Toon posts:

Trage opstart, Amibios error codes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc start erg traag op, bij het opstarten krijg ik rechts onder in beeld direct code 0075 te zien, dit zal wel een error code zijn? Na 40 seconden wachten komen eindelijk alle aangesloten hardeschijfen en cd-rom speler in beeld. Wanneer dit in beeld komt verandert de code 0075 in code 0078. Vervolgens krijg ik links boven in beeld een knipperende cursur te zien voor +/- 30 seconden en dan wordt windows xp pas opgestart, in de tussen tijd heb ik niet de indruk dat er wat gebeurd.

Wanneer ik de IDE-controller op disabeld zet krijg ik eerst heel even code 0078 te zien en vervolgens code 50AC. Ik heb alle mogelijke jumper setting op de HD geprobeerd maar er wordt geen boot device gevonden.

Hier staan alle errorcodes van Amibios, ik bios V02.57 deze staat niet in de lijst, misschien dat iemand de juiste lijst weet te vinden?

De HD waar win op staat is met een ide kabel aangesloten, de tweede HD en een CD-rom speler zijn met Sata kabels aangesloten. Na lang wachten start de pc wel goed op en functioneert verder prima maar ruim 2 minuten wachten voor het opstarten begint een beetje irritant te worden, iemand suggesties?

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:49:
Wanneer ik de IDE-controller op disabeld zet krijg ik eerst heel even code 0078 te zien en vervolgens code 50AC. Ik heb alle mogelijke jumper setting op de HD geprobeerd maar er wordt geen boot device gevonden.
Dat de IDE hardeschijf niet gevonden wordt als de IDE-controller uitgeschakeld is is logisch, maar wordt er ook geen boot device gevonden als je een bootable CD-rom in de cd-speler stopt?
Gaat het booten met de uitgeschakelde IDE-controller eigenlijk wel snel, of moet je dan ook nog een tijd wachten.
De HD waar win op staat is met een ide kabel aangesloten, de tweede HD en een CD-rom speler zijn met Sata kabels aangesloten.
Gaat het opstarten sneller als je windows bijvoorbeeld op de Sata hardeschijf installeerd, en de IDE-schijf loskoppelt?

Wat voor moederbord gaat het eigenlijk over?
Was het traag opstarten altijd al zo, of is het plotseling begonnen?

Verwijderd

Topicstarter
Het opstarten (voor zover je het opstarten kunt noemen) gaat met de ide controller uitgeschakeld wel snel. opstarten met bootable CD-rom heb ik nog niet geprobeerd

Ik heb windows nog niet op de Sata schijf geinstalleerd, dit wil eigenlijk ook niet doen omdat ik deze voor data opslag wou gebruiken, de ide schijf heeft veel minder capaciteit.

Het systeem starte in het verleden wel snel op, toen zaten de hardeschijf en cd-rom speler beide ide aangesloten, dit is al een hele tijd geleden en exacte details weet ik al niet meer.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gaat het opstarten wel snel als je de IDE-schijf loskoppelt (hardwarematig), maar de IDE-controller aan laat staan?
En gaat het starten wel snel met een andere IDE-schijf?

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Klinkt bekend...
Probeer de harde schijf eens als eerste bootdevice te zetten, normaal zou de knipperende cursor dan maar een paar seconden mogen blijven staan.

Simke