Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheidsmeter Peugeot 306 defect

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:17
De snelheidsmeter in mijn Peugeot 306 1.8XT uit 1995 is defect. Normaal moet een veertje oid de tellerstand op 0 houden, maar bij mij blijft de meter niet op het 0-punt staan.

Zodra ik gas geef loopt de meter weer op, wanneer ik de voet van het gaspedaal afhaal loopt de meter ook netjes terug.

Echter, zodra de autol stilstaat en de meter op 0-punt komt, hoor ik een tikkend geluid (van tandwieltje geloof ik) en loopt de teller helemaal terug naar beneden. Daar blijft hij haken en tikken tegen het resetwieltje van de dagteller. Anders zou deze continue teruglopen.

Als ik daarna de meter handmatig naar het 0-punt zet, blijft deze daarop wel staan. Echter, zodra er maar enig contact komt vanuit motor, dan tikt de snelheidsmeter weer terug. Dat gebeurt ook bijvoorbeeld als ik de sleutel van contact haal en vervolgens weer op contact zet.

Weet iemand een oplossing? Kan ik dit zelf doen of moet een dealer hier naar kijken?

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/paul.out/kmteller.jpg

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
Ik weet niet of je de teller zelf gemakkelijk uit elkaar kunt halen. Het is bij een 306 al een feest om de klokkenwinkel uit het dashboard te krijgen. Ik heb die van mij er al een paar keer uitgehaald voor kapotte lampjes, maar ik heb nog niet gekeken of die klok zelf makkelijk open kan. Binnenin zit waarschijnlijk een of ander palletje waar de wijzer tegenaan kan vallen en dat zal dus wel stuk zijn.

Als het niet lukt om dat binnenin te repareren, zou je natuurlijk een klein zwart schroefje bij het nulpunt kunnen maken. Dan heeft je wijzer iets om tegen aan te leunen. Maar ook dan moet je wel de klokkenwinkel er uit halen (en de bovenkap van de stuurkolom) om het 'raampje' er af te kunnen halen.

Punctuality is the politeness of kings