Janoz schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:24:
Persoonlijk denk ik dat je weinig aan dergelijke specifieke webdesign cursussen hebt. Het is leuk voor erbij, maar niet wanneer webdesign je core bezigheid is. Het probleem is dat de kennis zo vergankelijk is. 10 jaar terug waren frames de bom, 5 jaar terug waren tables je van het en nu is het CSS all the way. Over 5 jaar is het waarschijnlijk weer helemaal anders (denk aan RIA toepassingen). Over 5 jaar heb je dus helemaal geen reet meer aan de door jou aangehaalde cursussen.
Wil je in het professioneel webdesign dan zul je qua opleiding eerder iets moeten zoeken in de richting van usability, grafische vormgeving en marketing. Die webdesign cursus kun je er dan naast doen om je huidige skills een beetje op niveau te krijgen.
Ben ik het niet helemaal mee eens. RIA toepassingen zoals AJAX of AIR geven je uiteraard meer mogelijkheden qua dynamisch laden en bewerken van pagina-inhoud, maar het design en de opmaak heeft hier toch weinig mee te maken? Je voegt deze toe in je design template, welke initieel opgebouwd is door een designer - die moet enkel weten waar de dynamische inhoud gaat komen maar bouwt voor de rest enkel met (X)HTML en CSS.
Een goede cursus XHTML/CSS - al raad ik hiervoor zelfstudie aan - lijkt mij dus geen slecht idee als je iets wil bijleren over Webdesign. Zelfs al ben je een master in Photoshoppen en consoorten, wil dit nog niet zeggen dat je deze naadloos in een template kan gieten.
Alle onderdelen die je toevoegt kan je later gaan opmaken met behulp van CSS. Ook tabellen en frames als je deze toch wilt gebruiken. Ik zou trouwens eerder divs vernoemen in dat lijstje, in plaats van CSS. En als je een stapje verder gaat, krijg je custom tags in bijvoorbeeld JSF, zo doen wij het hier
Verder kan je inderdaad best een specifieke richting uitgaan want met een algemene design-opleiding kan je nog niet veel doen. Zoiezo is een minimum aan training nodig voor je ergens terecht kan, en dat gaat dan gepaard met interne begeleiding en verdere bijscholing. Dat is logisch als je ziet hoe snel de informatica wereld evolueert, zoals hierboven aangegeven.
Hier in België hebben we bij de VDAB een cursus die je helemaal klaarstoomt om Java Webontwikkelaar te worden, maar dit gaat uiteraard gepaard met een hoop programmeren. Als ik het goed versta ben je eerder op zoek naar het pure design-werk.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sfinx- op 29-09-2008 11:41
]