[SEO] Site na verhuizing enorm gezakt, paar onduidelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:09

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Er is mij gevraagd eens te kijken naar de ranking van een site die onlangs verhuisd is, en er zijn een aantal dingen waar ik niet helemaal uit kom, ook niet na het doorlezen van enkele SEO topics hier. Als voorbeeld gebruik ik hier De Vries Lampen, dit is uiteraard niet de echte naam.
  • Tot vorig jaar werd de site www.devries.nl gebruikt, deze stond op pagina 1 als men zocht op lampen.
  • Halverwege vorig jaar is de site verhuist naar www.devries.com. Alle verwijzingen zijn netjes met een 301 redirect gedaan.
  • Een paar maanden later is de site verhuist naar www.devrieslampen.nl. Ook dit weer met 301's.
De verwijzingen zijn over het algemeen correct overgenomen, google indexeert www.devrieslampen.nl. Echter, tussen vorig jaar en nu is De Vries naar verder dan pagina 10 gezakt bij 'lampen'. www.devries.nl en www.devries.com staan er (weer?) wel tussen, ergens op pagina 8 en 9.
Ik kwam al redelijk snel achter de (vermoedelijke) oorzaak: de vorige hoster van de Vries gebruikte Plesk als beheertool. De Vries had een stuk of tien andere domeinnamen, zoals www.verlichting.nl, die alle doorverwezen naar de homepage. Deze waren in Plesk als alias aangegeven. Maar zo'n alias werkte eigenlijk als kopie, www.verlichting.nl/halogeen.html werkte net zo goed als www.devrieslampen.nl/halogeen, zonder doorsturen of wat dan ook. En dat dus met een stuk of tien sites. Dat lijkt me een mooi voorbeeld van Duplicate Content, en heb ik dus snel stop gezet.

Nu zit ik met de volgende vragen:
  • Klopt het dat deze manier van aliassen als duplicate content wordt gezien? Dit omdat deze aliassen al jaren in gebruik waren en er pas nu problemen zijn. Het ip van de sites is immers hetzelfde, ik weet niet of google hier op let.
  • Hoe kan het dat beide oude sites (weer) naar voor komen, al stond hier een 301 bij?
  • Inmiddels hebben beide oude sites een robots.txt met disallow all. Dit is al enige weken het geval. Toch blijven ze verschijnen in Google's index. Hoe kan dat?
  • In Google's webmaster tools staat bij interne links '0' en bij externe links ook. Nu zijn er uiteraard wel interne links, en google zelf geeft wel degelijk externe links bij link:devrieslampen.nl. Nu las ik hier dat deze tool niet te vertrouwen is, iemand die dat kan onderschrijven, of kan dit toch met ons probleem te maken hebben?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:45
  1. Google is traag met indexeren, geef hem de tijd, ongeveer 3 maanden, vooral met een verhuizing
  2. Probeer de inhoud van de oude pagina's, en de nieuwe waarna je ze toestuurt, gelijk te houden qua inhoud. Stuur dus niet de oude devries.nl/halogeen door naar de nieuwe homepage, of naar een pagina met gloeilampen.
  3. Robots.txt disallow all is uit den boze, hiermee vergooi je zelfs je ranking! Doorsturingen zullen namelijk ook niet meer gevolgd worden!
  4. Stuur die adressen zoals verlichting.nl inderdaad door met een 301, maar gooi er geen robots.txt in zoals in punt 3.
  5. Is de nieuwe site aangemeld in webmaster tools met een goede sitemap? Dat versneld een en ander ook zeker.
  6. Ik weet het niet zeker, maar vaak van domeinnaam wisselen waardeert Google volgens mij niet erg positief, een deel van je ranking hangt zelfs af van hoe oud je domeinnaam is! Een SEO-vriendelijke domeinnaam gaat niet boven een domeinnaam met een flinke reputatie in Google, ik vind het persoonlijk dan ook een zeer vreemde beslissing.
  7. Tools van Google zijn wel te vertrouwen, maar lopen vaak enkele weken achter op de index zelf. Datacentrums van Google lopen zelfs onderling lang niet synchroon (wat jij als zoekresultaten krijgt bij "inurl:devrieslampen.nl", kan compleet verschillen van datgene wat je buurman krijgt).
  8. Punt 7 is ook de reden dat oude sites weer terugkomen, waarschijnlijk ben jij overgeschakeld naar een ander DC van Google, dit kan in theorie elke 2 minuten gebeuren, maar vaak elke 2-3 dagen.

[ Voor 18% gewijzigd door AndriesLouw op 14-09-2008 14:56 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
AndriesLouw schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:50:
• Google is traag met indexeren, geef hem de tijd, ongeveer 3 maanden, vooral met een verhuizing
We hebben het hier eerder over een half tot driekwart jaar, lijkt mij toch wel uitzonderlijk lang.
• Probeer de inhoud van de oude pagina's, en de nieuwe waarna je ze toestuurt, gelijk te houden qua inhoud. Stuur dus niet de oude devries.nl/halogeen door naar de nieuwe homepage, of naar een pagina met gloeilampen.
Dat is inderdaad gebeurd :)
• Robots.txt disallow all is uit den boze, hiermee vergooi je zelfs je ranking! Doorsturingen zullen namelijk ook niet meer gevolgd worden!
Het probleem is dat de oude site maar x maanden doorgestuurd mocht worden, daarna mocht er niets meer op staan. (De reden daarvoor heb ik verder niets mee te maken, en kan ik ook niet veranderen.) De oude site is dus inmiddels een 'deze pagina is leeg' geworden die niet meer in de resultaten voor mag komen. Eerst is dus wel met redirects gewerkt en ging dit goed, maar nu staat er een robots.txt en komen de oude adressen weer terug..
Ik weet overigens niet zeker of die oude adressen verdwenen zijn, of weer terug gekomen zijn. Eerst was wat op pagina 8 stond minder interessant, dus de kans is aanwezig dat ze er altijd nog stonden maar nog niet terug zijn gekomen.
Overigens: inmiddels is bij de indexering van devries.com de nieuwe tekst overgenomen als samenvatting. Deze tekst is tegelijk met de robots.txt geplaatst. Erg vreemd dat de crawler dit niet heeft opgepikt en de inhoud wel.
• Ik weet het niet zeker, maar vaak van domeinnaam wisselen waardeert Google volgens mij niet erg positief, een deel van je ranking hangt zelfs af van hoe oud je domeinnaam is! Een SEO-vriendelijke domeinnaam gaat niet boven een domeinnaam met een flinke reputatie in Google, ik vind het persoonlijk dan ook een zeer vreemde beslissing.
Dat is het ook :) Zoals gezegd spelen andere zaken mee, waar ik geen invloed op heb. Ik heb er verder uberhaupt niet veel mee te maken, en juist omdat ik dit soort dingen zelf nooit zou doen begreep ik er niet alles van.
• Tools van Google zijn wel te vertrouwen, maar lopen vaak enkele weken achter op de index zelf. Datacentrums van Google lopen zelfs onderling lang niet synchroon (wat jij als zoekresultaten krijgt bij "inurl:devrieslampen.nl", kan compleet verschillen van datgene wat je buurman krijgt).
Inderdaad zijn er inmiddels voldoende resultaten bij gekomen.
• Punt 7 is ook de reden dat oude sites weer terugkomen, waarschijnlijk ben jij overgeschakeld naar een ander DC van Google, dit kan in theorie elke 2 minuten gebeuren, maar vaak elke 2-3 dagen.
Het gaat hier over een periode van enkele weken, niet dagen..

Hoe dan ook, omdat sommige dingen terug blijken te komen is het misschien inderdaad een kwestie van meer geduld hebben, en deels ook iets waar niets meer aan te doen valt. Er blijven een paar vreemde details tussen zitten, maar zoals je terecht opmerkt is de hele zaak een beetje vreemd. In ieder geval bedankt voor de tips.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Dat de oude site na een tijdje niet meer geredirect wordt is deel van je probleem. Er zullen nog veel links bestaan die verwijzen naar de oude url. Nu die inmiddels niet meer redirect bestaan die links dus voor Google ook niet meer. De enige oplossing is echt die redirects weer inregelen en vervolgens alle links handmatig aanschrijven en om laten zetten.

En voor al die aliassen: plaats op de site in je .htaccess deze regel:

code:
1
2
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.voorbeeld\.nl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www\.voorbeeld\.nl/$1 [L,R=301]

Zo worden alle aliassen naar de hoofdsite doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
André schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 12:38:
Dat de oude site na een tijdje niet meer geredirect wordt is deel van je probleem. Er zullen nog veel links bestaan die verwijzen naar de oude url. Nu die inmiddels niet meer redirect bestaan die links dus voor Google ook niet meer. De enige oplossing is echt die redirects weer inregelen en vervolgens alle links handmatig aanschrijven en om laten zetten.

En voor al die aliassen: plaats op de site in je .htaccess deze regel:

code:
1
2
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.voorbeeld\.nl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www\.voorbeeld\.nl/$1 [L,R=301]

Zo worden alle aliassen naar de hoofdsite doorgestuurd.
Ik zei het misschien wat onduidelijk, maar de redirect staat er nog wel in voor alle andere pagina's, die doorgelinkt worden naar dezelfde pagina op de nieuwe site. Alleen de index wordt niet meer doorgestuurd.