Het punt zit hem niet in het faseverschil maar in de weerstand van een langere draad tov kortere draad. Dit verschil is echt goed te merken (vooral bij lage volumes), daarom moet je gewoon altijd dezelfde lengte van kabels nemen.
Ik reageerde op iemand die beweerde dat het wel een faseverschil opleverde.
Maar als jij het hebt over een langere draad tov een kortere draad, bedoel je dan 10m en 2m ofzo? En denk je echt dat je dat hoort? Dan zou ik nog maar eens goed luisteren. Stel dat je een kabel van 10 gebruikt die een behoorlijke weerstand heeft, zeg 0.7 Ohm (da's erg veel). En je gebruikt een 8 Ohm speaker, dan zal er ongeveer 10% van het vermogen door de kabel opgegeten worden. Dat geeft een verlies van 0.5dB: dat hoor je echt niet!
Maar stel nou dat je 1 meter uit het midden zit, op 5 meter afstand (loodrecht) van de speakers, die 4 meter uit elkaar staan. Dan is je afstand tot de ene speaker 6 meter, en de ander 5.1 meter. Dat geeft een verschil in spl op de luisterpositie van 1.4 dB. Da's al veel meer. En dan heb ik nog gerekend met een extreem slecht geleidende kabel, en een groot verschil in lengte, en ik heb zelfs het verlies van de andere kabel verwaarloost, dus in praktijk haalt het nog veel minder uit.
Wat iets anders is, is dat een langere kabel zorgt voor een lagere dempingsfactor. Maar dat heeft meer betrekking op de lengte van de kabels in het algemeen, ipv het verschil tussen beiden.
Jag