Subwoofer kist

Pagina: 1
Acties:

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 15:16
Ik heb een goedkope woofer gekocht (skytronic 902.148) en wil nu een kistje gaan maken.

Bandpass kist had ik al gemaakt(natte vinger werk), maar iemand zei me dat als ik de woofer voor in de kast zou maken het veel beter zou gaan klinken. Dit was dus absoluut niet het geval. Dus wil ik nu een berekende kist gaan maken. Hier een aantal parameters van de woofer:

Re: 7
Fs: 50.5
Qms: 3.14
Qes: 0.73
Qts: 0.59
Sd(CM2): 216
Vas(L): 24.5
Cms(uM/N): 366
Mms(g): 27
B x L: 9
SPL_1W/1m2: 88
Prms(W): 125
Pmax(W): 250
Xmax: 5

Dit is wat er in een PDFje staat van deze woofer. In de bandpass kist die ik gemaakt had klonk de woofer best aardig, dus ik weet dat hij het kan.

Ik heb dus WinISD gedownload en de parameters ingevuld (maakt het uit of ik enkele vakken die niet in het PDFje staan leeg heb gelaten?) en toen kwam er in een vented enclosure een kist van +-87lieter uit en als 4th order bandpass een kist van +-117lieter. Dit gaat mij eigenlijk iets te ver omdat hij op een niet zo'n heel grote kamer komt te staan.

Mijn vraag is nu dan ook zou een van jullie een kist voor mij kunnen ontwerpen?

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Qts is aan de hoge kant voor een gepoorte kast, waarschijnlijk doet 'ie het beste in een grote gesloten kast. Wil je klein (wat ik uit je verhaal leest) neem dan een speaker met een betere aandrijving (ja die zijn duurder) of neem genoegen met een mindere geluidskwaliteit door een kleinere kist te gebruiken (je hebt dan ook minder diepgang)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Rickz
Heb even zitten kijken, echt klein hoeft hij niet. Hij komt op een plateau te staan van +- 45x45cm, dus als hij daar heel iets binnen valt maakt het mij niet zo heel veel uit. En dan kan hij altijd de hoogte nog in.

Zit nu een beetje te pielen met die WinISD (is dat niet voor auto's?) en als ik een vented kist doe krijg ik een piek bij groep delay te zien bij ongeveer 30Hz. Wat houd group delay in, en is dit erg?

[ Voor 42% gewijzigd door Rickz op 11-09-2008 14:36 ]

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12 00:26
De grafiek met groupdelay laat zien dat er een vertraging in het geluid zit. In principe wil je je groupdelay zo laag mogelijk houden. Of het erg is ligt aan de mate van de vertraging en aan je persoonlijke wensen.

• Rickz
33.68ms zegt ie dat ie rond 30Hz is, is dat goed te merken dan? ben nog een beetje een leek op dit gebied.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

De hoogte van de delay is niet een zo belangrijk, het verschil per frequentie is echter veel belangrijker. Heb je dus flinke pieken en dalen, zoals je zal krijgen met een bassreflex behuizing, krijg je een tamelijk brakke en boomy bass.

Neem dan liever een 60 liter gesloten kist. Gaat niet super diep, maar wel lekker strak. Een bandpass behuizing met 55 liter en 17 liter (getuned op 60 Hz) is misschien nog wel de best oplossing voor deze woofer, al ben ik totaal geen fan van bandpass subs ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Rickz
Dan denk ik dat ik die bandpass kist maak die jij niet aangeeft. Maar wat moet ik dan met de poorten doen? diameter en lengte (liefst diameter van 7cm want daar heb ik nog een paar buizen van liggen) Of krijg ik dan last van poortruis?

En is getuned op 60Hz niet tamelijk hoog?

Pagina: 1