Toon posts:

Jullie mening over mijn speaker opstelling please

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.crosswinds.net/~ssjtrunks18/images/speakers.jpg
Speakers pc zijn rood en stereo blauw, speakers pc achter op hangen is out of the question, is hier nog iets aan te verbeteren?
Greetz en welterusten Kevin...

Verwijderd

Topicstarter
Mooi getekend he (not!!!)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt het beste de versterker in het midden tussen de linker en rechter boxen zetten, want een symmetrische opstelling is beter mbt de fase van de kanalen. Het is misschien nauwelijks te horen, maar je stereobeeld lijdt eronder als je deze opstelling kiest. Bovendien hoop ik dat de afstand tussen de linkerboxen en de versterker niet te groot is, want lange kabels zijn ook niet bevorderlijk voor de directheid van de aansturing van je speakers.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

met een beetje speakerkabel maakt de lengte niet zo veel uit(alles beter dan telefoon-draad)

alleen vraag ik me af wat je hiermee denkt te bereiken.....

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 22 februari 2001 00:00 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
met een beetje speakerkabel maakt de lengte niet zo veel uit(alles beter dan telefoon-draad)
Da's dus gelul, want ook met kabels van 20 piek per meter (of nog duurder) hoor je het verschil in lengte.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Leuk heh dat paint ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Op woensdag 21 februari 2001 22:22 schreef Exirion het volgende:
Je kunt het beste de versterker in het midden tussen de linker en rechter boxen zetten, want een symmetrische opstelling is beter mbt de fase van de kanalen. Het is misschien nauwelijks te horen, maar je stereobeeld lijdt eronder als je deze opstelling kiest. Bovendien hoop ik dat de afstand tussen de linkerboxen en de versterker niet te groot is, want lange kabels zijn ook niet bevorderlijk voor de directheid van de aansturing van je speakers.
Faseverschillen door langere kabels :? Als je een kabel hebt van 3000km en eentje van 1 metter, dan heb je idd een delay in een van je speakers van 0.01sec :P (echt waar).

Wat ik niet snap, is dat je waarschijnlijk een dubbelle stereo opstelling gebruikt, maar het staat in een dolby surround opstelling. Wat voor versterker heb je, een dolby surround (vierkanaals)? Of een stereo? En waar is die "center" speaker dan voor?

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 22 februari 2001 00:16 schreef YT-Croc het volgende:
Leuk heh dat paint ;)
'T Moest ff snel

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Draai je speakers lichtelijk inwaards (blijkt niet uit de tekening) zodat je een betere hotspot krijgt bij je PC.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Jag

Jag

Wat ik niet snap, is dat je waarschijnlijk een dubbelle stereo opstelling gebruikt, maar het staat in een dolby surround opstelling. Wat voor versterker heb je, een dolby surround (vierkanaals)? Of een stereo? En waar is die "center" speaker dan voor?
Jag

• Universal Creations
  • Laatst online: 19-08 10:17
Faseverschillen door langere kabels :? Als je een kabel hebt van 3000km en eentje van 1 metter, dan heb je idd een delay in een van je speakers van 0.01sec :P (echt waar).
Het punt zit hem niet in het faseverschil maar in de weerstand van een langere draad tov kortere draad. Dit verschil is echt goed te merken (vooral bij lage volumes), daarom moet je gewoon altijd dezelfde lengte van kabels nemen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:27

Xtremelead

powered by E-MU

Wat voor speakers heb je? Want bij gemiddelde HIFI speakers zal dat faseveschilletje niet al te storend zijn...

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Verwijderd

Het punt zit hem niet in het faseverschil maar in de weerstand van een langere draad tov kortere draad. Dit verschil is echt goed te merken (vooral bij lage volumes), daarom moet je gewoon altijd dezelfde lengte van kabels nemen.
Op zo'n korte afstand merk je dat echt niet, hoor.

• Jag

Jag

Ik reageerde op iemand die beweerde dat het wel een faseverschil opleverde.
Maar als jij het hebt over een langere draad tov een kortere draad, bedoel je dan 10m en 2m ofzo? En denk je echt dat je dat hoort? Dan zou ik nog maar eens goed luisteren. Stel dat je een kabel van 10 gebruikt die een behoorlijke weerstand heeft, zeg 0.7 Ohm (da's erg veel). En je gebruikt een 8 Ohm speaker, dan zal er ongeveer 10% van het vermogen door de kabel opgegeten worden. Dat geeft een verlies van 0.5dB: dat hoor je echt niet!
Maar stel nou dat je 1 meter uit het midden zit, op 5 meter afstand (loodrecht) van de speakers, die 4 meter uit elkaar staan. Dan is je afstand tot de ene speaker 6 meter, en de ander 5.1 meter. Dat geeft een verschil in spl op de luisterpositie van 1.4 dB. Da's al veel meer. En dan heb ik nog gerekend met een extreem slecht geleidende kabel, en een groot verschil in lengte, en ik heb zelfs het verlies van de andere kabel verwaarloost, dus in praktijk haalt het nog veel minder uit.

Wat iets anders is, is dat een langere kabel zorgt voor een lagere dempingsfactor. Maar dat heeft meer betrekking op de lengte van de kabels in het algemeen, ipv het verschil tussen beiden.

Jag

Verwijderd

Waarom in godsnaam 5 speakers? Als ik deze opstelling zo zie, dan lijkt het mij dus dat die middelste 20W speaker of het linker- of het rechterkanaal weergeeft, die speaker verkloot dus heel je stereoeffect.

Ik heb ook de uitgang van m'n sb-pci128 gesplit in pc/stereo, maar dat is puur voor de muziek en het betere geluid tijdens het gamen, en dan met name de extreem lage en extreem hoge tonen.

Jij hoort nu dus 2x het zelfde. Dus niet voor en achter separaat geluid, want je split één uitgang. Het werkt natuurlijk wel als je je stereo op de rearspeakerbus zet en je pc speakers op de fronspeakerbus van je geluidskaart.

Maar dat van de 20W moet je me toch even uit leggen, daar snap ik het nut niet van, dat ding vercorpuleerd (voor de minder belezenen onder ons: verneukt) alleen maar je stereogeluid. :? :?

Edit: mijn vader heeft niet zo'n fijne ramplank als ik...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 23 februari 2001 00:25 schreef universal creations het volgende:

[..]

Opzich heb je wel gelijk: altijd naar beide boxen 2 even lange (en dikke natuurlijk) kabels sturen, maar dat kun je uit zijn paint tekening toch niet opmaken??? Je kunt 1 speaker naast je versterker zetten en een aan de andere kant van het grasveld voor je huis (:)) en toch even lange kabels gebruiken... Weerstand is dan even groot.

Jag: waar je die berekening vandaan haalt (met die 5dB) weet ik niet, maar zoals ik het altijd begrepen heb is het als volgt: -5dB betekent dat het 1,5 keer zo zacht klinkt. Dat hoor je toch? Iedere +/- 3dB betekent 2x zo hard/zacht. Vandaar. Maar ik weet er het fijne ook niet van hoor, dus misschien dat je toch gelijk hebt, maar wil je het dan effe uitleggen aub?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jag

Jag

Dat wil ik wel. Ten eerste weet ik niet waar jij 5 dB ziet staan, wel 0.5 dB, misschien bedoel je die?
Maar goed, nog even over de decibell. Ik hoor dat zo vaak: "3 dB is twee keer zo hard". Nier dus. Als je het over een auto hebt, en je zegt dat de ene auto twee keer zo hard rijdt als de andere auto, dan bedoel je, kijkend naar de schaal, dat de afstand van de waarde van de ene tot het nulpunt (bijvoorbeeld 50 km/h) twee keer zo groot is als de afstand van de anders waarde tot het nulpunt (100 km/h). Je hebt dus een nulpunt nodig om aan te kunnen geven wat twee keer o hard is. Bij de decibell schaal bestaat zo'n nulpunt is, omdat de schaal doorloopt tot min oneindig.
Ten tweede maakt je een deling als je zegt hoeveel het ene harder is als het andere. Twee keer zo hard rijden is dus 100km/h / 50km/h = 2. Bij de decibell schaal doe je dat altijd: dB = 10 * log (P1 / P2)
Dus conclusie, je kan alleen maar zeggen dat iets zoveel dB harder of zachter is.

Als je het wil refereren aan hoe wij het waarnemen, komt een verschil van 10 dB ongeveer overeen bij de meeste mensen als "twee keer zo hard".

Jag

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sorry, verkeerd gelezen... |:( Ik had net een dag hard gewerkt, ogen half dicht... Gaap... Nou ja, dat van die 3dB heb ik al wel eens eerder gehoord, dat dat volgens de verdeling wel 2x zo hard is, maar eigenlijk niet...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jag

Jag

3 dB is niet eens eigenlijk twee keer zo hard, het is alleen 3 dB.

Jag
Pagina: 1