• samcappelle
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-12-2025
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem, en heb eens jullie troubleshooter gelezen, maar heb toch nog enkele vragen. (ben beginner)

Ik heb een Pentium III met een P6IWP-Fe moederbord en Award BIOS. K'heb alles losgekoppeld, behalve voeding, processor + fan, ram, harddisk. Er zit geen videokaart op, t'is onboard. Als ik hem opstart beginnen alle fans te draaien, en het power-on ledje brandt. Maar op het scherm is niets te zien, en na een paar seconden begint het moederbord beeps te geven van ongeveer 3s.

Ik had ergens gelezen dat Award BIOS enkel piept bij VGA problemen, andere errors toont hij op het scherm, maar ik vraag me af wat VGA problemen inhouden?

Alvast bedankt!

Sam

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 08:54

GekkeR

key = key

Lekker antiek.

Je kan beginnen met het posten van de beep code.
Niet alle piepjes uit het moederbord zijn hetzelfde.

Hier een paar van award :

1long, 2 short = Video adapter error Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

Repeating (endless loop) = Memory error Check for improperly seated or missing memory.
1long, 3short No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card.

High frequency beeeps while running = Overheated CPU Check the CPU fan for proper operation. Check the case for proper air flow.

Repeating High/Low = CPU Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• samcappelle
Wel bij mij is het ongeveer 3 seconden beep, 1 seconde pauze, 3 seconden beep, 1 seconde pauze, enz. Het blijft aanhouden, stopt niet.

"Also, check to ensure the monitor cable is connected properly." Moet er een monitor aanhangen voor te starten, dat maakt toch niet uit?

Aangezien er geen video kaart inzit kan ik de meeste van bovenstaande beep codes weglaten. Enkel "Memory error Check for improperly seated or missing memory" zou kunnen, alhoewel mijn ene ram-lat volledig goed is gemonteerd.

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Misschien werkt je onboard VGA niet meer naar behoren - hoe is het probleem ontstaan? Heeft het systeem hiervoor gewerkt en dan ineens niet meer?

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Geheugen defect, even proberen met andere geheugen. Of verkeerd geheugen erin.
Anders je CMOS batterij even loshalen en een paar minuten wachten.

• samcappelle
Het systeem werkte, maar heeft al enkele jaren stil gestaan. Nu heb ik het uitgekuist, en wanneer ik het probeerde te starten deed ie het, maar zonder monitor. Maar toen ik er een monitor aan hing begint ie te piepen, zelfs na verwijdering van de monitor.

Het geheugen is nog steeds hetzelfde als toen, dus dat zou niet echt de oorzaak kunnen zijn.

Zal waarschijnlijk de onboard VGA zijn die het niet meer doet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is sowieso handig om door te nemen.
Duw er een andere VGA kaar in als je vermoed dat de onboard of integrated VGA stuk is. MAar natuurlijk kan er meer aan de hand zijn.
Pagina: 1