nedernakker schreef op donderdag 11 september 2008 @ 19:43:
15000 gaat hij echt niet redden op stock, mijn q9450 met 2x 4850 scoort op 2,66 net geen 16000 punten en op 3,2 net geen 19000 punten, ik denk dat je best nette scores hebt hoor, en tuurlijk als je naar 3,6 klokt scoor je veel beter, maar dat zou je moeten testen en of 2x 16 lanes uitmaken dat ligt helemaal aa nwelke resolutie je speelt
Het probleem de laatste tijd bij videokaarten is niet zozeer bandbreedte, maar de snelheid van je cpu. Natuurlijk kan je ook zeggen dat AGP ooit genoeg was, maar dat was het ook in de tijd dat AGP kaarten normaal waren. Het probleem is gewoon dat standaarden als pci-e 2.0 voorlopen op wat de hardware kan, maar ondertussen aangeprezen worden door marketing jongens als iets wat absoluut noodzakelijk is. Natuurlijk is het op een gegeven moment nodig, maar niet nu.
Daarnaast maakt de resolutie helemaal niks uit voor je bandbreedte. Stel je moet 2x zoveel pixels uitrekenen, dan zal de videokaart ook 2x zo weinig frames produceren. Een videokaart kan namelijk maar een beperkt aantal pixels berekenen. Natuurlijk gaat deze vergelijking niet direct op, maar een hogere resolutie zal alleen maar resulteren in grotere beelden, maar tegelijkertijd ook minder beelden waardoor er effectief evenveel bandbreedte nodig is.
Edit: Ik bedacht me net dat er wel enkele gevallen zijn die er wel wat aan hebben. Als je bijvoorbeeld 2x 4870x2 hebt. Anders heb je straks 4 lanes per gpu en dat is helaas wel te weinig. Maar als je het geld hebt voor 2 4870x2's dan heb je als het goed is ook wel een mobo met 2x16 pci-E 2.0 .
Grappig, dat je zelfs nu nog gezeik hebt met 2x8 terwijl in de tijd van socket 939 al de eerste moederborden waren met 2x16. Weliswaar was dat nog pci-E 1.1, maar tijd verstrijkt en je zou verwachten dat 2x16 pci-E 2.0 wel gemeen goed was. Hoewel ik het vermoeden heb dat dit vooral met Intel is. Ik heb op mijn moederbord (MSI K9A2 Platinum v2) 4 pci-E sloten welke allemaal fysiek 16 lanes zijn. Verder kan je ze in 2x16, 2x0 gebruiken of 4x8. En dat met één van de goedkopere AM2+ moederborden. Terwijl je bij Intel daarvoor de dure x38/x48 moederborden moet hebben.
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 11-09-2008 23:35
]