Er is mij gevraagd eens te kijken naar de ranking van een site die onlangs verhuisd is, en er zijn een aantal dingen waar ik niet helemaal uit kom, ook niet na het doorlezen van enkele SEO topics hier. Als voorbeeld gebruik ik hier De Vries Lampen, dit is uiteraard niet de echte naam.
Ik kwam al redelijk snel achter de (vermoedelijke) oorzaak: de vorige hoster van de Vries gebruikte Plesk als beheertool. De Vries had een stuk of tien andere domeinnamen, zoals www.verlichting.nl, die alle doorverwezen naar de homepage. Deze waren in Plesk als alias aangegeven. Maar zo'n alias werkte eigenlijk als kopie, www.verlichting.nl/halogeen.html werkte net zo goed als www.devrieslampen.nl/halogeen, zonder doorsturen of wat dan ook. En dat dus met een stuk of tien sites. Dat lijkt me een mooi voorbeeld van Duplicate Content, en heb ik dus snel stop gezet.
Nu zit ik met de volgende vragen:
- Tot vorig jaar werd de site www.devries.nl gebruikt, deze stond op pagina 1 als men zocht op lampen.
- Halverwege vorig jaar is de site verhuist naar www.devries.com. Alle verwijzingen zijn netjes met een 301 redirect gedaan.
- Een paar maanden later is de site verhuist naar www.devrieslampen.nl. Ook dit weer met 301's.
Ik kwam al redelijk snel achter de (vermoedelijke) oorzaak: de vorige hoster van de Vries gebruikte Plesk als beheertool. De Vries had een stuk of tien andere domeinnamen, zoals www.verlichting.nl, die alle doorverwezen naar de homepage. Deze waren in Plesk als alias aangegeven. Maar zo'n alias werkte eigenlijk als kopie, www.verlichting.nl/halogeen.html werkte net zo goed als www.devrieslampen.nl/halogeen, zonder doorsturen of wat dan ook. En dat dus met een stuk of tien sites. Dat lijkt me een mooi voorbeeld van Duplicate Content, en heb ik dus snel stop gezet.
Nu zit ik met de volgende vragen:
- Klopt het dat deze manier van aliassen als duplicate content wordt gezien? Dit omdat deze aliassen al jaren in gebruik waren en er pas nu problemen zijn. Het ip van de sites is immers hetzelfde, ik weet niet of google hier op let.
- Hoe kan het dat beide oude sites (weer) naar voor komen, al stond hier een 301 bij?
- Inmiddels hebben beide oude sites een robots.txt met disallow all. Dit is al enige weken het geval. Toch blijven ze verschijnen in Google's index. Hoe kan dat?
- In Google's webmaster tools staat bij interne links '0' en bij externe links ook. Nu zijn er uiteraard wel interne links, en google zelf geeft wel degelijk externe links bij link:devrieslampen.nl. Nu las ik hier dat deze tool niet te vertrouwen is, iemand die dat kan onderschrijven, of kan dit toch met ons probleem te maken hebben?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary