UItlevertijden nieuwe auto(s)

Pagina: 1
Acties:

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Topicstarter
Ik heb een vraag over nieuwe auto (Renault) en dan wel de levertijden. Nu heb ik een lease wagen besteld bij mijn eigen dealer. En wel een Grand Modus Diesel etc. Mijn eigen Modus wordt opgekocht door deze zelfde dealer. Dat als neven informatie. Dus netjes de wagen uitgezocht rond ½ april en de G. Modus is rond ½ mei besteld door de leaseverstrekker. Uitleveren zou ongeveer 8 weken zijn dus mooi voor de vakantie. Nu ging dat dus niet door. Het zou nu de 2e week september worden. Tja, je raad het al dus niet. Mogelijke uitlever datum wordt nu al na 15 oktober. Reden van opgave, Renault heeft problemen met het binnen krijgen van deze dieselmotoren.

Eerlijk gezegd begin ik er wel een beetje van te balen. Als eerste je heb totaal niets aan de gemaakte afspraken en je moet maar afwachten hoe dit verder gaat qua tijd. Ten tweede ik kan mijn eigen auto ook nog niet inleveren want daarvan krijg ik de betaling pas op het moment van uitleveren van de lease. En zomaar even 10.000 euro(waarde eigen auto) bij een dealer neer zetten zonder garantie en risico’s etc. dat doe ik niet. Daarin tegen maak ik nu extra kosten, keuring, banden en mogelijk een onderhoudsbeurt.

Nou doe ik dit niet dagelijks en dit is ook mijn eerste lease wagen. Maar is de auto handel zo en heb je totaal geen rechten (en de dealer dus ook niet bij de fabrikant) en moet je maar accepteren. In deze huidige tijd zou ik blij zijn als fabrikant met iedere verkochte auto. En een goede klantenrelaties. En dan lees je ook nog dat Renault moet inkrimpen qua personeel etc.

Zijn er tips, behalve je verontwaardiging uitspreken bij de dealer (wel netjes).
Wat is jullie mening

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De dealer kan er ook weinig aan doen behalve jou tijdelijk een andere auto ter beschikking te stellen. Omdat je al een auto hebt, die van jezelf, zou het mogelijk wel zo netjes zijn om de echt noodzakelijke kosten aan die auto voor hun zijn rekening te nemen.

Aan de andere kant wordt jouw auto qua inruil ook minder waard en krijg je toch de overeengekomen prijs.

ARME AOW’er

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:27
Ik heb dezelfde ervaring met Renault, al is dat alweer 8 jaar geleden. Je kunt wel bestellen, maar je moet maar afwachten wanneer het de heren schikt om jouw auto af te leveren. Ik vrees dat hier weinig aan te doen is. Je hebt 1 voordeel, ik neem aan dat je met de dealer een inruilprijs hebt afgesproken voor jouw eigen auto? Die verandert natuurlijk niet, dus afgezien van wat onderhoud en brandstof rij je nu eigenlijk heel goedkoop.

Wat je wel kunt doen is met je werkgever om de tafel. Als je recht hebt op een leaseauto maar die wordt nog niet uitgeleverd, dan zou je vervangend vervoer moeten krijgen (meestal in de vorm van een huurauto) of in ieder geval een kilometervergoeding voor kilometers in je eigen auto.

Overigens rij ik al meer dan 8 jaar Renault en het zijn verder fijne auto's!

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 10-09-2008 22:57 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

PhilipsFan schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:57:
Ik heb dezelfde ervaring met Renault, al is dat alweer 8 jaar geleden. Je kunt wel bestellen, maar je moet maar afwachten wanneer het de heren schikt om jouw auto af te leveren.
De mijne kwam 3 weken te vroeg. Maar dat is al weer 2 jaar geleden. :)

ARME AOW’er

• Montana

Montana

Topicstarter
Bedank voor de eerste reacties,

Mijn inruil prijs staat vast
En ik kan een voorloop auto krijgen. Maar waar laat ik mijn eigen auto dan? Dus niet bij de dealer want mijn geld krijg ik nog niet. Een parkeerplaats extra heb ik niet.
Wel krijg ik mijn onkosten vergoeding en afschrijving op de wagen heb ik nu niet meer alleen extra kosten/ Ik zit ook tegen nieuwe bandjes aan.
En ik weet ik dat ik netjes moet wachten, maar het voelt niet goed hoe het gaat. Dat is het..

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
Vreemd dat je een prive-auto inruilt voor een leaseauto... De bijtelling wordt er niet lager van namelijk, dus het is voordeliger om je auto 'los' te verkopen (als dit particuliere lease is heb ik niks gezegd)

[ Voor 14% gewijzigd door matthijsln op 10-09-2008 23:15 ]

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:58
* medewerker Renault-dealer meldt.

De leverindicaties die op het moment van bestellen worden gegeven zijn 9 van de 10 keer realistisch. Een enkele keer (recent de Clio Estate, en een zeldzaamheid als een Modus dCi), duurt dit langer. Dit komt dan ook door factoren waar de dealer geen invloed op heeft. Wij kunnen slechts afwachten tot de auto binnenkomt.

Laatst, met een Clio Estate een dergelijk verhaal. Auto besteld halverwege maart, AKD (aankomstdatum) 2 weken na ordering gegeven op augustus, auto komt nu in december. :| Reden: de vraag > aanbod. Voor onze klant hebben wij dan ook een exacte auto bij een andere dealer weggehaald, gewoon een stuk service.

In jouw geval is het natuurlijk sowieso vervelend dat je langer moet wachten, maar ook hier niets aan te doen. Ik neem aan dat afgesproken is dat je je auto laat inkopen bij de dealer wanneer je de lease-auto afneemt? Wanneer je je geld eerder wilt, overleg of de dealer de auto nu al wil inkopen, en kijk of er bij de leasemij een voorloopauto mogelijk is. Ik neem aan dat de dealer liever nu handel maakt van jouw auto dan morgen. :)

Samenvatting: niets aan te doen, erg vervelend, maar als er een probleem is m.b.t. bezit houden van huidige auto kaart dit aan bij de dealer. Vraag echter niet om vergoeding van kosten die je niet had gepland te maken, want het is 'simpelweg' overmacht.

Doe hier je voordeel mee, en succes. :)

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:31
Toch is het niet zo dat de dealer je tot in de eeuwigheid kan laten wachten (veel vraag is geen overmacht, dan doen ze maar wie het eerst komt wie het eerst maalt). Hier staat dat je volgens de Bovag voorwaarden (die ik even niet kan vinden) de dealer in gebreke kan stellen indien de auto niet op tijd geleverd wordt. Alleen is in deze natuurlijk je leaseverstrekker degene die de auto koopt bij de dealer.

Proveer eerst eens contact op nemen met je leaseverstrekker over de mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door matthijsln op 10-09-2008 23:35 . Reden: betere link ]

• El-Loco
Daarom is het bij leaseklanten ook niet echt een probleem. Er staat toch wel wat anders klaar. Omdat hier ook inkoop van een auto aan vast zit zou ik dit bespreekbaar maken. Probeer dit te vervroegen. :) (Of je auto is dusdanig incourant dat de dealer hem liever niet heeft, zelfs niet voor de handel.)

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nissan Quashqai's hebben een levertijd van een jaar (!!)

Heeft ook een computer!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
El-Loco schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:16:...De leverindicaties die op het moment van bestellen worden gegeven zijn 9 van de 10 keer realistisch. Een enkele keer (recent de Clio Estate, en een zeldzaamheid als een Modus dCi), duurt dit langer. Dit komt dan ook door factoren waar de dealer geen invloed op heeft. Wij kunnen slechts afwachten tot de auto binnenkomt...
Het past in de tendens van winkels, groothandels, en fabrieken om voorraden zo laag mogelijk te houden. Misschien slim uit kostenoogpunt, voor de levertijden is het funest.

Maarre, juist de garage heeft hier een grote verantwoordelijkheid in. Ten eerste door klanten er op te wijzen dat een bepaald model langer duurt. Maar ja, dan gaat de klant, zeker de leaserijder misschien wel naar een ander merk. Ten tweede door actief te zijn in de communicatie naar de klant toe.
...Voor onze klant hebben wij dan ook een exacte auto bij een andere dealer weggehaald, gewoon een stuk service...
Service? Nakomen van afspraken bedoel je ;)
...Ik neem aan dat afgesproken is dat je je auto laat inkopen bij de dealer wanneer je de lease-auto afneemt? Wanneer je je geld eerder wilt, overleg of de dealer de auto nu al wil inkopen, en kijk of er bij de leasemij een voorloopauto mogelijk is. Ik neem aan dat de dealer liever nu handel maakt van jouw auto dan morgen...
Goede tip. Je bent dan je auto kwijt, hebt je geld, en kan in de voorloopauto rijden totdat je auto geleverd wordt.
...Samenvatting: niets aan te doen, erg vervelend, maar als er een probleem is m.b.t. bezit houden van huidige auto kaart dit aan bij de dealer. Vraag echter niet om vergoeding van kosten die je niet had gepland te maken, want het is 'simpelweg' overmacht....
Wiens brood men eet?
Bertus schreef op donderdag 11 september 2008 @ 07:47:Nissan Quashqai's hebben een levertijd van een jaar (!!)
Dat een andere auto nog langer duurt betekent niet dat een half jaar opeens geen probleem meer is. Onzin argument dus.

• Ronald
  • Nu online
Montana schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:48:
Zijn er tips, behalve je verontwaardiging uitspreken bij de dealer (wel netjes).
Wat is jullie mening
Ik zou eens naar de dealer toegaan: Die banden moet de dealer zoiezo gaan vervangen voor eigen rekening, het onderhoud moet de dealer zoiezo uit gaan voeren voor eigen rekening. (Bovag voorwaarden bij verkoop, voor 10K is het vast een auto die met BOVAG garantie verkocht gaat worden)

Dealer houdt zich niet aan de afgesproken levertermijn, en jij wilt deze kosten niet voor je eigen rekening nemen natuurlijk.. genoeg grond om te gaan praten dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:03:
[...]

[...]
Dat een andere auto nog langer duurt betekent niet dat een half jaar opeens geen probleem meer is. Onzin argument dus.
Het was een opmerking... geen argument :)

Heeft ook een computer!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:23
Ik zou je werkgever vragen om een voorloop lease auto. En met de Renault dealer afspreken dat ze NU je auto kopen, en per direct die 10.000 euro betalen. Ze hebben toch al een getekend contract?

En anders cancel je de overeenkomst met hun.

[ Voor 11% gewijzigd door Bigfoot op 11-09-2008 10:21 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Bertus schreef op donderdag 11 september 2008 @ 07:47:
Nissan Quashqai's hebben een levertijd van een jaar (!!)
Mwah, ik heb er een mei eentje besteld, en die wordt als de dealer zich aan zijn afspraak houdt in januari geleverd. Nog steeds belachelijk lang, maar geen jaar. Tenzij de dealer maar wat zegt en het in januari gewoon vooruit geschoven wordt, maar dat zie ik dan wel weer. Gelukkig heb ik de auto niet echt nodig, ik zie hem wel een keertje komen.

• El-Loco
Roenie schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:03:
[...]
Het past in de tendens van winkels, groothandels, en fabrieken om voorraden zo laag mogelijk te houden. Misschien slim uit kostenoogpunt, voor de levertijden is het funest.

Maarre, juist de garage heeft hier een grote verantwoordelijkheid in. Ten eerste door klanten er op te wijzen dat een bepaald model langer duurt. Maar ja, dan gaat de klant, zeker de leaserijder misschien wel naar een ander merk. Ten tweede door actief te zijn in de communicatie naar de klant toe.
TS kan er ook niets aan doen dat hij/zij een auto bestelt die net even wat zeldzamer is, en dus waarschijnlijk uberhaupt nergens op voorraad staat. Of er sprake is van actieve communicatie kunnen wij niet opmaken uit de post.
[...]
Service? Nakomen van afspraken bedoel je ;)
Klopt, alleen is de dealer eigenlijk nu een derde partij die ook afhankelijk is. Maar het staat TS vrij om te switchen. Ik hoorde verhalen van Mondeo-klanten die niet nóg langer wilden wachten, en zodoende een Laguna uit voorraad reden binnen een week.

• Montana

Montana

Topicstarter
Nog niets verder te melden. Maar even iets meer duidelijkheid. Ik heb mijn eigen wagen verkocht aan de dealer waar ik de lease wagen heb gekocht. En er is weinig of geen communicatie of die moet van mijn kant komen. Verder kan ik morgen of volgende week een voorloopwagen krijgen en mijn prive wagen inleveren. Echter de dealer betaalt pas mijn auto op het moment van overdracht van de lease. En in die situatie loop ik het risico, dealer failiet of iets anders ben de auto en het geld kwijt en dat risico wil ik niet lopen. Maar ik wil verder ook niet te veel kosten meer maken. Een APK kost niet zoveel maar ik zit wel tegen nieuwe banden(2) aan. Dat vindt wel belangrijk dat is ook een stukje veiligheid. Dus dat ga ik proberen te regelen met de dealer. Een onderhoudsbeurt geven dat doe ik niet meer. Maar de uitleverdatum is nu +/- 15 oktober maar dat kan ook zo weer een maand verschuiven. En wanneer stop je dan. Zeg het maar. Maar duidelijk is wel dat de dealer niet eerder wil betalen dan dat de lease is geleverd. En daarin kan ik praten wat ik wil dat lukt niet.

• Roenie
  • Niet online
El-Loco schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:19:TS kan er ook niets aan doen dat hij/zij een auto bestelt die net even wat zeldzamer is, en dus waarschijnlijk uberhaupt nergens op voorraad staat. Of er sprake is van actieve communicatie kunnen wij niet opmaken uit de post...
Auto's staan toch meestal niet op voorraad? Als de order naar de fabriek is maakt het niet uit of je een gele of rode bestelt. Je auto wordt gemaakt en rolt 'enige' tijd later de garage in. Een zeldzame auto duurt dan toch even lang als een meer courant type?

Het nadeel van de auto niet afnemen is dat je bij een andere garage weer opnieuw kunt beginnen. Maar misschien is een ander merk inderdaad een optie zoals hierboven genoemd.

• Bigfoot
Montana schreef op donderdag 11 september 2008 @ 12:46:
Echter de dealer betaalt pas mijn auto op het moment van overdracht van de lease. En in die situatie loop ik het risico, dealer failiet of iets anders ben de auto en het geld kwijt en dat risico wil ik niet lopen.
Daar heb jij een fout gemaakt, je had dit anders moeten afspreken. Namelijk dat je het ook eerder zou mogen inleveren. Heb jij hier iets over op papier staan? Ik zou gewoon naar de dealer gaan en dit zo eisen, en anders aangeven dat je de boel dan moet cancellen.

• BCC
  • Laatst online: 19:17

BCC

Montana schreef op donderdag 11 september 2008 @ 12:46:
Echter de dealer betaalt pas mijn auto op het moment van overdracht van de lease. En in die situatie loop ik het risico, dealer failiet of iets anders ben de auto en het geld kwijt en dat risico wil ik niet lopen.
Waarom loop je risico? Je kan rustig de auto bij de dealer stallen. Hij zal de dealer hoogstens in de weg staan. Zolang hij de auto niet betaald heeft en jij de papieren hebt, is de auto van jouw. Bij een failissement oid van de dealer zal de auto netjes naar jouw geretourneerd worden.

Verder met hierboven :)

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 11-09-2008 13:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Montana

Montana

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:13:
[...]

Waarom loop je risico? Je kan rustig de auto bij de dealer stallen. Hij zal de dealer hoogstens in de weg staan. Zolang hij de auto niet betaald heeft en jij de papieren hebt, is de auto van jouw. Bij een failissement oid van de dealer zal de auto netjes naar jouw geretourneerd worden.

Verder met hierboven :)
Klopt daar heb ik een inschattings fout gemaakt. Dit had ik beter moeten afspreken. Weer wat geleerd...
Auto stallen dat ligt nog niet zo eenvoudig, ik krijg wel een vrijwaaringsbewijs. Dus hoef ik geen
belasting te betalen, verzekering etc. En dan gaat het verhaaltje van hierboven niet meer op. Dit is inmiddels nagevraagd bij een bevriende advocaat. Hoe dan ook ik ga vanmiddag eens even mondeling aan de praat met ze en even niet door de telefoon.

• Bigfoot
Ik zou ook tegen de dealer zeggen dat als hij hem nu van je overneemt, dit ook voor hem voordeliger is. Omdat hij hem dan voor een hogere prijs kan verkopen, over 6...9....12 maanden is de waarde alweer minder....

• Montana

Montana

Topicstarter
Bigfoot schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:30:
Ik zou ook tegen de dealer zeggen dat als hij hem nu van je overneemt, dit ook voor hem voordeliger is. Omdat hij hem dan voor een hogere prijs kan verkopen, over 6...9....12 maanden is de waarde alweer minder....
Wat dacht je wat ik gedaan heb, dit zeer zeker al benoemd. Maar had nul komma nul effect. Het was bedrijfpollicy en daar werd niet van afgeweken.

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Roenie schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:08:
[...]
Auto's staan toch meestal niet op voorraad? Als de order naar de fabriek is maakt het niet uit of je een gele of rode bestelt. Je auto wordt gemaakt en rolt 'enige' tijd later de garage in. Een zeldzame auto duurt dan toch even lang als een meer courant type?
Als de toelevering van een specifiek onderdeel van de "zeldzame auto" langer duurt, dan wordt de order pas later ingeplaned. In dit geval de 1.5 diesel motor kennelijk.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• Montana

Montana

Topicstarter
klopt, het zit hem in die diesel en blijkbaar bij meerdere merken?

• Roenie
  • Niet online
dhr. banuyn schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:49:Als de toelevering van een specifiek onderdeel van de "zeldzame auto" langer duurt, dan wordt de order pas later ingeplaned. In dit geval de 1.5 diesel motor kennelijk.
En dan zijn we weer bij mijn eerste post in deze draad ;)
Roenie schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:03:[...]
Het past in de tendens van winkels, groothandels, en fabrieken om voorraden zo laag mogelijk te houden. Misschien slim uit kostenoogpunt, voor de levertijden is het funest...
Ik begrijp het wel vanuit de fabriek, het is alleen jammer dat deze tendens in steeds meer sectoren gemeengoed wordt. Maar goed, andere sectoren wordt offtopic.
Pagina: 1