Router elke keer resetten nadat pc uit is geweest

Pagina: 1
Acties:

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 15:19
Ik heb sinds kort een wireless modem aangeschaft, de Linksys WRT 160N. Deze heb ik aan mijn telfort modem (Zyxel 2602H) gehangen.

De draadloze modem wordt als router gebruikt. Draadloos voor mij laptop en bedraad voor mijn hoofd pc.

Elke keer als zowel mijn laptop als pc teglijkertijd uit hebben gestaan, heb ik na het opstrarten van 1 van de twee geen internetverbinding meer. De netwerkverbinding heb ik dan nog wel. De routerfunctie van de linksys werkt dus nog gewoon wel, ik krijg alleen geen verbinding naar het telfort modem.

Zodra ik dan de stekker uit de Linksys trek en er weer in stop, heb ik weer wel een internetverbinding.

Ik heb er zeer weinig verstand van, maar ik denk dus dat het Zyxel modem geen IP adres aan de computers toe kan kennen wanneer deze opnieuw aanmelden op het netwerk via de Linksys router.

Hoe kan ik dit oplossen? Wordt dit opgelost door vaste IP adressen toe te kennen? Hoe kan ik achterhalen of het probleem hier werkelijk aan ligt? En moet ik die vaste IP adressen dan toekennen in het Telfort (Zyxel) model of de Linksys router?

Alvast bedankt!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Maak eens een schema met hoe het aangesloten is, en waar welke ipranges in je lan zitten.

Een router kan namelijk alleen routen als er aan beide kanten een verschillende ipreeks is.
Als die hetzelfde is, ziet hij niet waar het naartoe moet.

Als ik het zo lees heb je dhcp op je linksys uit staan.

edit : waarom heb je twee routers ? Had dan een accesspoint gekocht, dan had je dit probleem niet gehad ;)

[ Voor 15% gewijzigd door aZuL2001 op 11-09-2008 00:35 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij heb je juist de DHCP van je linksys nog aanstaan. De ene keer krijg je een ip van de linksys, de andere keer eentje van de zyxel. De tijd die de linksys nodig heeft om op te starten zou kunnen verklaren waarom je een ip van de zyxel krijgt :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• nils_vdg
Hier het gevraagde schema van de situatie

Afbeeldingslocatie: http://nils.vdg.googlepages.com/Netwerk.jpg

De pc aan de Linksys is mijn hoofd pc.

Als ik naar http://192.168.1.1/ ga via mijn hoofd pc kom ik altijd in de linksys uit. Hier staat hij bij basis instellingen op Automatische configuratie DHCP

Ik heb de DHCP-server hier nu uitgeschakeld alleen als ik dat doe kan ik helemaal geen verbinding meer krijgen met de linksys zodra de pc opnieuw op start.

Ik heb hem een harde reset moeten geven naar de fabrieksinstellingen voordat de pc de linksys weer kon vinden.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-03 20:23

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Heb je die zyxel aan de internet (Wan) poort of aan poort 1,2,3 of 4 van de linksys hangen? Als de zyxel aan de internet poort hangt moet je die in poort 1,2,3 of 4 steken en de dhcp functie van de linksys uitzetten.

• aZuL2001
aZuL2001 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:33:
Maak eens een schema met hoe het aangesloten is,
en waar welke ipranges in je lan zitten.
Dank voor het schema, maakt het duidelijker.
Maar nu de ipranges nog even erbij zetten. ;)

En uit je opmerking : "De draadloze modem wordt als router gebruikt." haal ik dat je vanaf de bovenste pc dus niet in gedeelde mappen op je laptop of onderste pc kan.

[ Voor 21% gewijzigd door aZuL2001 op 12-09-2008 00:20 ]

Abort, Retry, Quake ???

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 15:22
Waarom zet je je linksys niet in Access Point mode? Dan heb je 1 IP range, en waarschijnlijk geen problemen met je internet.

Ik heb een wrt150n gehad die ook veel WAN problemen had (En met had bedoel ik dat ik hem weg heb gedaan vanwege de problemen). Misschien zou je eens moeten kijken naar een nieuwe firmware update?

• nils_vdg
Cassettebandje schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 00:02:
Heb je die zyxel aan de internet (Wan) poort of aan poort 1,2,3 of 4 van de linksys hangen? Als de zyxel aan de internet poort hangt moet je die in poort 1,2,3 of 4 steken en de dhcp functie van de linksys uitzetten.
Sorry voor de late reactie, ik was een weekendje weg.

Maar dit was de oplossing. Ik had de kabel die van de Zyxel af komt inderdaad in de internet(wan)poort zitten. Deze even in poort 1 gestopt en nu werkt hij dus wel echt alleen als router en heb ik ook gewoon een verbinding nadat de pc uit is geweest.

Bedankt!

• aZuL2001
Dan werkt hij juist niet als router.

Maar mooi dat het nu wel werkt.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1