Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] 500 MB extra ruimte na patch Tuesday*

Pagina: 1
Acties:

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In de herkansing

Gisteren meteen nadat ik de patches had binnengehaald en geinstalleerd, merkte ik op dat de hoeveelheid bytes op de partitie waar mijn Vista-installatie op staat was gekrompen van 14.6 Gig naar 14.1 Gig.

Ik gebruik geen system restore points (uitgeschakeld).
Verder NIETS anders gedaan.

Mijn vraag: Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Googlen leverde echt niks op. Of ik moet de verkeerde Engelse termen hebben gebruikt (Windows Vista partition shrinked after updates tuesday) Ik heb een uurtje gegoogeld maar niks bruikbaar gevonden. Geen van de links wees na een vergelijkbare ervaring van anderen.

Wellicht is iemand van de Tweakers die mij wat licht kan geven? Wat zou er gebeurd kunnen zijn? Bijvoorbeeld een update die nutteloze files heeft weggemieterd?

[ Voor 6% gewijzigd door Haaglander op 10-09-2008 19:35 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haaglander schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:34:
Of ik moet de verkeerde Engelse termen hebben gebruikt (Windows Vista partition shrinked after updates tuesday)
1) Je partitie is nog steeds even groot. Alleen je beschikbare diskspace is kleiner geworden.
Dan is het niet gek dat je niks vind nee :+

2) Het minste wat je kan doen is kijken wélke updates het zijn geweest, en eens nalopen of daar niet toevallig het één en ander in je System32\DLLcache grootte is gewijzigd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Haaglander
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:50:
[...]

1) Je partitie is nog steeds even groot. Alleen je beschikbare diskspace is kleiner geworden.
Dan is het niet gek dat je niks vind nee :+

2) Het minste wat je kan doen is kijken wélke updates het zijn geweest, en eens nalopen of daar niet toevallig het één en ander in je System32\DLLcache grootte is gewijzigd.
Er bestaat geen DLLcache in Vista, wel in XP.

Het waren de updates van gisteren, die deze maand door MS ter beschikking zijn gesteld. Daarvoor had ik alle updates t/m de patch tuesday van augustus.

[ Voor 13% gewijzigd door Haaglander op 10-09-2008 20:00 ]

Verwijderd

Iets van treesize al gebruikt om te zien welke folder er groter geworden is? Zoveel updates waren er niet deze maand dus het zou makkelijk te herleiden moeten zijn..

En `shrinked' is ook niet de juiste vervoeging :P

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:59:
Iets van treesize al gebruikt om te zien welke folder er groter geworden is? Zoveel updates waren er niet deze maand dus het zou makkelijk te herleiden moeten zijn..

En `shrinked' is ook niet de juiste vervoeging :P
Ik houd geen administratie bij van de grootte van alle folders. Ik kan ze dus niet vergelijken. Ik kijk wel vaak naar het totaal (de C:-partitie dus)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Honey I shrunk the kids.

Maar Vista zal wel gewoon die diskspace hebben gebruikt voor de updates denk je niet? :z

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haaglander schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:58:
Ik geef ook alleen maar een zoekrichting aan hoor ;)
Het waren de updates van gisteren, die deze maand door MS ter beschikking zijn gesteld. Daarvoor had ik alle updates t/m de patch tuesday van augustus.
offtopic:
Je hebt denk ik de neiging om antwoorden op gestelde vragen heel erg letterlijk te nemen.
Een gemiddeld persoon gaat ook kijken welke updates (de KB nummertjes) en gaat eens uitzoeken wat voor updates en hoe groot ze stand-alone zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Haaglander schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:58:
[...]

Maar dan kan je toch in het mooie overzicht dat Vista's windows update je geeft kijken welke updates er geinstalleerd zijn, die 1 voor 1 verwijderen en weer opnieuw installeren? Ik zie er maar 3 deze maand..

• Haaglander
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:03:
[...]

Ik geef ook alleen maar een zoekrichting aan hoor ;)

[...]

offtopic:
Je hebt denk ik de neiging om antwoorden op gestelde vragen heel erg letterlijk te nemen.
Een gemiddeld persoon gaat ook kijken welke updates (de KB nummertjes) en gaat eens uitzoeken wat voor updates en hoe groot ze stand-alone zijn.
De installatiebestanden van de updates van gisteren waren in totaal 20MB. Afzonderlijk weet ik niet.

De KB-nummers van de patches weet ik wel:
KB890830/ 954366/ 956080 / 954326 / 954154 / 951944 / 938464 / 955302 / 905866

Op MS staat een keurige beschrijving van al die patches maar verder niks.

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:06:
[...]

Maar dan kan je toch in het mooie overzicht dat Vista's windows update je geeft kijken welke updates er geinstalleerd zijn, die 1 voor 1 verwijderen en weer opnieuw installeren? Ik zie er maar 3 deze maand..
Waarom moet ik die updates verwijderen? Ik wil alleen weten hoe het komt dat een update er voor zorgt dat ik 500 MB extra schijfruimte krijg.

Ik ben geen techneut, ik weet meer dan een gemiddelde gebruiker iets af van Windows maar ik vraag aan experts of zij een mogelijke oorzaak weten want ik heb dit nog nooit meegemaakt na een update (en ik update toch al zo 10 jaar van de MS sites :) )

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Haaglander schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:02:
[...]

Ik houd geen administratie bij van de grootte van alle folders. Ik kan ze dus niet vergelijken. Ik kijk wel vaak naar het totaal (de C:-partitie dus)
Bestanden aangemaakt / veranderd sinds dinsdag opzoeken?

Verwijderd

Haaglander schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:16:
[...]

Waarom moet ik die updates verwijderen? Ik wil alleen weten hoe het komt dat een update er voor zorgt dat ik 500 MB extra schijfruimte krijg.

Ik ben geen techneut, ik weet meer dan een gemiddelde gebruiker iets af van Windows maar ik vraag aan experts of zij een mogelijke oorzaak weten want ik heb dit nog nooit meegemaakt na een update (en ik update toch al zo 10 jaar van de MS sites :) )
Tsja, ik heb ook alle updates geinstalleerd en zie geen verschil in gebruikte schijfruimte, dus als je daar niks over kan vinden en niemand reageert hier met `ja dat heb ik ook' is het logisch dat je oorzaken gaat elimineren. Dus alle updates deinstalleren en kijken of je het daarna weer kan reproduceren.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:01
Misschien klinkt dit vreemd maar ik snap niet waarom je eigen zo druk maakt over 500MB al was het nou 50GB of 500GB dan wel..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
rafler schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:51:
Misschien klinkt dit vreemd maar ik snap niet waarom je eigen zo druk maakt over 500MB al was het nou 50GB of 500GB dan wel..
Omdat er misschien ook mensen zijn met windows geinstalleerd op een beperkte partitie. Windows zelf heeft an sich genoeg aan een 20Gb partitie bij mij.
Op een 20Gb partitie is dit best veel...

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:43
Als ik minder ruimte heb na het installeren van patches maakt het me niet uit, maar als ik meer ruimte heb zou ik me ook gaan afvragen wat er verdwenen is..

Ik zou het in de richting van een opgeschoonde temp folder zoeken. Het viel mij tenminste op onder Vista dat er enorm veel subfolders in de temp map staan met een GUID als naam. Die lijken van windows updates af te komen.

• Haaglander
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:04:
[...]

Omdat er misschien ook mensen zijn met windows geinstalleerd op een beperkte partitie. Windows zelf heeft an sich genoeg aan een 20Gb partitie bij mij.
Op een 20Gb partitie is dit best veel...
Mmmh, ik heb er juist 500 MB bij gekregen.
De vraag is echter nog steeds: hoe kan dat? Just curious. :)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Kan er dan niemand lezen :? Hij heeft schijfruimte erbij gekregen, dus meer vrije ruimte, niet minder...

verder draai ik geen Vista, dus kan ik je helaas niet helpen.

edit: oh, zie hierboven mij dus :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wokkels op 10-09-2008 21:10 ]

Permanent wintericon!

• Haaglander
  • Niet online
Sh0ckTr00per schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:09:
Als ik minder ruimte heb na het installeren van patches maakt het me niet uit, maar als ik meer ruimte heb zou ik me ook gaan afvragen wat er verdwenen is..

Ik zou het in de richting van een opgeschoonde temp folder zoeken. Het viel mij tenminste op onder Vista dat er enorm veel subfolders in de temp map staan met een GUID als naam. Die lijken van windows updates af te komen.
Juist, lijkt mij ook logisch dat men zich dit afvraagt.

Ik gebruik elke dag het tooltje CCleaner .... die tempfolders worden elke dag geleegd.

Verwijderd

Wokkels, helaas is de TS zelf inconsistent. Of krimpt jouw partitie mee als je bestanden weggooid? :P

Verwijderd

Wokkels schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:10:
Kan er dan niemand lezen :? Hij heeft schijfruimte erbij gekregen, dus meer vrije ruimte, niet minder...

verder draai ik geen Vista, dus kan ik je helaas niet helpen.

edit: oh, zie hierboven mij dus :)
OMFG nou je het zegt :X hij verwoord het ook wel niet al te handig hoor in zijn openingspost :+

Njah 500MB gratis.. relaxed. Als je geen foto's / muziek / games / projecten etc. mist niets aan het handje lijkt me? Hij zal wel oude installbestanden of een of andere temp map ofzo hebben leeggegooid.
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:14:
Wokkels, helaas is de TS zelf inconsistent. Of krimpt jouw partitie mee als je bestanden weggooid? :P
Hij is niet inconsistent. Lees eens goed dit
Gisteren meteen nadat ik de patches had binnengehaald en geinstalleerd, merkte ik op dat de hoeveelheid bytes op de partitie waar mijn Vista-installatie op staat was gekrompen van 14.6 Gig naar 14.1 Gig.
Daar staat dus eigenlijk, de hoeveelheid AANWEZIGE bytes op de partitie zijn met 500MB gekrompen.

Ik moest zelf ook 16x lezen en erop gewezen worden door dude boven mij :P

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 21:17 ]

Verwijderd

Ik begreep de TS anders vanaf het begin...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:18:
Ik begreep de TS anders vanaf het begin...
Fijn ;) back ontopic dan maar weer? :P

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

nvm...

[ Voor 96% gewijzigd door Shuriken op 10-09-2008 21:19 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:16:
[...]

Njah 500MB gratis.. relaxed. Als je geen foto's / muziek / games / projecten etc. mist niets aan het handje lijkt me?
Ik heb ook niet gezegd dat ik in paniek ben. Maar begrijpen doe ik het niet ... }:O

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er zaten wel een paar updates bij die superceded packages waren (oftewel: nieuwere versie).
Maar of dat nou 500MB moet schelen uit de C:\Windows\SoftwareDistribution en dergelijke?

Misschien is er nog een stukje prefetch opgeschoond en dergelijke dingen.

oh, en een titelfix om aan alle onduidelijkheid maar een einde te maken :+

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 10-09-2008 21:29 ]

• Haaglander
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:28:
Er zaten wel een paar updates bij die superceded packages waren (oftewel: nieuwere versie).
Maar of dat nou 500MB moet schelen uit de C:\Windows\SoftwareDistribution en dergelijke?

Misschien is er nog een stukje prefetch opgeschoond en dergelijke dingen.

oh, en een titelfix om aan alle onduidelijkheid maar een einde te maken :+
Prefetch-bestanden zijn kleine bestanden.
Bovendien laat ik windows dat beheren, ik verwijder ze niet handmatig.

Bedankt voor de titel-fix.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

NVM, verwarring ivm schijfruimte er bij of er af :(

[ Voor 84% gewijzigd door YellowOnline op 12-09-2008 14:57 ]

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-11 13:06
YellowOnline schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:01:
OK wacht... updates waren 200MB en er is 500MB in totaal bijgekomen? Dat is een compressie van 1:2,5. Ligt het aan mij of is hier niets bijzonders aan?

offtopic:
En, inderdaad, wat is 500MB tegenwoordig :+
Of je leest gewoon ff het topic door voor je post. De TS heeft 500 MB VRIJE RUIMTE erbij sinds patch tuesday.

• Haaglander
  • Niet online
Vandaag weer hetzelfde gebeurd.

Omdat ik een vervelend probleem had met de PC, heb ik een image van 4 weken geleden teruggezet.
Ik heb speciaal op de grootte van de C:-partitie gelet.
Na het terugzetten was de installatie 14,6 GB.

Daarna de MS updates gedownload en geinstalleerd.

PC opnieuw opgestart en inderdaad ..... de grootte van de installatie was teruggebracht naar 14,1 GB.
Weer 500 MB kwijt. 8)7

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja, was wel een uitgelezen mogelijkheid geweest om eerst een before snapshot te maken met TreeSize en dan zien waar het verdwijnt ;)

• Haaglander
  • Niet online
alt-92 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:19:
Tja, was wel een uitgelezen mogelijkheid geweest om eerst een before snapshot te maken met TreeSize en dan zien waar het verdwijnt ;)
Oeps ja ..... zal het onthouden.
Pagina: 1