Toon posts:

Wat gebruiken voor app distributie bij klein/mid bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Voor mijn afstudeerproject ben ik bij een ICT dienstverlener een onderzoek aan het doen welke producten geschikt zijn om applicaties bij een gebruiker op de desktop te krijgen. Het gaat dan om oplossingen voor kleine en middelgrote organisaties. Zeg tussen de 20 en 80 werkplekken. Dit alles natuurlijk om het beheer eenvoudiger te maken en uiteindelijk kosten te besparen.

Enkele producten welke ik naar gekeken heb / wil gaan testen (geen complete lijst):
- Citrix XenDesktop
- Citrix XenApp (voorheen Presentation Server / metaframe)
- VMware ThinApp (voorheen Thinstall)
- VMware VDI
- Microsoft App-V (voorheen softgrid)
- Symantec Appstream - SVS
- Microsoft TS 2008
- Microsoft system center essentials (sms server)

Ik heb dus globaal 4 concepten waar ik naar aan het kijken ben: Serverbased computing (MS TS 2008, XenApp), Virtual Desktop Integration (VMware VDI, XenDesktop), applicatie virtualisatie (App-V, ThinApp, XenApp) en de klassieke manier (System Center Essentials, SMS)

Het nadeel is dat vrijwel alle producten 'bedoeld' zijn voor grote enterprises en dus de licentiekosten enorm hoog liggen.

Er is natuurlijk niet 'een beste oplossing' voor kleine / middelgrote bedrijven. De oplossing ligt natuurlijk ook aan wat de specifieke eisen van de organisatie zijn. Dat realiseer ik me allemaal wel.

Ik ben erg benieuwd of er tweakers zijn die ervaring hebben met deze producten in een omgeving van 20 - 80 werkplekken. En wát jullie ervaring is natuurlijk :+

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MSI files bakken en die via een GPO deployen ?

Verwijderd

Topicstarter
LuckyY schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:36:
MSI files bakken en die via een GPO deployen ?
Dat kan inderdaad een hele goede (en goedkope) oplossing zijn, maar biedt je niet de flexibiliteit die andere producten wel bieden.

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik gebruik nu Novell Zenworks 7 op een Windows 2003 server i.c.m. e-directory
Biedt enorm veel mogelijkheden (MSI, snapshots, etc) en werkt uitstekend

Volgens mij liggen de prijzen daarvan niet heel hoog

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:48:
[...]

Dat kan inderdaad een hele goede (en goedkope) oplossing zijn, maar biedt je niet de flexibiliteit die andere producten wel bieden.
en welke flexibiliteit moet je dan hebben bij 20-80 desktops?

ik denk overigens dat je die flexibiliteit wel hebt, alleen niet out of the box en behoorlijk ondoorzichtig. met wmi kan je namelijk ook een hoop :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2008 18:18 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat is het budget? Aan welke eisen moet deze oplossing aan voldoen?

Is het eenmalige deployment? Of ook management met uninstall/install? Operating systems? Of alleen software/installs? PXE? Of alleen via agent software?

Vaak kun je een heel eind komen met msi/wmi en eventuele vbscripts als het altijd om dezelfde software gaat :). Kost niets.. behalve de ontwikkeling van deze methodiek en het testen hiervan..

Ik mis altiris in je lijstje, deze heeft ook oplossingen/licentie prijzen voor het mkb geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 12-09-2008 07:45 ]

Mijn V&A

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet om één specifieke case bij één bedrijf. Ik ben meer aan het kijken wat er mogelijk is voor kleinere bedrijven welke geen eigen beheerder in dienst hebben en hun ICT dus uitbesteden. scripten lijkt me dan niet de ideale oplossing omdat deze bedrijven geen eigen beheerder(s) hebben welke de scripts onderhouden. Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn, dat in een 'standaard omgeving' van 20-80 desktops waar je niet te maken hebt met veel verschillende client OS-en, geen thuiswerkers etc, je makkelijk uit kan met de standaard spullen uit Windows 2003 server.
Maar wat nu als je zo'n omgeving op afstand wil beheren? Of je hebt veel mensen die vanaf verschillende locaties bij hun applicaties willen, maar je wil of kan zo'n app niet installeren op een thuis pc of notebook? Niet alle applicaties werken via Terminal Servers, hoe ga je daar mee om?

Misschien is het zelfs een idee om je hele omgeving te out-sourcen. Alles onderbrengen bij een ASP (Application Service Provider). Stel nu dat het bedrijf waar ik deze afstudeer opdracht voor uit voer zich zou willen gaan profileren als ASP. Wat ga je dan gebruiken? Bied je alleen programma's remote aan (SaaS)? Of volledige desktops waarin je de gebruiker wat losser laat dan in een fulldesktop TS sessie (DaaS). Of combinaties hier van?
Ik zoek niet een oplossing voor een bepaald probleem. Ik ben meer opzoek naar goede ideeen en mensen die hun ervaring hiermee willen delen ;)
Audi-Addict schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 07:40:
Ik mis altiris in je lijstje, deze heeft ook oplossingen/licentie prijzen voor het mkb geloof ik.
Klopt, ga ik nog naar kijken! Net overgenomen door Symantec volgensmij. Schijnt een leuke combi te zijn samen met Symantec AppStream.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik mis nog een combi in je lijstje : RES Powerfuse en RES Wisdom. Door PowerFuse op elke desktop te installeren kan je centraal je apps beheren en deze door Wisdom laten deployen. Apps moeten dan wel unattended te deployen zijn, maar een beetje moderne app kan dat wel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Kijk ook eens naar Altiris SVS. Dit is software virtualisatie waarbij elk softwarepakket een eigen laag krijgt. Data kan weer in een andere layer worden weggeschreven. Een applicatie is zo ook heel makkelijk naar originele staat te herstellen, EN je kan (doordat de DLLs in een eigen laag zitten) ook 2 versies van 1 pakket naast elkaar draaien. Bovendien heb je nooit meer last van conflicterende DLLs.

Er is ook een server-based oplossing van: DVS4SBC.

Vicariously I live while the whole world dies

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-02 08:39
Hier ook een tevreden Altiris gebruiker (+- 100 werkplekken op deze vestiging). Software distributie doen we via de Deployment console van Altiris.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:48:
Ik mis nog een combi in je lijstje : RES Powerfuse en RES Wisdom. Door PowerFuse op elke desktop te installeren kan je centraal je apps beheren en deze door Wisdom laten deployen....
RES powerfuse kan toch nog veel meer dan alleen dat? Ik ga er na kijken! bedankt voor de tip!
Vicarious schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:01:
Kijk ook eens naar Altiris SVS. Dit is software virtualisatie waarbij elk softwarepakket een eigen laag krijgt. Data kan weer in een andere layer worden weggeschreven. Een applicatie is zo ook heel makkelijk naar originele staat te herstellen, EN je kan (doordat de DLLs in een eigen laag zitten) ook 2 versies van 1 pakket naast elkaar draaien. Bovendien heb je nooit meer last van conflicterende DLLs.
Ik ben op dit moment aan het kijken naar Altiris SVS Pro met Streaming System. Het lijkt veelbelovend. Kijken of dat ook zo is. Wat jij beschrijf is toch 'gewoon' een sandbox of bubble zoals bij o.a. Microsoft App-V (softgrid) ?

Weet iemand misschien waar ik aan een evaluation versie kan komen van MS App-V 4.5? Hij is nu RTM en zit nu in het MDOP pakket. MDOP mag je volgens mij alleen gebruiken als je peperdure SA licenties hebt. De App-V beta was te downloaden van de MS Connect site, maar daar is ie inmiddels weer af. Of ik kan niet zoeken :s

• Black!
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-02 22:00
Zodra ik ben ingelogd op Microsoft Connect kan ik hem wel downloaden. Misschien dat je de volgende link eens kan proberen:
https://connect.microsoft...teID=285&DownloadID=12738

Verwijderd

Is app-v nog steeds iets voor TS? Of is het ook te gebruiken als distributie naar clients?

Verwijderd

Topicstarter
Black! schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:34:
Zodra ik ben ingelogd op Microsoft Connect kan ik hem wel downloaden. Misschien dat je de volgende link eens kan proberen:
https://connect.microsoft...teID=285&DownloadID=12738
Ik krijg de volgende melding:
Pagina niet gevonden

De inhoud die u hebt opgevraagd kan niet worden gevonden of u beschikt niet over de juiste leesmachtiging.

Moet ik me soms nog ergens registreren?
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:13:
Is app-v nog steeds iets voor TS? Of is het ook te gebruiken als distributie naar clients?
Je kan het voor beide gebruiken. Je moet voor TS wel een andere client gebruiken dan voor normale desktops
Pagina: 1