Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Na mijn pc 3 weken niet gebruikt te hebben wilde ik deze weer aanzetten. Helaas bleek deze gestorven...

Waar mijn systeem voorheen altijd vrij vlekkeloos werkte doet het nu helemaal niks meer. Toen ik hem aanzette begon alles vrolijk te draaien en spinnen maar ging alles 10sec later weer uit.
Na een aantal pogingen met hetzelfde resultaat heb ik hem open gehaald en zag ik dat de video-fan niet goed draaide (hij 'tikte' steeds een half rondje).

Enfin, na de fan te hebben schoongemaakt en alle kabels opnieuw verbonden te hebben weer geprobeerd met als resultaat, de fan werkt en de pc gaat niet meer uit. Verder krijg ik nog steeds geen beeld en laadt de pc ook niet.

Dus voor zover ik weet komt ie nog niet eens tot de BIOS.

Nu zijn er, mijns inziens, twee mogelijkheden:
MOBO is kapot
Voeding werkt niet goed

Nu is mijn vraag hoe ik het makkelijkste dingen kan elimineren. Ik las het stuk over voedingen met testen van AT en ATX voedingen, etc. Maar daar snapte ik vrij weinig van. Is het dus mogelijk te kijken over mijn voeding niet goed meer werkt en, indien ja, hoe doe ik dat.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ben een beetje radeloos aan het worden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door.
Je ATX voeding kun je testen door een verbinding te maken met de PSon (groene draad) en een ground (zwarte draad).

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor je reactie alvast maar dat stuk waar je me naar doorverwijst was het stuk dat ik gelezen had en niet zo goed begreep. Wat ik begrijp is dat de groene draad (van de stekker in mijn MOBO?) verbonden moet worden met een zwarte (de ground). maar wat moet er gebeuren als ik dit doe? wat is goede en wat is niet goed. Op zich branden de LED-jes op mijn MOBO wel als ik de voeding aanzet. en alle fans gaan ook aan als ik de pc aanzet.
Sorry dat ik misschien wat minder handig hierin ben maar dit is echt totaal niet mijn area waar ik dingen vanaf weet en ben beetje bang dat ik wat fout doe....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je de 2 draden op deze manier verbindt dan moet de voeding aangaan. Doet deze dat niet, dan werkt je voeding sowieso niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
net uitgeprobeerd. Voeding slaat aan. Voeding is 450W.
Er zitten 2 HD's in één Videokaart (512) 1 DVD speler en dat is het. Het zou dus ook gewoon makkelijk moeten kunnen...

Houdt dit in dat het probleem niet in mijn voeding zit maar ergens anders? if so.. is het dan mijn MOBO? en is er nog een manier om dit te testen..

thnx so far

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 21:05:
net uitgeprobeerd. Voeding slaat aan. Voeding is 450W.
Er zitten 2 HD's in één Videokaart (512) 1 DVD speler en dat is het. Het zou dus ook gewoon makkelijk moeten kunnen...
Dat hoeft dus niet. Zonder specs te geven van je systeem valt er weinig over te zeggen. 450W zegt niet bijzonder veel over de voeding (een A-merk zal zo'n hoeveelheid ook kunnen leveren zonder teveel probleem, een wokkietokkie geval gaat bij de helft al op z'n gat).

Daarbij kun je een videokaart hebben die 2W trekt, maar ook eentje die 200W trekt.
Houdt dit in dat het probleem niet in mijn voeding zit maar ergens anders? if so.. is het dan mijn MOBO? en is er nog een manier om dit te testen..
Vervang het ding, zie de eerder gelinkte troubleshooter.
Pagina: 1