Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Muziek] Keyboard setup

Pagina: 1
Acties:

• BramFokke
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
In een ver en duister verleden heb ik keyboard gespeeld. Het lijkt me ontzettend leuk om muziek te maken dus ik wil deze hobby weer oppikken. En aldus ben ik op zoek naar een keyboard of iets dergelijks.

Nou is het aanbod van keyboards ronduit enorm. Je kan voor enkele tientjes een stuk speelgoed aanschaffen, maar ook tienduizenden euro's uitgeven aan een concert-grade uberapparaat. Net verbazingwekkend ligt mijn budget dichter bij de tientjes-range, maar op zich wil ik er wel wat aan uitgeven.

Ik ben benieuwd of de volgende redenering klopt:

Het enige dat je nodig hebt is een daadwerkelijk klavier. Als je dat aan een computer kan hangen, dan moet je met de juiste software alles mogelijk zijn: verschillende geluiden, opnemen, afspelen, et cetera. Zou dit kunnen? Wat voor keyboards heb je dan? Wat kost dat? En wat voor software bestaat er?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
Een keyboard aan een pc aansluiten gaat nog grotendeels met midi (over midrange keyboards gesproken dan). Er is software voor te krijgen maar heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wat je zelf aangeeft klopt zo ongeveer wel ja. Als je een meer budget/midrange keyboardje zoekt dan kan ik de Yamaha E-313 aanbevelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.aues21.dsl.pipex.com/images/PSRE313.jpg

Ik heb hier zelf echt lang op gespeeld en hij beviel erg goed. Ingang voor een Sustain pedaaltje, Jack 6.5 mm uitgang voor naar een audo instalatie en midi in en uit :)

Ik speel hier nog wekelijks op en hij doet het prima. Hij kost rondom de 200 euro en is dus een budget/midrange keyboard, maar wel met voldoende mogelijkheden om ook de wat gevorderde speler van dienst te kunnen zijn. Hij heeft een broertje welke lijkt op zo'n intertoys speelgoed ding en die kost rondom de 100 euro.

Schaf gewoon 1 keer een leuk keyboard aan voor een redelijke prijs (200-300 euro of meer als je een meer high end bord wilt) en je zult er erg veel plezier mee hebben :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wackoz op 10-09-2008 17:16 ]

één is geen, twee is één

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://www.bax-shop.nl/mi...tion/product-details.html

Deze bijvoorbeeld is een USB midi keyboard. Ik heb soortgelijk gehad lange tijd terug, werkte goed met programma's zoals Qbase bijvoorbeeld. Geluid kwam afaik uit je midi-table (wavetable?) van je geluidskaart.

Maar zou ik toch eerder kijken naar zo'n 'all in one', zoals de hierboven E313, zodat je ook zonder PC kan pingelen :P

En zover ik nog weet, de 'echte' piano aanslag toetsen (de zware blokjes zegmaar) vallen in een bizar hoger prijsklasse :P Zoiets als de DRX6nogwat (even uit mijn hoofd).

edit: de yamaha DGX620 bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://bavasmusic.com.au/store/images/images_big/DGX620.jpg
Deze is rond de 700euro (zag even snel 400 pond), maar kon niet vinden of deze ook via midi kan werken.

De Roland RD600 zou wel midi aansluiting hebben.
http://www.rolandus.com/p...details.aspx?ObjectId=440

[ Voor 51% gewijzigd door SinergyX op 10-09-2008 17:29 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BramFokke
Bedankt voor jullie replies! Hoe is de aanslag van dat Yamaha keyboard? Zijn er ook keyboards met een piano-aanslag?

• Wackoz
Qua geluid kan de E313 dat vrij goed nabootsen (ook met zacht en harde aanslag e.d) alleen om echt het gevoel van een piano toets te krijgen, nee, maar ik ben dan ook van mening dat je daar ook naar betaald :)

één is geen, twee is één

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:12

BCC

Ik zou dan liever kijken naar iets als een tweedehands Roland JV 80 / XP 80. Onverwoestbaar, ook los te gebruiken, gewogen toetsen, midi en goedkoop.

[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 10-09-2008 17:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BramFokke
Aan de hand van jullie tips ben ik gaan googlen en heb interesse in het volgende apparaat:
Yamaha NP-30. Het is een vrij simpel apparaat met een gewogen aanslag en betaalbaar. Hij heeft wel MIDI in/out, maar geen USB out. Wat is het verschil tussen die twee? Wat kan je wel met een USB aansluiting dat je niet met die MIDI in/out kan?

• Wackoz
Usb wordt op keyboards (zoals de Tyros serie van Yamaha) voor opslag van zelf gemaakte songs etc. Wat hier bedoeld wordt is midi in en out op je keyboard naar een usb stekker voor in je computer :)

één is geen, twee is één

• BCC

BCC

Met mdi kun je noten oversturen. Met USB kan dat ook en soms hebben apparaten via USB nog wat extra functies zoals samples oversturen of volledige composities / settings etc.
Aangezien dit keyboard verder geen hippe functies heeft gaat het voor jouw weinig verschil maken, als je tenminste een midi/joystick aansluiting op je machine hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 10-09-2008 18:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BramFokke
Wederom bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp, kan ik dus altijd nog een kaart kopen voor in mijn PC met midi in/uit. Nu nog die laatste vraag: De software. Hebben jullie ervaring met een bepaald pakket? Zijn er goede open-source alternatieven?

• BCC

BCC

Wat voor muziek wil je maken? Als je in de Dance/Trance hoek zit, dan zou ik eens naar Reason gaan kijken. Wil je meer classiek dan zijn zaken als Cubase, Cake of Logic goede keuzes. Voor goede klassieke geluiden ben je vaak aangewezen op of een dure geluidskaart met een goede synthesizer of een software synthesizer.

Opensource is er bar weinig ben ik bang. Kijk hier eens:
http://news.softpedia.com...io-Production-64552.shtml

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 10-09-2008 19:09 ]

• BramFokke
BCC schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:08:
Wat voor muziek wil je maken? Als je in de Dance/Trance hoek zit, dan zou ik eens naar Reason gaan kijken. Wil je meer classiek dan zijn zaken als Cubase, Cake of Logic goede keuzes. Voor goede klassieke geluiden ben je vaak aangewezen op of een dure geluidskaart met een goede synthesizer of een software synthesizer.
Nou ik ben voorlopig niet in het statium eigen muziek maken :). Maar ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld wel programma's zijn die je kunnen helpen leren spelen. Zeg maar een soort 'guitar hero' maar dan echt.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf nog ergens zo'n soort programma, die speelt gewoon een midi af. Deze was echter voor gitaar.
Soms even rondkijken op youtube met 'how to play XXXX' filmpjes willen soms nog wel eens goeie links hebben naar simpele soft(share/free)ware programma's.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• BCC

BCC

Activision Ponders Keyboard Hero
http://blog.wired.com/games/2008/08/nullsoft-consid.html

Of koop zo'n ding :) :
Wikipedia: Keyboardmania

[ Voor 51% gewijzigd door BCC op 11-09-2008 14:59 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
Als je puur gewoon lekker wilt spelen, koop een goed keyboard van paar honderd euro (of 2e hands). Wil je echt muziek maken en meerdere sporen is het weer handig om je keyboard aan je pc te hangen. Maar de iets duurdere modellen hebben wel mogelijkheid om wat je speelt op te nemen.

Mijn keyboard (Yamaha PSR-450) is wel aanslag gevoelig maar heeft geen gewogen toetsen (zoals piano, dan voel je dat je echt moet aanslaan) maar wil ik ook niet omdat ik keyboard speler ben. Iedereen zijn eigen wensen en eisen. Maar ik zou zelf niet zo snel voor een midi keyboard gaan, ik heb mijn midi in en uitgangen in iedergeval nog nooit gebruikt.

Voor veel info: www.keyboardforum.nl

• BCC

BCC

Idd. Als beginner loop je anders gauw vast in de ASIO drivers, latency issues en sample ram banks.. terwijl je gewoon een liedje wou spelen.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://www.youtube.com/watch?v=LcWX_SXz3Rw
Nog grappig ook eigelijk :P Zelf speel ik in deze style enkel O2Jam (6 toetsen + spatie) en je merkt wel dat dit echt helpt.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:22
BramFokke schreef op woensdag 10 september 2008 @ 17:59:
Aan de hand van jullie tips ben ik gaan googlen en heb interesse in het volgende apparaat:
Yamaha NP-30. Het is een vrij simpel apparaat met een gewogen aanslag en betaalbaar. Hij heeft wel MIDI in/out, maar geen USB out. Wat is het verschil tussen die twee? Wat kan je wel met een USB aansluiting dat je niet met die MIDI in/out kan?
Ik heb zelf een paar weken geleden nog een digitale piano gekocht en heb die NP-30 ook bekeken en kan hem eerlijk gezegd niet echt aanraden. De toetsen zijn maar een heel klein beetje "piano-achtig" en naar mijn mening meer gewone keyboard toetsen. Ik heb zelf de Yamaha P-85 gekocht (wel meteen een stuk duurder, maar ik vind het het wel waard), deze heeft zelfs onder de toetsen kleine hamertjes zitten om het piano gevoel na te bootsen. De geluiden die er in zitten zijn van hoge kwaliteit (de speakertjes wat minder, maar je kan hem altijd nog op een versterker aansluiten) en er zit midi in en uit op. Het aantal sample's in vergelijking met een keyboard is natuurlijk veel minder, maar dat is dan net waar je voor kiest.

Wat betreft midi vs USB, Midi is ontzettend ingeburgerd in deze wereld dus zou imho wel de beste keus zijn. Zelf heb ik voor midi in en uit een USB naar midi kebeltje/apparaatje (dan ook wel via USB, maar midi op mijn digitiale piano).

[ Voor 10% gewijzigd door Invisible_man op 11-09-2008 15:38 ]

• BCC

BCC

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
Ik ben benieuwd of BramFokke piano, synth of keyboard wilt spelen.

Alle 3 de apparaten hebben namelijk verschillende eigenschappen en worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Ik als keyboardspeler zou namelijk nooit een synthesizer of digitale piano kopen.

• BCC

BCC

Klopt, ik begon met een keyboard, maar kwam er al rap achter dat ik eigenlijk een synthesizer wou. Heb ook een tijdje piano les gedaan, maar dat was ook duidelijk niets voor mij.

[ Voor 34% gewijzigd door BCC op 11-09-2008 16:24 ]

Pagina: 1