Anoniem: 271777

Topicstarter
graag zou ik, jongeman van bijna 28 jaar een hbo opeiding psychologie volgen.
ik heb echter een fulltime baan als vrachtwagenchauffeur en ben tevens in het bezit van een koophuis waar ik alleen woon. ik zal dus behoorlijk moeten blijven werken om o.a. mijn hypotheeklasten op te kunnen hoesten.

een voltijd opleiding is dus zowieso geen optie
deeltijd word ook lastig, gezien de studiebelasting vaak meer dan 20 uur per week betreft en ik van de andere halve week werken niet kan leven.

weet iemand hier alternatieven?
oja het liefst ga ik wel naar een echt opleidingsinstitiuut en dus liever niet een alleen schriftelijke studie.

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 18:06
Avondschool?

Ik geloof wel dat dit bestaat voor Psychologie.

Anoniem: 204528

Je wilt dus een opleiding gaan volgen maar
- hebt er amper geld voor
- je werkt heel veel waardoor je niet teveel tijd aan studie kan spenderen

Hoe wil je in vredesnaam een HBO opleiding gaan volgen zonder al te veel tijd te spenderen aan studie? Hoeveel uur studie heb je per week? En hoe zijn je tijden: regelmatig of onregelmatig?

Heb je al eens bij een school gekeken welke mogelijkheden er zijn? Geen idee om van baan te veranderen? Of meer werken en sparen voor je studie en dan over 2/3 jaar wat gaan doen?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:14
Wellicht een beetje kort door de bocht, maar als ik zou kunnen kiezen tussen lekker cruisen in een vrachtwagen of van 9 tot 5 gezanik van mensen aanhoren die met zichzelf in de knoop zitten (terwijl psychologen er al in overvloed zijn), dan wist ik het wel....

Topicstarter
Anoniem: 204528 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:21:
Je wilt dus een opleiding gaan volgen maar
- hebt er amper geld voor
- je werkt heel veel waardoor je niet teveel tijd aan studie kan spenderen

Hoe wil je in vredesnaam een HBO opleiding gaan volgen zonder al te veel tijd te spenderen aan studie? Hoeveel uur studie heb je per week? En hoe zijn je tijden: regelmatig of onregelmatig?

Heb je al eens bij een school gekeken welke mogelijkheden er zijn? Geen idee om van baan te veranderen? Of meer werken en sparen voor je studie en dan over 2/3 jaar wat gaan doen?
het lijkt mij ook erg lastig dit te verwezelijken. wellicht dat mensen hier in een soortgelijke situatie hebben gezeten en een oplossing ervoor hebben gevonden.
-het is niet zozeer dat ik er amper geld voor heb maar de tijd die ik eventueel in de opleiding zou steken kan ik niet gebruiken om geld te verdienen en vise versa

ik heb diverse schoolsite's doorgespit en onderzocht wat de mogelijkheden zijn. zelfs deeltijd studeren zal zeer lastig haalbaal zijn in mij situatie omdat de studiebelasting (te) hoog is icm een baan.
een bbl-opleiding zou ideaal zijn maar voorzover bij mij bekend bestaat dat niet. wat erg logisch is natuurlijk voor deze richting.

avondschool voor psychologie ben ik nog niet tegengekomen maar zou zeker welkom zijn
zal het net verder afspeuren iig

Topicstarter
PHiXioN schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:55:
Wellicht een beetje kort door de bocht, maar als ik zou kunnen kiezen tussen lekker cruisen in een vrachtwagen of van 9 tot 5 gezanik van mensen aanhoren die met zichzelf in de knoop zitten (terwijl psychologen er al in overvloed zijn), dan wist ik het wel....
haha
tis ook maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt ;)

lijkt me heerlijk juist om wat voor iemand te kunnen betekenen. bovendien vind ik de psyche van de mens zeer interessant en dag in dag uit met het verstand op nul door het land rijden is ook niet alles hoor ;)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zou je zeker aanraden iets met Psychologie te doen ;) Psychologie is een erg breed vakgebied, dus er zit ongetwijfeld iets tussen wat je interessant vindt.

Als deeltijd aan een normale instelling al niet handig voor je is, zou ik als eerste denken aan iets als de LOI, of iets vergelijkbaars. Een kennis van mij doet dit ook, die werkt in de horeca, dus ook onregelmatig, soms veel overuren, etc, etc. Op deze manier kan-ie het allemaal in z'n eigen tempo en tijd doen.

Rail Away!

Topicstarter
volg jezelf ook een psychologie-opleiding mad marty?

via een andere site kreeg ik de tip om eens op http://www.ncoi.nl/cms2008/
te kijken. en verassend genoeg ziet het er interessant uit voor een 'moeilijk' geval als ik. 1 dag per week een studiedag/bijeenkomst en voor de rest een thuis studiebelasting van een x aantal uren.
ze schijnen erg praktijkgericht te zijn als ik mijn tipgever mag geloven
of ze zich daarentegen kunnen meten met de reguliere hogescholen betwijfel ik.

misschien dat een opendag bijwonen me wat meer inzicht daarin geeft :)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Anoniem: 271777 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:51:
graag zou ik, jongeman van bijna 28 jaar een hbo opeiding psychologie volgen.
ik heb echter een fulltime baan
Ik vind het een lovenswaardig streven. Veel mensen combineren een fulltime baan met een avond/ deeltijdopleiding. Dat is niet makkelijk. Als er 4 jaar voor staat voltijds dan ben je in deeltijd zo 8 jaar kwijt. Dat zal dus inhouden vrije avonden en regelmatig een weekend opofferen voor school. Lastig, vervelend maar goed te doen bij voldoende motivatie.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PHiXioN schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:55:
Ik ken eerlijk gezegd geen vrachtwagenchauffeurs die van 9 tot 5 werken, eerder van 05.00 tot 21.00. En vrachtwagenchauffeurs die geen gezeik krijgen? "Waarom ben je te laat" horen op ongeveer elke rit is ook geen pretje hoor ;)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:09:
[...]

Ik ken eerlijk gezegd geen vrachtwagenchauffeurs die van 9 tot 5 werken, eerder van 05.00 tot 21.00. En vrachtwagenchauffeurs die geen gezeik krijgen? "Waarom ben je te laat" horen op ongeveer elke rit is ook geen pretje hoor ;)
haha dat "waarom ben je te laat " is idd zo standaard. een kenner zo te horen ;)
ik heb gelukkig werktijden van 05.00 tot een uur of 12/13 dus een studie ernaast volgen is nog wel (beperkt) mogelijk

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar goed, ik denk niet dat het met je situatie mogelijk is.
En je *moet* werken (voor je koophuis) en je wil werken, en je wil voltijds studeren (waar je dan ook nog bij de instelling bent).

Denk niet dat dat reeel is, op avond-opleidingen na. Je moet gewoon keuzes maken in je leven vrees ik.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Topicstarter
voltijd valt zowieso al af zoals ik al aangaf
een avond opleiding is idd het meest reeel. daar ga ik me dan ook op orienteren.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja, jij gaat dus de halve dag vrachtwagen rijden en dan elke dag van 18 tot 22 in de collegebanken zitten, en daarboven op nog huiswerk maken? Lijkt me vrij zwaar ;) .

• Mad Marty
  • Laatst online: 09:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Anoniem: 271777 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:55:
volg jezelf ook een psychologie-opleiding mad marty?
Ik heb een bachelor psychologie gedaan en ben nu met een master Toegepaste Cognitieve Psychologie bezig.
via een andere site kreeg ik de tip om eens op http://www.ncoi.nl/cms2008/
te kijken. en verassend genoeg ziet het er interessant uit voor een 'moeilijk' geval als ik. 1 dag per week een studiedag/bijeenkomst en voor de rest een thuis studiebelasting van een x aantal uren.
ze schijnen erg praktijkgericht te zijn als ik mijn tipgever mag geloven
of ze zich daarentegen kunnen meten met de reguliere hogescholen betwijfel ik.

misschien dat een opendag bijwonen me wat meer inzicht daarin geeft :)
Dat NCOI heb ik ooit eens van gehoord, maar ken het verder niet. De psychologiedingen die ze daar hebben zijn erg gericht op toepassing binnen een bedrijf of organisatie als ik die site zo even snel bekijk en het is maar net of je dat wilt, of iets anders.

Kijk via Wikipedia: Psychologie ook eens door wat voor soorten er allemaal zijn en hoe breed de psychologie is. Wanneer je een beetje weet welke kant je het meest interessant lijkt, kun je misschien gerichter zoeken / makkelijker een keus maken. (kijk onder Wikipedia: Functieleer en Wikipedia: Neuropsychologie voor waar ik me (ongeveer) mee bezig hou :) )
Boudewijn schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:26:
Tsja, jij gaat dus de halve dag vrachtwagen rijden en dan elke dag van 18 tot 22 in de collegebanken zitten, en daarboven op nog huiswerk maken? Lijkt me vrij zwaar ;) .
Deeltijd is natuurlijk wel gericht op mensen die (full-time) werken, dus ik kan me goed voorstellen dat het als je van 5 tot 12 's ochtends werkt het prima te doen is hiernaast in deeltijd te studeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Mad Marty op 10-09-2008 20:29 ]

Rail Away!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:51
Een koophuis in je eentje is dan financieel ook erg nadelig.

Wat verwacht je uit dit topic? Je zal zelf of wat moeten veranderen, of niet gaan studeren.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:03:
[...]

Ik vind het een lovenswaardig streven. Veel mensen combineren een fulltime baan met een avond/ deeltijdopleiding. Dat is niet makkelijk. Als er 4 jaar voor staat voltijds dan ben je in deeltijd zo 8 jaar kwijt. Dat zal dus inhouden vrije avonden en regelmatig een weekend opofferen voor school. Lastig, vervelend maar goed te doen bij voldoende motivatie.
Als er vier jaar voor staat in voltijd, doe je er toch meestal ook vier jaar over in deeltijd. Bij voltijd opleidingen komt meestal groepswerk kijken en heb je bijvakken die je in principe wel kunt missen. Ik heb zelf eens naast mijn voltijd opleiding een tijdje een deeltijd opleiding gevolgd en daar kreeg je dus alleen maar hoofdvakken. Het ging hier wel om twee avonden per week.

Topicstarter
meedenkende mensen , ervaringen delen , tips etc
en ik moet zeggen ik ben aardig wijzer geworden ( ook via een ander forum waar ik eenzelfde topic heb geopend )

Topicstarter
@ mad marty: thanx ik zal die pagina's zeker even doornemen!
Mad Marty schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:28:
[...]

Deeltijd is natuurlijk wel gericht op mensen die (full-time) werken, dus ik kan me goed voorstellen dat het als je van 5 tot 12 's ochtends werkt het prima te doen is hiernaast in deeltijd te studeren.
dat schijnt idd zo te zijn na wat site's beter bestudeerd te hebben.ik ben ws niet de enige die in zo'n situatie zit

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:51
Ik denk dat een deeltijd studie met voltijd vrachtenwafenchauffeur zwaar wordt, maar dat ligt ook heel erg aan je zelf. Ben je bereid grotendeel van je vrije tijd hierin te steken? Het blijft natuurlijk maar afwachten en kijken hoe zwaar het wordt.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
En wat natuurlijk ook enorm kan schelen is de aanloopkennis die je hebt. Als je nu al gefascineerd bent door het onderwerp, er veel vanaf weet, veel boeken hebt gelezen, tijdschriften bijhoudt, enz. Dan zal een opleiding je minder zwaar vallen, je bent immers bekend met het vakgebied. En deze kennis opdoen kan altijd, daar hoef je nu -nog- niet een deeltijd/voltijd/thuisstudie voor te doen.

Ik weet niet in hoeverre je deze affiniteit al hebt, maar internet is natuurlijk de beste bron voor dit onderzoek en dat alles voor een paar tientjes per maand in je woonkamer...

Anoniem: 76287

Als je het echt graag wilt, is een oplossing om je huis te verkopen en een goedkope studentenkamer te nemen. Daarnaast neem je een volle lening bij de IB-groep, die je maandelijks naar je spaarrekening doorsluist. Met de rente die je krijgt op je spaarrekening, heeft die lening de kosten die te overzien zijn. Daarnaast neem je een bijbaantje à zo'n 10 euro per uur. Hoeveel geld je uit je huis kan halen, dat weet ik niet, maar met deze inkomsten moet je makkelijk rond kunnen komen.

Het is een investering in de toekomst. Als je niet bereid bent dat te doen, moet je nog eens overwegen of je het echt wel zo graag wilt.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49
bombadil schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:03:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, alhoewel ik geen vrachtwagen kan besturen :) Ik doe een 4 jarige deeltijd opleiding naast een 40 urige werkweek (+ elke dag een uur in de auto). Zeker als je alleen bent is het best te doen, een partner vergt nou eenmaal tijd. Je bent echt geen 8 jaar kwijt als je het een beetje normaal aanpakt. Het is ook absoluut geen appeltje-eitje. Ik ben nu bezig met mijn afstudeerscriptie dus zit nu veel hieraan te werken, in de zin van als ik thuis kom om 18:00 tot 20:00, half uur eten, 21:00-23:00 verder en dan op bed, 6:00 gaat de wekker. Kortom ja ik offer nu wel het een en ander op maar ben straks ook klaar :)

De jaren daarvoor was het voor mij prima te combineren. Ja je bent wel eens in de weekenden bezig en ja ook in de avonden (ik had twee avonden les) maar 8 jaar is echt een uitzonderingsgeval.

Kosten: 2.000 per jaar, studiegeld + boeken. Allemaal aftrekbaar (drempel van 500) dus aan het eind van de rit nog wat terug v.d. belastingdienst.

[ Voor 5% gewijzigd door Zorg op 11-09-2008 08:47 ]

Topicstarter
@tijgetjuh:
als je het puur zwart-wit bekijkt heb je ergens wel een punt. echter in mn huis heb ik mn ziel en zaligheid gelegd en ik voel me er erg thuis, dat doe ik niet zomaar weg. zelfs niet met de achterliggende gedachte dat ik jaren later een ander huis kan kopen.
helemaal niet als er ook andere ( langere,dat wel ) wegen naar Rome leiden en die lijken gelukkig aanwezig
Anoniem: 76287 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:28:
Daarnaast neem je een volle lening bij de IB-groep,
ik heb me laten vertellen dat dit niet mogelijk is voor mensen boven de 27

Topicstarter
Zorg schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:46:
[...]

Kosten: 2.000 per jaar, studiegeld + boeken. Allemaal aftrekbaar (drempel van 500) dus aan het eind van de rit nog wat terug v.d. belastingdienst.
dus echt het volledige studiegeld is aftrekbaar?

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
SCIxX schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:33:
Een koophuis in je eentje is dan financieel ook erg nadelig.
Wat is dat dan weer voor opmerking? Hij moet er maar even een vriendin bij aanschaffen om zijn huis financieel aantrekkelijker maken? Misschien is-ie wel gewoon single of woont-ie niet samen, lijkt me niet echt de issue hier. Het gaat erom of hij bereid is een avondopleiding te volgen want daar zal het wel op neer komen. Dat is zwaar en vermoeiend, uiteraard, maar als je je leven echt wilt veranderen en in eigen hand wilt nemen lukt dat best.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Zorg
Anoniem: 271777 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 09:12:
[...]
dus echt het volledige studiegeld is aftrekbaar?
collegegeld, boeken zelfs een laptop is aftrekbaar :) Nadeel is ook dat je alles zelf moet betalen dus het is lood om oud ijzer, het maakt het alleen een stukje goedkoper dan dat het was. (let wel even op de regels mbt laptop/computer maar studieboeken en collegegeld is gewoon aftrekbaar).

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik heb het echt niet superbreed en kan het "gewoon" betalen. Komt neer op +/- 160 per maand. Boeken kan je natuurlijk ook tweedehands kopen enzo.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Tja, je moet niet verwachten dat je in 40 uur/week een studie kunt doen en ook nog genoeg werken om studie+huis te betalen. Maar er zitten 168 uur in een week. Met 30 uur studie en 30 uur werk kom je een stuk verder. 4 dagen van 7.5 uur lijken me in jouw geval mogelijk. PS. je hebt wettelijk recht om in deeltijd te werken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Zorg
40 uur per week zijn maar weinig studies ;) ik weet niet hoe het per opleiding zit maar zowel avondstudie als dagstudie zijn er volgens mij maar weinig studenten die daadwerkelijk 40 uur in de week besteden aan studie!

Er is ooit eens een onderzoek geweest naar het gemiddeld aantal uren studenten per opleiding gebruiken. Geeft misschien een goeie indicatie hoeveel uren je nodig zou kunnen hebben.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, echter: de eerste weken doe je veel minder, maar rond deadlines doe je veel meer (de meesten dan). Gevolg is dat je dan alsnog in de knoop komt als je echt maar 32 uur per week te besteden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panthera
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-03 14:10
Ik heb bij de NTI het HBO Psychologie pakket besteld.

Waarom? het NTI doet met 2 studies (rechten en psyhologie) mee aan een proef dat 'open bestel' heet, van de overheid uit. Ze willen kijken of het rendabel is dat mensen bij een commerciele aanbieder ook studiefinanciering krijgen.
Als je tussen je 18e en 30ste nog niet 4 jaar gebruik hebt gemaakt van de IBgroep, dan mag het nog. Volgens mij, als jij nu begint, krijg jij het ook nog als je 31 bent (4 jaar) omdat je bent -begonnen- vóór je 30ste.
En omdat het zelfstudie is, kan ik zelf bepalen hoeveel en welke uren ik dan werken wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
klinkt interessant!
mag ik vragen hoeveel je er voor kwijt bent bij het nti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:01
ik ben ook net klaar met een deeltijdstudie (HIO), en het vergt veel:
  • twee à drie avonden van 18:00 tot 22:00.
  • elke avond huiswerk.
  • de avonden dat je geen huiswerk hebt zeurt er wel een stemmetje in je hoofd dat er nog iets gedaan moet worden.
  • 4 jaar studie (in mijn geval 4,5 jaar)
  • 2 uur reistijd per dag
  • 45 uur werk per week d'r naast (er moet ook geld verdient worden)
  • studiebelasting excl reistijd: 20 a 30 uur per week
de kosten vallen idd erg mee. Het is zoals hierboven gezegd zo'n 2000 per jaar, waarvan zo'n 500 weer terugkomt via de belasting.

de grootste investering is idd tijd. Vrienden en familiebezoekjes stonden op een laag pitje.
klussen thuis ook. Sport ook. Vriendin ook. Met gezinsuitbreiding gewacht. Carriere rustig aan gedaan (bewust andere banen afgeslagen, ivm voorkomen van stress-situaties)

Het is dus een hele stap. Je werkgever moet op de hoogte zijn, en bereid zijn om medewerking te verlenen. Sommige leraren eisen maximale aanwezigheid. Meer dan één les missen is geen examen meer doen.

stel je zelf de volgende vragen:
Kun je twee maal per week op een vaste tijd stoppen met werk? (ivm op tijd beginnen met school)
kun je af en toe een dag vrijnemen? ivm bv herexamens meedoen bij voltijd
kun je 1500 euro per jaar missen?
kun je stoppen met hobby's / teamsporten (met 70 uur per week gaat het niet allemaal passen)

als je op één van bovenstaande antwoorden met nee beantwoord wordt een deeltijdstudie wel moeilijk...

mijn eerste reactie toen ik het las was ook het huis verkopen... het maakt het wel makkelijker, en een HBO diploma komt niet zomaar aanwaaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panthera
Anoniem: 271777 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:24:
klinkt interessant!
mag ik vragen hoeveel je er voor kwijt bent bij het nti?
sorry voor de late reactie...

Jazeker mag je dat vragen. ik heb de rekening hier nu niet bij me, maar voor zover ik me herinner ongeveer 250 per maand.
Het lijkt me dat de kosten op de website van de NTI op te vragen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Panthera schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:08:
[...]

sorry voor de late reactie...

Jazeker mag je dat vragen. ik heb de rekening hier nu niet bij me, maar voor zover ik me herinner ongeveer 250 per maand.
Het lijkt me dat de kosten op de website van de NTI op te vragen zijn?
ik heb alles inmiddels al opgezocht in de studiegids :)

hoe ervaar je de studie? en vooral het zelfstandig studeren? ( heb je daarnaast bijv een fulltime baan? ) en hoeveel tijd ben jij daadwerkelijk kwijt aan de studie per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panthera
Anoniem: 271777 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:01:
[...]

ik heb alles inmiddels al opgezocht in de studiegids :)

hoe ervaar je de studie? en vooral het zelfstandig studeren? ( heb je daarnaast bijv een fulltime baan? ) en hoeveel tijd ben jij daadwerkelijk kwijt aan de studie per week?
hoho :p
Ik begin 1 oktober omdat ik dan 'af ben' van mijn full time baan.

Als je in aanmerking wilt komen voor stufi (en dat wil ik) mag je niet meer dan 13 duizend euro (en een beetje)bruto per jaar verdienen. ervan uitgaande dat je dus 1 maandloon aan vakantiegeld verdient (duizend euro) mag je nog duizend euro per maand bruto verdienen. Derhalve wil ik part-time erbij werken, en mag donderdag solliciteren.
Ik plan in eerste instantie ongeveer 20 uur studie in per week, en ik merk vanzelf wel of ik dan ook nog een paar uurtje op zaterdag of zondag erbij moet trekken, of dat ik een middag ook wel iets anders kan gaan doen dan studeren.
Als ik ben begonnen in oktober laat ik je weten hoe ik het vind :)
Pagina: 1