Helaas pixelfouten gekregen - maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Sinds wat meer dan een jaar heb ik een MacBook Pro, ik had de computer die ik in eerste instantie had gekregen geruild vanwege een rode stuck pixel. Het vervangende exemplaar was prime.

Ik heb sinds vandaag 2 afwijkende pixels onder elkaar, maar het is een erg vreemd type 'dode/stuck pixel':
Als de pixel zwart moet zijn is hij zwart
Als de pixel rood moet zijn is hij wit (met op het oog een wat rosse gloed)
Als de pixel groen moet zijn is hij wit (met op het oog een wat groene gloed)
Als de pixel blauw moet zijn is hij wit (met op het oog een wat blauwe gloed)
Als de pixel wit moet zijn is hij felwit (witter dan de omliggende of ook verderliggende pixels)

Het probleem moet zijn ontstaan terwijl de computer gewoon op het bureau stond... Soms lijkt het meer of het iets achter de pixels is wat niet klopt...

Als ik op de wikipedia en andere webpagina's over pixelfouten kijk kom ik hier niet echt uit. Het lijkt een soort stuck/bright pixel, maar ook weer niet helemaal. De pixel lijkt doorzichtiger/feller verlicht dan normaal.

Wat is dit en zou er wat aan te doen zijn?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik krijg toch het vermoeden dat het ligt aan de achterverlichting van het scherm, misschien iets dat refelcteert of een four LEDje of zo...

Ik heb dit vermoeden gekregen omdat de positie van de lichte vlek afhankelijk lijkt van de hoek waaronder ik er naar kijk.

Recht an voren lijkt de plek zich te bevinden bij pixelcoordinaat 415,46
onder een vrij stijle hoek van links bij: 410,48
bij een soortgelijke hoek van rechts: 420,45
bij kijken van boven: 415,42

Kan dit liggen aan iets wat achter de pixels ligt of is het toch iets in de pixels en de positie lijkt anders vanwege breking in het materiaal voor de pixels?

Ook lijkt het erop dat de fout er niet is als de achtergrondverlichting uit staat, voor zover dat bij een normaal scherm transflectief te beoordelen is dan...

Verder is het dus zo dat je de vlek af kunt dekken met de muispijl (die is tenslotte zwart) en er dan omheen kunt kijken om het lichte vlekje te zien. Weet iemand of het schadelijk voor de pixelmatrix kan zijn als een element uit de backlight extra fel schijnt? Is de backlight separaat te vervangen? Hoe moeilijk doet de online Apple Store als je na erstrijken van de garantietermijn een regeling tav reparatiekosten wil treffen?

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 11-09-2008 22:58 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

KneoK

Not in a million lightyears

Tik eens heel voorzichtig met je vinger rond het plekje. Ik heb een luie blauwe pixel die af en toe de kop opsteekt. De eerste avond was ik dolblij dat ik geen dooie pixels had, de dag erna zet ik 'm aan en daar is op een zwarte achtergrond heel prominent de donkerblauwe pixel te aanschouwen.

Wat gelezen over zacht tikken en verdomd, na een paar keer zachtjes tikken is 'ie weg. Nu weet ik inmiddels dat als hij weer terug is (wat alweer een hele poos geleden is, ik begin 'm wel een beetje te missen) dat ik ongeveer anderhalve centimeter onder de pixel een heel zacht tikje moet geven en dan verdwijnt 'ie direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Tikken lijkt niet te helpen, maar het lijkt nu weer iets minder te zijn, blijkbaar wordt het puntje steeds feller naarmate de backlight korter aan heeft gestaan. Het is echt een probleem van de backlight, maar ik ken zelf alleen backlights met buizen, niet met LEDs. Het is naar ik heb gelezen een eenheid met het TFT, is het mogelijk die apart te vervangen? Kan een dergelijk effect inderdaad worden veroorzaakt door een kapot LEDje? Zijn er manieren om zo'n LED weer 'in line' te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Blijkbaar zijn er meer mensen met soortgelijke problemen:
onder andere op het Apple.com-forum inderdaad iets van de backlight?

Hopelijk valt er iets zonder al te veel moeite te regelen, het scherm is net iets meer dan een jaar...

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 12-09-2008 15:41 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Net was een paak mm onder de erste plek een tweede ontstaan, iets minder fel, inmiddels weer verdwenen. Zit me niet lekker.

Kan iemand bevestigen dat dit soort verschijnsel door een probleem met een LED-backlight kan worden veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Heeft iemand een idee hoe dit eventueel zelf te fixen is? Heb de winkel nog niet kunnen bellen... Ook zou ik het interessant vinden te weten of dit inderdaad komt door de LED-backligt, ik zelf alleen eens een traditionele buizenbacklight gezien en als ik op internet zoek kom ik niet echt meer over de consturctie (tekeningen etc) van LED-backlights tegen (behalve dat scherm en backlight tegenwoordig onscheidbaar zijn. Dus als iemand me kan uitleggen hoe de boel is opgebouwd ben ik daar dankbaar voor.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 15-09-2008 18:19 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Kan het eigenlijk een probleem zijn van de laag achter het scherm maar voor de backlight (polarizer oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Was er verder nog niet aan toe gekomen door toch aanzienlijk belangrijkere bezigheden contact op te nemen met de technische service, dat was dus voor morgen gepland. Vanavond lijkt het probleem van de lichte plek weer kleiner geworden. Het lichtpuntje is nog wel te zien, maar slechts onder een heel andere kijkhoek dan voorheen... gelukkig veel minder storend.

Ik heb echter het idee dat het uiterst storende fenomeen zich elk moment weer kan gaan voordoen...

Weet iemand of deze zorg gerechtvaardigd is en wat de oorzaak van de door mij waargenomen verschijnselen kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bij nader inzien is het nu een heel subtiel plekje geworden... gelukkig minder storend dan zo'n lichtpunt, van voren is het niet meer echt te zien, wel is het recht van voren subtiel donkerder en onder sommige hoeken een een licht puntje. Op kijkafstand van voren gelukkig niet zichtbaar meer.

Kan het zijn dat de vloeistofverdeling daar afwijkend is? Het lijkt toch wel achter de pixelmatrix te liggen, de (sub)pixels vertonen ook met een vergrootglas bekeken geen afwijkingen... Backlight 'bright spot'?

[ Voor 81% gewijzigd door begintmeta op 23-09-2008 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Niemend een idee wat het kan zijn?
Pagina: 1