine en een 32bit XP 2e boot naast voor het geval dat ik wat antieks wil spelen. Op Wine loopt Baldur's Gate 2 beter dan op XP32 en naar de 32bit versie booten heb ik sinds ik 64bits heb gewoon geen één keer nog hoeven doen, for what ever. Alles wat gamen kan op 32bit kan dat ook op 64bit (mits je drivers voor je harde waren hebt, maar dat is voor de gangbare A en B merken eigenlijk zelden een probleem) en het is niet zo dat je je met 64bit drivers in de spannende wateren van de pre-release alpha drivers stort ofzo.

Gamen kan dus prima op 64bit, en de vraag zou niet zozeer moeten zijn "waarom 64bit" maar meer "waarom zou je nog op 32bit blijven zitten". Net als Vista vs XP is het bij 64bit vs 32bit gewoon de vraag "schiet ik er wat mee op om de nieuwe versie te gebruiken" en ik heb nog geen nadelen aan 64bit Windows XP ontdekt qua gamen.

64bit is op dit moment niet "voor gamers" maar ook niet "voor niet-gamers". Het is gewoon voor mensen met meer dan 2 GB RAM. Ik heb er 6, en dat is wel handig als je een paar VMs open hebt en visual studio open laat staan terwijl je een spelletje gaat doen. Wat nou swappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05

Koppensneller

winterrrrrr

Vincentio schreef op donderdag 11 september 2008 @ 23:21:
[...]

Uhu, beetje jammer dat de Hauppauge PVR-150 nog steeds verkocht wordt en toch echt niet werkt zodra je 4GB of meer geheugen actief gebruikt in je systeem. Dus er is nog steeds hardware die niet draait onder 64-bit.
Ik heb hier een bak met Vista Ultimate x64 én een PVR-150 die prima functioneert. Geen probleem met de tuner, gewoon de goede drivers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

4gb kan wel degelijk gebruikt worden.

Vista = 1 gb (nodig he dat is niet wat vista constant gebruikt), Crysis: is 2 gb wel handig en ondertussen nog wat agtergrond aplicaties: hamachi, Bittorent, Msn, sandbox2 (700mb!!!) enz. enz. dan zit je al aan de 3gb+ als je dan maar 3 gb heb heb je dus te weinig maar 4gb is net iets teveel voor dat, so what die looze ruimte is nouw juist wat er voor zorgt dat jij genoeg ram hebt.
ook zijn er applicaties die enkele gb's gebruiken en dan heb je dus ook 4gb of meer nodig en dus 64bit vista.

Welke games wou je zoal spelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anonnymous! op 12-09-2008 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een goeie voor je. Zelf ben ik nu al anderhalf jaar met Windows Vista Ultimate x64 bezig en ik heb een computer die al bijna 4 jaar is, het moederbord tenminste (Asus A8N-SLI Deluxe). Het loopt bij mij een heel stuk beter dan de 32-bit versie maar dat heeft moeite gekost om het zo te krijgen. Mijn mening is als je toch al de hardware hebt wat 64-bit geschikt is dan ben je toch stom als je daar geen gebruik van maakt.

Maar om een lang verhaal kort te maken, in mijn geval ben ik er dus een stuk op vooruit gegaan qua snelheid veiligheid en stabiliteit door met mijn pc over te stappen op 64-bit en dan heb ik het nog niet over games. Nou heb ik een paar games die ik voorheen op de 32-bit versie had draaien en nu dus op de 64-bit versie en ik weet dat ze nu veel beter lopen, MAAR dan heb ik het wel over games die ook speciaal voor het 64-bit platform nog eens zijn doorontwikkeld zoals Crysis die heeft namelijk nu de extra functie om hem ook echt op 64-bit te draaien. Dat soort games lopen zowieso beter op 64-bit. Waar je dan wel op moet letten is dat je pc buiten de games om al als een kanon moet lopen dus als je veel moeite doet voor je drivers in orde te maken en je hardware vervolgens goed afsteld voor je games NIET overclocken en je pc goed onderhouden dus regelmatig defragmenteren en je games vanaf een aparte harddisk laten draaien dan heb je er echt wat aan hoor.

Ja als je het mij vraagt dan ben je beter af met 64-bit ook wat betreft de games. Het enige nadeel ervan is dat je wat meer moeite moet doen maar dan heb je wel wat. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Jij doet wel heel veel moeite voor je games imho. Vaak defragmenteren en vanaf een apparte disk draaien? damn... Ik heb 1 RAID0 array waar alles vanaf draait... defragmenteren? eens per twee maand ofzo?
Ik draai hier XP x64 Edition. Loopt out of the box als een trein. Drivers vinden was geen probleem. Fabrikant heeft alles gewoon klaar staan. ATI videokaartje, SATA drivers, chipset drivers (nVidia), alles is zo beschikbaar.
Ok, het staat niet op de bijgeleverde CD want die is ouder, maar bij de fabrikant vandaan haal je sowieso de nieuwste versies.

Nee, drivers zijn echt geen issue meer. Alleen vage meuk van fabrikanten als Trust en Sweex willen nog wel eens geen x64 drivers hebben, maar als beetje kenner koop je die zooi sowieso niet.
Moeite doen om alles goed te laten draaien is net zo veel als met de 32bit variant tegenwoordig.

Mensen die beweren dat ze meer moeite doen hebben het laatste servicepack gewoon niet geinstalleerd... 64bit is net zo koek en ei als 32bit.

edit: en ja, deze PC heeft eerst 2.5 jaar 32bit gedraaid, tot ik m'n 2GB naar 4GB heb ge-upgrade. Alles verliep net zo vlekkeloos tijdens beide versies.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 24-07-2009 00:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1