Groot WiFi netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-03 11:26
Oke, ik heb een grote klus binnen... ik heb alleen wat tips nodig...

Ik moet in een grote hal WiFi dekking verzorgen. Circa 20 bij 50 meter, dus 1000m2. Niet in alle uithoeken hoeft er ontvangst te zijn, maar vooral in het midden (restaurant en terras ruimte) zodat mensen met hun laptop op internet kunnen.

Ook moet er voor de bedrijfscomputers op het kantoortje een netwerk zijn, zodat de baas met zijn laptop kan werken en in gedeelde mappen kan.

Ik had het volgende idee:

Hoofd (ADSL) lijn met direct modem/router/switch erachter verbinden via cat5 naar diverse accesspoints in restaurant en op terras. Die allemaal op zelfde netwerknaam/channel/encryptie en 1 sleutel die men bij de bar kan vragen.

Vanaf de hoofdrouter een cat5 kabel naar kantoor met daar een router/switch/accesspoint met daarachter kabels naar bedrijfs pc's en dus appart WiFi netwerk voor bedrijfslaptops. In de kantoorrouter de Netbios etc firewallen zodat gasten niet in het bedrijfsnetwerk kunnen komen.

Ik wil alles met Linksys maken, dus dacht aan de volgende spullen:

AG241 modem/router/switch
EZXS88W 8-port switch 10/100Mbit
WRT54GL router/switch/accesspoint (voor op kantoor)
4x WAP54G accesspoint (om de gasten van WiFi te voorzien)

Mijn vragen:

1 Is iemand van mening dat ik het totaal niet goed aanpak!? Ik heb er niet heel veel ervaring mee...

2 Kan ik deze accesspoints op de beschreven manier laten samenwerken? Of moet ik het anders configureren of andere spullen kopen?

3 Is het verstandig om - met de toekomst in het vooruitzicht - alles meteen in wireless-N uit te voeren, of is 54Mbit voorlopig voldoende... Mijn ervaring is wel dat N alleen met bepaalde encryptie (WPA2-AES meen ik) werkt die weer niet door elke client wordt ondersteund...

Alvast bedankt!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zie eens dit topic: Wifi aanleggen op de camping

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik herrinner me dat er een kant en klare iso te downloaden was om van een oude bak met een wifi kaart direct een accespoint te maken, waarbij er per eenheid (uur/minuuten) betaald kon worden.

ding zelf werkt als accespoint, en dan als gatewa waar je altijd via een code- invoerscherm moet gaan, ding houd zelf de tijd bij, en sluit de gebruiker weer af.

zat zelfs een print moduletje bij, zodat je de codes kon uitprinten. lijkt me ideaal voor jouw projectje

Beste film ooit

• demasterbaas
Punt is alleen dat het gratis wordt! Dus hoef ik niet bij te houden! Er zit alleen een wachtwoord op om het de buren (andere bedrijven) niet al te makkelijk te maken...

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:45

ralpje

Deugpopje

soepkip schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:37:
Ik herrinner me dat er een kant en klare iso te downloaden was om van een oude bak met een wifi kaart direct een accespoint te maken, waarbij er per eenheid (uur/minuuten) betaald kon worden.

ding zelf werkt als accespoint, en dan als gatewa waar je altijd via een code- invoerscherm moet gaan, ding houd zelf de tijd bij, en sluit de gebruiker weer af.

zat zelfs een print moduletje bij, zodat je de codes kon uitprinten. lijkt me ideaal voor jouw projectje
En anders zijn die dingen te koop op www.wifishop.nl, om maar een voorbeeldje te noemen.

Voor wat betreft de standaard: 54 Mb/s is zat. Je lijn zal waarschijnlijk toch niet harder gaan dan 8 Mb/s, en je 'klanten' zullen onderling geen files delen etc.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-03 07:59

pistole

Frutter

Hoewel het niet buiten is zou je wellicht een WAP54GPE kunnen overwegen vanwege de krachtige antenne. Daarnaast ondersteunt het apparaat ook roaming, zodat gebruikers redelijk flexibel gebruik kunnen maken van de Access Points.

Ik frut, dus ik epibreer

• demasterbaas
pistole schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:46:
Hoewel het niet buiten is zou je wellicht een WAP54GPE kunnen overwegen vanwege de krachtige antenne. Daarnaast ondersteunt het apparaat ook roaming, zodat gebruikers redelijk flexibel gebruik kunnen maken van de Access Points.
Dat vroeg ik me inderdaad ook af: Roaming: Hoe gaat dat? Ik lees bij Linksys dit over de WAP2000:

Additional features like Multiple BSSIDs, Wireless Roaming, and Auto-Channel Selection give your business added flexibility to keep employees and guests connected. The WAP2000 also features dual firmware images so it remains functional if a firmware upgrade process is disrupted.

Is het dan zo dat de WAP54G dat dan niet kan? Daar staat dit bij:

You can also use the Wireless-G Access Point as a kind of "cable-less cable" to connect remote areas together. Maybe Shipping is all the way across the warehouse from Receiving. Or maybe you want to set up a home office in your detached garage. With one Wireless-G Access Point in the garage and another one in the house, you're connected at up to 54Mbps – with no cable to run.

Dat zou dan ook moeten werken toch??

• demasterbaas
Heb even gekeken, maar is niet echt wat ik zoek. Ten eerste is dat een veel groter project, ten tweede met een Gateway die tickets kan printen etc... Dat hoef hier allemaal niet!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alle AP's kunnen roaming. Stel het zelfde SSID in, dezelfde beveiligingsinstellingen maar op een ander kanaal (gebruik alleen 1, 6 en 11 of als je d'r wat krapper in zit 1, 5, 9, 13).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Welkom op GoT. ;)

Je kunt zelf gaan hobby-en, met kans op resultaat,

of,

je gaat advies vragen bij een firma die dit soort dingen vaker doet.

Aangezien draadloos wat minder eenvoudig (imho) is dan kabeltjes, zou ik het lekker laten doen.
Maar ik hou dan ook niet van halleluja3 oplossingen.

Abort, Retry, Quake ???

• demasterbaas
aZuL2001 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 17:06:
Welkom op GoT. ;)

Je kunt zelf gaan hobby-en, met kans op resultaat,

of,

je gaat advies vragen bij een firma die dit soort dingen vaker doet.

Aangezien draadloos wat minder eenvoudig (imho) is dan kabeltjes, zou ik het lekker laten doen.
Maar ik hou dan ook niet van halleluja3 oplossingen.
Ik vind het veel te leuk! Ga ik echt niet iemand anders laten doen!

• demasterbaas
CyBeR schreef op donderdag 11 september 2008 @ 17:04:
Alle AP's kunnen roaming. Stel het zelfde SSID in, dezelfde beveiligingsinstellingen maar op een ander kanaal (gebruik alleen 1, 6 en 11 of als je d'r wat krapper in zit 1, 5, 9, 13).
Kijk hier heb ik wat aan! Dat is het antwoord op vraag 2!

Worden dus gewoon 4 WAP54G's! Tnx!

• demasterbaas
Nog een vraag... Zat net op de Linksys site te kijken en daar lees ik over Power over Ethernet. De WAP200 en WAP2000 ondersteunen dat onderandere. Er komt dan dus spanning mee door de ethernetkabel, maar hoe komt het er nou in aan de andere kant!?

Heb je dan een speciale switch nodig die ook power mee stuurt, en heeft die switch dan een hele zware voeding ofzo?

Iemand een idee?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan heb je idd een switch nodig (vb: http://www.hp.com/rnd/pro..._2610_Series/overview.htm PWR versies) met PoE-ondersteuning en idd, die hebben meestal een redelijk zware voeding, afhankelijk van hoeveel poorten ze PoE kunnen geven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03 17:21
demasterbaas schreef op donderdag 11 september 2008 @ 17:15:
Nog een vraag... Zat net op de Linksys site te kijken en daar lees ik over Power over Ethernet. De WAP200 en WAP2000 ondersteunen dat onderandere. Er komt dan dus spanning mee door de ethernetkabel, maar hoe komt het er nou in aan de andere kant!?

Heb je dan een speciale switch nodig die ook power mee stuurt, en heeft die switch dan een hele zware voeding ofzo?

Iemand een idee?
Wikipedia: Power over Ethernet

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:45

ralpje

Deugpopje

demasterbaas schreef op donderdag 11 september 2008 @ 17:12:
[...]

Kijk hier heb ik wat aan! Dat is het antwoord op vraag 2!

Worden dus gewoon 4 WAP54G's! Tnx!
Ga dan trouwens voor de GL-versie, die kun je nog flashen met een aangepaste firmware, waarbij je onder andere de mogelijkheid krijgt om het zendvermogen iets te verhogen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

ralpje schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:02:
[...]

Ga dan trouwens voor de GL-versie, die kun je nog flashen met een aangepaste firmware, waarbij je onder andere de mogelijkheid krijgt om het zendvermogen iets te verhogen :)
Wat is het nut daarvan als de laptops het zendvermogen niet kunnen verhogen. Meer personen op dezelfde lijn?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
je zou ook senao accesspoints kunnen overwegen, deze worden geloof ik door t-mobile gebruikt voor de hotspots bij bv McDonalds... naar mijn weten zijn dit erg krachtige en vooral professionele apparaten die standaard PoE ondersteunen. Eventueel een PoE injector erbij kopen en het scheelt je een switch aanschaffen. Tevens te koop bij wifishop.nl

chance favors the prepared mind

Pagina: 1