[Nikon D80] Camera snoekduikt naar stenen vloer....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:38

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik heb tijdens mijn vakantie mijn camera niet juist bevestigd op mn statief. De quick release zat net niet lekker geborgd, en toen ik me begon af te vragen of hij wel goed vast zat, was het al te laat; vanaf ongeveer een anderhalve meter hoogte viel mijn "pride and joy" op de stenen vloer van ons appartement.

De stukken leken er af te vallen; ik zag het ding in meerdere delen uiteen schieten. Het bleek uiteindelijk allemaal enigszins mee te vallen; het waren het batterijklepje (dit kon ik er weer opzetten, wat me verbaasde), de accu zelf en het beschermkapje van het display.

Toen ik de camera uitprobeerde merkte ik meteen op dat de interne focusmotor van mn objectief (SIGMA 18-50 f2.8 HSM) er geen zin meer in had. Die moet dus in ieder geval voor reparatie aangeboden worden, al is het maar om van de verzekering wat geld terug te zien.

Nu is mijn vraag aan jullie; wat raden jullie aan voor wat betreft de body?

Hij lijkt de val goed doorstaan te hebben, ondanks dat de zwarte verf van de body op de vloer stond. Maar ik kan me voorstellen dat door de val er misschien een miniscule afwijking is ontstaan intern, bijv. door het verbuigen van de contactring (waar het objectief mee vast zit, die sigma weegt nog eens aardig wat). Ik heb hem getest met de 70-300 VR die ik ook meehad, en die leek nog goed foto's te kunnen produceren. Maar ik ben er toch niet helemaal gerust op.

Wat raden jullie aan om te doen? Zijn er onder jullie mensen met soortgelijke verhalen? Het lijkt me interessant om te horen hoe het jullie is verlopen! Tips zijn natuurlijk ook altijd goed.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik zou hem laten nakijken.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-10 20:22
1: lucky bastard, 1.5 meter is niet niks :X

en 2: ik zou hem gewoon naar een camera zaak sturen (of naar Nikon zelf) en hem daar volledig laten inspecteren op fouten. zij zullen het toch wel weten :+

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Inspecteren op fouten zal niet gratis zijn neem ik aan. Het is de vraag of je er geld aan wilt uitgeven als je ook zelf kunt vaststellen of de camera nog goed functioneert.

Sigma's gaan in principe stuk als je ze laat vallen. Ik heb al meerdere Sigma's stuk gemaakt door ze op de grond te laten vallen. Ook gewoon tapijt kan al fataal zijn bij een val vanaf bureauhoogte (niet erg hoog dus). Voor mij reden om Sigma-meuk in het vervolg zoveel mogelijk te mijden.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik heb de 18-200 vr + d80 body op de natuurstenen vloer laten vallen vanaf +/- 1 meter. Het programmaknopje was eraf geschoten maar voor de rest geen problemen. Ik zou als ik jou was kijken of de foto's die eruit rollen zijn zoals je verwacht en als dat niet zo is er naar laten kijken. Zoals Femme al zegt, het zal waarschijnlijk niet gratis zijn.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Allereerst dank voor de reacties!

Ik was zelf ook niet helemaal tevreden met de Sigma. Op de 1 of andere reden waren de kleuren het altijd nét niet...en hij woog me teveel. Ik zal, als ik geld vergoed krijg van de verzekering, dan ook waarschijnlijk niet dezelfde lens aanschaffen. Misschien dat ik een Nikkor 16-85 neem. Vraag me alleen af of ik de f2.8 over de hele range ga missen, en of VRII dat weg kan vangen.

De Sigma moet ik sowieso laten nakijken, om een offerte te krijgen voor de verzekering. Daarnaast wil ik best wat geld uitgeven om mijn body na te laten kijken, gewoon voor de gemoedsrust alleen al. Hoe staat het met het verbuigen van onderdelen op de body, waardoor het geheel niet meer goed functioneert? Komt dat voor? En hoe uit zich dat? Ik weet simpelweg niet goed waar ik op moet letten. Ik kan me voorstellen dat foto's onscherp zullen worden?

[ Voor 0% gewijzigd door quelake op 10-09-2008 21:56 . Reden: typo ]

Verwijderd

Mijn D70s is afgelopen winter van pakweg een meter hoogte op straat gestort. Sindsdien nog geen enkel probleem tegengekomen. Het kan kennelijk wat hebben.

/me gaat even op zoek naar stuk ongeverfd hout.

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:43
Pak er een focus-chart bij (print deze uit) en maak er een paar foto's op, met je 70-300 VR.

als de camera goed functioneert, de focus goed ligt je sluiter gaat nog lekker, is er niets aan de hand.
Anders, merk je het snel genoeg.

Sigma is minder op kleur dan nikon zelf, precies hetzelfde ervaren, heb de 17-55 f2.8 DX en een sigma 70-200 f2,8, maar qua kleur en contrast is de sigma een heel stuk minder (gelukkig gebruk bijna geen tele en vind het zonde om deze te vervangen voor een nikon 70-200 VR van 1700 euro).

Als je de f2.8 gaat missen, spaar dan door voor de nikon 17-55 f.28 (2e hands 800 euro ong.) of ga over naar tamron (17-55 of de 28-75) je moet alleen goed testen, tamron heeft HELE scherpe modellen en hele SOFTE exemplaren.

Succes!

EDIT, zelf is mijn toenmalige d80 van de trap gestuiterd (halverwege) en niets aan over gehouden, mazzel gehad denk ik O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Marxje1981 op 11-09-2008 10:17 ]

I have the body of a god, shame it's a buddha......

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Femme schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:00:
Sigma's gaan in principe stuk als je ze laat vallen.
Iedere lens gaat stuk bij vallen. Het is een ons aluminium of kunststof met een halve tot een hele kilo glas ertussen, en er verschuift of verbuigt altijd iets. Ik heb een tijd in een drukkerij gewerkt en iemand heeft daar een keer het objectief van de repro-camera ('mijn' reprocamera gvd.) uit z'n klauwen laten flikkeren, op de glasplaat, misschien 10 centimeter. Na vervangen van de glasplaat werd na een paar opnamen duidelijk dat zelfs die tien centimeter al teveel geweest is. En da's dan een peperdure Schneider.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je een reisverzekering? In dat geval zou ik daar even contact mee opnemen. Daar betaal je immers al jaren die premie voor.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
@ Janoz;

die heb ik inderdaad, dat heb ik al een aantal keren vermeld ;) Die willen dan ook dat ik een bewijs lever van de schade die is ontstaan; vandaar dat ik in ieder geval mijn Sigma moet laten opsturen. De body is meer voor mijn gemoedsrust, en eventueel een verzekeringsdekking.

Echter; de lens moet naar Sigma; 50 euro onderzoekskosten om mee te beginnen. Die komen uit mijn eigen zak, zonder dat ik zeker weet dat ik iets vergoed ga krijgen, of hoeveel. Ik heb eigenlijk het liefste dat het ding total-loss verklaard wordt, dan dat ik straks een gerepareerde sigma heb, waar ik -toen hij nog geheel schadevrij was- al niet geheel tevreden over was.

De body gaat naar Nikon; nog eens 50 euro onderzoekskosten plus kosten voor findings.

Uiteindelijk is een verzekering natuurlijk nooit zaligmakend; je krijgt maar een deel van het bedrag terug, en het komt er dus op neer dat je toch in de buidel moet tasten. Tenzij ik (een deel van) de nieuwwaarde van de artikelen vergoed krijg, want beide zijn een stuk goedkoper geworden vergeleken met een jaar geleden.

Ik ga dit weekend maar eens langs bij Steenweg (electronicazaak); ik heb hier niet de artikelen vandaan (cameranu, voor mij erg ver rijden), maar zij verkopen beide merken en zijn bereid om ook artikelen die daar niet aangeschaft zijn, op te sturen.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
Femme schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:00:
Inspecteren op fouten zal niet gratis zijn neem ik aan. Het is de vraag of je er geld aan wilt uitgeven als je ook zelf kunt vaststellen of de camera nog goed functioneert.

Sigma's gaan in principe stuk als je ze laat vallen. Ik heb al meerdere Sigma's stuk gemaakt door ze op de grond te laten vallen. Ook gewoon tapijt kan al fataal zijn bij een val vanaf bureauhoogte (niet erg hoog dus). Voor mij reden om Sigma-meuk in het vervolg zoveel mogelijk te mijden.
:S zoals burne al zegt, dat gebeurt met elke lens toch wel.
daarnaast, hoe vaak laat jij je camera stuiteren? no offence, maar of lenskeuze dan het eerste is om over na te gaan denken... :+

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
iceheart schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:18:
[...]
.....daarnaast, hoe vaak laat jij je camera stuiteren? ....
Ik hoop het niet meer mee te maken in ieder geval, was (en ben) er goed ziek van!! 8)7 |:(

Verwijderd

iceheart schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:18:
[...]

:S zoals burne al zegt, dat gebeurt met elke lens toch wel.
daarnaast, hoe vaak laat jij je camera stuiteren? no offence, maar of lenskeuze dan het eerste is om over na te gaan denken... :+
Inderdaad. ehm sorry Femme, maar het is toch niet normaal dat je je glas op de grond laat vallen? Mijn cam wordt echt met zorg behandeld hoor, ik laat hem nog geen minuut te lang zonder lens of bodydop liggen. Laat staan dat ik glas laat kletteren. Of fotografeer je veel tijdens risicosituaties? Feestjes/disco's/enz?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-09 09:41

ReseTTim

Chocolate addicted

hier een reactie uit een mail die ik van Nikon heb gehad..

Via onze site www.nikonservice.nl kunt u een reparateiformulier downloaden, hierop kunt u aangeven dat u een prijsopgave wil hebben. Onderzoekskosten zijn € 36 excl

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
@ vegtem; goede tip, ik heb een mooie Focus Test Chart gevonden, met uitleg en al, over hoe hem optimaal te gebruiken. Dat zal een goede graadmeter zijn om te bepalen of de optiek intern nog steeds correct is. Verder vertoont de body geen gebreken volgens mij. Ik zal pas van het weekend serieus kunnen testen, omdat ik met mn 70-300 lens moet werken, dan kan ik niet op 30cm afstand gaan schieten...;)

@ ReseTTim; bedankt voor de info! Ga het formulier gelijk even uitprinten en invullen, dan hebben ze die alvast.

@ Sophietje; Tja, ik ben ook extreem voorzichtig met mijn apparatuur, simpelweg omdat het verhoudingsgewijs een zeer grote uitgave voor mij was. Toch gebeuren er dan dit soort zaken...PIJNLIJK! :( Of de robuustheid van een lens HET criterium is om nieuwe lensen op te selecteren laat ik even in het midden, maar een ongeluk zit dus in een klein hoekje, dat is me wel duidelijk geworden!

Verwijderd

Tsja, wat natuurlijk wel lastig is, is dat je geen referentie test chart hebt. Kortom, als je een afwijking vindt, komt dat dan door de val?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
Inderdaad, met een focus-chart zie je dat veel lenzen/camera's een afwijking van een paar mm hebben.

In de praktijk merk je daar helemaal niets van.

ben nu erg blij met de d300 (met focus finetuning, back- en frontfocus problematiek voor een deel opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Tja, ik zal niet kijken op een mm.

Het gaat erom dat de resultaten binnen de norm zijn. Als er echt iets scheef zit in mijn body zal ik toch significante afwijkingen gaan zien, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
je kunt ervan uitgaan, dat als je nu een front of backfocus hebt van 3 cm (bijvoorbeeld) dat er iets mis zit ja.

Zo niet, weet je dat je camera het overleefd hebt, als je andere functies het ook nog allemaal doen, denk aan flitser, bracketing, flitsen op 2e gordijn, self-timer etc.

Als het allemaal werkt, zou ik de camera niet eens laten nakijken door nikon. Scheelt je toch weer de onderzoeks kosten en de tijd dat je je cam kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
En het is tenslotte nikon, steviger dan je soms denkt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Hier zijn twee afbeeldingen die ik heb gemaakt met mijn 70-300 lens. Het lijkt erop dat het focuspunt toch echt ongeveer 2cm achter het mikpunt zit...

Wat zijn jullie meningen?

Ik ga de body denk ik maar gewoon aanbieden ter reparatie. Toch hoor ik graag jullie mening over deze uitkomsten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Jammer dat er niemand nog de tijd heeft willen nemen om naar de foto's te kijken!

Desondanks toch een kleine update voor diegene die er in geinteresseerd zijn.

De camera en body beide weggebracht naar een fotozaak in Utrecht. De verkoper daar was zo aardig om zowel body als lens eerst even zelf te testen.

Hij vond de flitser van de body niet helemaal meer lekker werken, en het focussen met de lens uit zijn eigen winkel ging ook niet helemaal soepel; daarom is de body nu bij Nikon. Op zich zal dit me wel de nodige gemoedsrust opleveren als ik hem weer terug heb; dan weet ik toch maar zeker dat alles weer werkt. Op de reparatie zit ook een aantal maanden garantie; altijd goed om te weten.

De lens was nog wel te repareren volgens de verkoper, dus die is ook opgestuurd. Hij dacht dat enkel de focusmotor kapot was, maar vond het glaswerk er allemaal nog keurig uitzien.

Ik heb verder alles aan de verzekering doorgegeven, en in principe ziet het er goed uit, en worden de (meeste) kosten gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:16

Zoefff

❤ 

Laten controleren kan inderdaad nooit kwaad, al is het maar zodat je daarna weer met een gerust hart op stap kan gaan. De body's zijn vaak gelukkig wel steviger dan je in eerste instantie denkt. Het hangt vaak ook een beetje af van hoe je de cam laat vallen. Ik heb mijn D70 bijvoorbeeld wel eens van 2 meter op een betonnen vloer laten stuiteren. Lens lag daardoor in 3 stukken, maar de body zelf had geen schram en doet het nu nog steeds perfect :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
was er een paar dagen tussenuit, maar nu je foto's bekeken ;)

Je had inderdaad wat last van misfocus met je lens, als ik het zo kan inschatten.

Bovendien, als de flitser niet meer goed werkt, geen risico nemen en gewoon naar nikon die hap, wat je ook heel verstandig gedaan hebt.

Nu maar wachten tot de camera terugkomt, kreeg je nog een tijdsindicatie mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
De man achter de counter vertelde me dat ik op 2 weken moest rekenen voordat ik iets zou horen. Maar ik denk dat daar geen pijl op te trekken valt, dat zal afhangen van de snelheid van transport, de drukte bij Sigma/Nikon, aantal reparaties voor mij, etc. We zijn nu 1 week verder, dus ik wacht geduldig af! :S

Ik hou de vorderingen hier bij als ik meer weet!
Pagina: 1