Toon posts:

[acer aspire 1520] defect videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer de laptop uit de titel voor een kennis te repareren.
Bij het opstarten krijg ik een zwart scherm met een patroon aan witte stippen.
Een onduidelijke foto is te zien op marktplaats. Daarna gebeurt er niets meer.
Starten met een boot-cd geeft zelfde resultaat. HD is apart getest en OK.
Een extern scherm geeft zelfde beeld.

Conclusie; defect videokaart. (geforce go 5700) Kan iemand dat bevestigen?
Op zoek naar een nieuwe/andere videokaart blijkt dat er woekerprijzen voor worden gevraagd.
Een betaalbare oplossing is een nieuwe losse videochip. Heeft iemand ervaring met deze verkoper? Is dit betrouwbaar? Zit deze chip in een voet of wordt dat solderen?

Mijn laatste en belangrijkste vraag; is vast te stellen of de videokaart defect is door een defecte chip of door defect geheugen. Als het dat laatste is dan heeft het geen zin de nieuwe chip te kopen. (duh)

[edit] Ter aanvulling:
Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ik dacht eerst aan 1 april maar ik geloof dat het toch serieus bedoeld is. Mijn Frans is niet zo goed maar ik begrijp dat de go5700 de grill ingaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 20:18 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
Die losse chip is een BGA (Ball Grid Array) wat je zelf nooit voor elkaar krijgt om dat fatsoenlijk te monteren. Dat moet in een speciale oven e.d. gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor deze informatie! Dit heeft een onnodige aanschaf voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik schop het topic nog een keer omhoog.

Ik weet nu dat de videochip vervangen niet gaat.

Maar ik ben erg benieuwd wat medetweakers vinden van de reparatiemethode die ik onderaan heb toegevoegd.
Er wordt op een Franse site uitgelegd dat de geforce go gerepareerd kan worden door hem enkele minuten op 100 graden in de oven te leggen. Zijn er tweakers die hier ervaringen mee hebben?

• ThinkPad
Ik ken die manier om de GPU bij een ThinkPad uit de T4x serie te fixen.

Het zorgt ervoor dat de tin balletjes tussen de chip en de printplaat weer opnieuw smelten, en daardoor misschien weer contact maken.

Die manier bij een ThinkPad is, om het met een verfbrander te doen (elektrische). Het moet wel allemaal heel gecontroleerd, anders gaat de boel kapot.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt thinkpad, je hebt me hiermee erg geholpen!

Laatste vraag;
Is er een Nederlandse site of topic met uitleg over deze methode?

• ThinkPad
Nederlandse site ken ik helaas niet. Maar dit is het topic op het ThinkPads forum.

Ze gebruiken daar dus een ThinkPad met GPU troubles, maar jij kunt de handleiding ook wel volgen denk ik.

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=57021

Verwijderd

Ik denk dat die methode niet gaat werken, je moet namelijk verder kijken... En dat is het volgende: de methode van de ThinkPad reparatie werkt ALLEEN indien je GPU last heeft van losse contacten (net als de iBook G3/G4) Die van jou lijkt wel goed verbinding te krijgen aangezien je wel strepen krijgt. Ik ben bang dat de core van je GPU overleden is. Helaas... oplossing is op de GPU de vervangen, echter is dit niet echt fatsoenlijk zelf te doen. Misschien kan je kijken eventueel voor een nieuw/vervangend moederbord ?

• ThinkPad
Je kunt nog proberen om de GPU chip aangedrukt te houden, terwijl je de laptop opstart. Je weet dan of het te fixen is of niet ;)

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:02:
Ik schop het topic nog een keer omhoog.

Ik weet nu dat de videochip vervangen niet gaat.

Maar ik ben erg benieuwd wat medetweakers vinden van de reparatiemethode die ik onderaan heb toegevoegd.
Er wordt op een Franse site uitgelegd dat de geforce go gerepareerd kan worden door hem enkele minuten op 100 graden in de over te leggen. Zijn er tweakers die hier ervaringen mee hebben?
Ze hebben het daar over 3 minuten per kant in de oven (of grill) op 150 C. 100 C werd die bij het gamen. Het gaat blijkbaar ook met een heteluchtblazer (10-15 cm afstand). Ik zou het proberen.

Verwijderd

Topicstarter
@bvversluis

De aspire heeft een losse videokaart. De geforce go5700 is uit de laptop te halen.
Hij hoeft dus niet zoals bij de thinkpad op het moederbord gerepareerd te worden.
Dat is veel lastiger.

Strepen in beeld is echt te veel gezegd, je krijgt zoals op de (tweede) foto van Marktplaats een beetje te zien is alleen een partoon aan stippen. Je komt ook niet (zichtbaar) in Windows. Zelf het bios is niet in te komen
Pagina: 1