ATX koeling inefficient by design?

Pagina: 1
Acties:

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Topicstarter
Momenteel ben ik mij heel erg aan het inlezen over cooling en uiteraard komt daarbij ook de airflow aanbod. De meeste gebruikte borden door overclockers gebruiken het (E)ATX formaat. Echter dat betekend dat de processor zich dus altijd in de kost boven de PCI(e) sloten bevind. Aangezien warme lucht opstijgt krijgt de processor dus al warme lucht om de processor te koelen wat dus minder efficient is.

Waarom worden de PCIe en de CPU socket niet omgedraaid? Dan zit de processor onderin de systeemkast en krijgt dus al koelere lucht om te beginnen. Aangezien in Azie genoeg techneuten zitten lijkt het mij dat ik over het hoofd zie, maar ik kan maar niet vinden wat.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

En waar moet al die warme lucht heen als je er surf-plank pci kaarten boven hebt zitten?

*Surf plank kaarten zijn van die full length raid controllers

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Idd is ATX neit ideaal, jouw oplossing overigenbs ook niet vanwege bovengenoemde. Overigens maakt dat warme lucht stijgt niet erg veel uit. Dit effect is zo gering dat een fan dat met gemak oplost.

Iets beter is BTX, maar dit is nooit echt van de grond gekomen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Via de wiki van BTX kwam ik uit op:

http://tech.gamecentralnetwork.net/?id=1811

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Niemand_Anders schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:37:

Waarom worden de PCIe en de CPU socket niet omgedraaid? Dan zit de processor onderin de systeemkast en krijgt dus al koelere lucht om te beginnen. Aangezien in Azie genoeg techneuten zitten lijkt het mij dat ik over het hoofd zie, maar ik kan maar niet vinden wat.
Wat je over het hoofd ziet? Wellicht de BTX form factor?

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200501/btx_layout.gif

Processor rechtsonderin, PCI(e)-sloten bovenin.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Overigens is, zoals je zelf al aangeeft, airflow belangrijk.
Belangrijker dan het minimale effect van de opstijgende warme lucht.

Het feit dat die warme lucht afgevoerd wordt is veruit het belangrijkste.
Wil je overigens het effect helemaal elimineren, plaats dan je moederbord horizontaal net als bij een desktop....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Belangrijk om op te merken is dat de processor op de gfx na het heetste mag/kan worden. Als je de CPU onderaan zet krijgt de rest van de hardware warme lucht van de CPU over zich heen. Daarbij, als een onderdeel op het moederbord bijvoorbeeld 30 graden is, en het krijgt lucht aangevoerd die al opgewarmt is door de cpu en dus ook al 30 graden is, zal deze lucht het betreffende onderdeel weinig afkoelen.

De CPU is het heetste onderdeel (nogmaals met uitzondering van de GFX) en kan dus veel met lucht zelfs als deze al opgewarmd is door andere onderdelen.

Een groter probleem van ATX vind ik dat de PSU helemaal achteraan zit, terwijl deze bij voorkeur niet zo warm wordt als bijvoorbeeld de CPU. Er zijn daarom ook best een hoop cases (Antec P18x bijv) die de PSU onderin plaatsen.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Topicstarter
Mijn PC kast (Zalman GS1000) heeft de voeding onderaan zitten, dus de bovenkant kan 'vrij' de warme lucht afvoeren. Helaas is de ruimte tussen het plafond en het moederbord slechts 30mm dat het lastig wordt om daar een 2x120mm radiator te plaatsen. Eigenlijk heeft de kast alleen onderin ruimte voor een 1 x 120mm radiator. (Tussen de PSU en harddisk bay).

Dus zolang de 'omgevings' temperatuur voldoende verschilt met die van de processor, maakt de ietwat opgewarmde lucht niet zoveel uit en zolang er voldoende airflow is zal er dus ook voldoende koelere lucht aangezogen worden.

De link van Janoz geeft dus eigenlijk precies mijn probleem aan en de oplossing daarvoor. Maar moederborden op basis van de X38/X48 chipset welke tot de high-end markt gerekend mogen worden, snap ik niet waarom zij toch niet enkele borden op basis van de BTX standaard maken. Dat soort borden worden vaak voor crossfire/SLI opstellingen gebruikt, waterkoeling bij dit soort borden is ook niet vreemd, dus waarom toch nog zoveel ATX borden?
Het lijkt mij dat als Asus met een gamers MB komt op basis van de BTX standaard, dat het niet lang zal duren voordat er ook gaming cases voor de BTX standaard komen.

Ik snap het nu wel waarom het niet zo'n probleem is dan de CPU al enigzins opgewarmde lucht krijgt, maar begrijp nog niet helemaal waarom BTX zo weinig wordt gebruikt.

If it isn't broken, fix it until it is..

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:25

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

r00n schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:45:
[...]

Wat je over het hoofd ziet? Wellicht de BTX form factor?

[afbeelding]

Processor rechtsonderin, PCI(e)-sloten bovenin.
is het bij btx niet ook het geval dat het moederbord aan de rechterkant geschroeft zodat de cpu hoger dit dan als jij t zegt :P

Signature

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
BGB4rn schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:02:

is het bij btx niet ook het geval dat het moederbord aan de rechterkant geschroeft zodat de cpu hoger dit dan als jij t zegt :P
Een beetje tweaker monteert een BTX-moederbord zonder problemen aan de rechterkant van de case, maar dan kun je je afvragen waarom hij niet gewoon z'n ATX-bord aan de linkerkant monteert. :P

Dat was dan ook sarcasme. Het ging erom dat er wel degelijk over deze kwestie is nagedacht (processor voorin, videokaart achterin, GPU die naar boven wijst i.p.v. naar onderen, etc...).
Punt is echter dat processoren tegenwoordig een stuk minder warm worden dan toen dit formaat werd ontworpen. Bovendien heeft de overgrote meerderheid van gebruikers totaal geen behoefte aan een efficiëntere standaard, dus dan is het niet langer aantrekkelijk om daar tijd en geld in te steken.

Wil je efficiëntie op dit gebied? Neem een desktop-case. Daar past tegenwoordig ook ATX in. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 11-09-2008 09:48 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
BTX is trouwens morsdood :)

www.mayaposch.com

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ATX is super. maar alleen met goede airflow. (los van de usb/ide/sata aansluitingen en alle andere rotzooi die erop zit)
De bouw van een standaard kast, daar scheelt iets mee! (Maar ook daar komt stilletjes aan wel verandering in)

Get Airflow, save the world.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

r00n schreef op donderdag 11 september 2008 @ 09:12:
[...]

Een beetje tweaker monteert een BTX-moederbord zonder problemen aan de rechterkant van de case, maar dan kun je je afvragen waarom hij niet gewoon z'n ATX-bord aan de linkerkant monteert. :P
Omdat BTX niet simpelweg een omgedraaide ATX is :)

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Terw_Dan schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 21:33:

Omdat BTX niet simpelweg een omgedraaide ATX is :)
offtopic:
Ik denk dat je mijn vergelijking verkeerd opvat. Hij was sarcastisch bedoeld zoals ik in dezelfde post ook duidelijk aangeef. Verder was dat ook niet de essentie ervan, die komt erna. ;)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

De Nexus Caterpillar case (die ondergetekende heeft) heeft een omgekeerd design. Voeding onderin, mobo omgekeerd bovenin, zodat de proc dus onderin de kast zit, en de kaarten bovenin. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/caterpillar/catspec1.gif
http://www.nexustek.nl/NXS-nexuscaterpillarsilentsystem.htm

Werkt perfect, alleen zou je afvoerproblemen kunnen krijgen als je een erg warme videokaart hebt. Ikzelf heb een passief gekoelde kaart (ben stiltefreak), wat dus nog weleens problematisch zou kunnen zijn. Thank god voor PWM casefans ;)
Maargoed, Nexus heeft hier dus ook over nagedacht, en heeft dit als oplossing. Het kan dus wel :)

Permanent wintericon!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Zo blijft er toch warme lucht bovenin de kast hangen? Of zit daar nog een fan?

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Nee, dat zeg ik ook juist. Daar zou je dus problemen kunnen krijgen. Zelf heb ik een passieve HD2600 PRO, waarmee dit makkelijk kan. Of het met een high-end videokaart ook kan weet ik niet. De airflow in de kast is verder prima overigens, dus misschien dat het meevalt.

Permanent wintericon!

Verwijderd

btx vind ik nu ook niet alles.
Ik gebruik een enermax kast waar je een gewone atx plaats.
Deze kast zet de moederbord onderstboven.
Hierdoor zit de cpu beneden en de vga kaarten met hun fan naar boven toe.
De cpu heeft een fan duck systeem dus die warmte zit niet in de kast.

Voordelen van mijn kast zijn :
vga kaart staan op de kop dus warmte kan makkelijk weg (ook dik 20graden koeler dan anders met stock fan)
De cpu heeft eigen kamer waardoor deze koeler en lownois of zwaar overgeklokt kan draaien.
De voeding zit boven in en haalt de rest van de warmte er ui.

Zeer goeie kast jammer dat ze zo duur zijn.

Verwijderd

Wokkels schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:44:
De Nexus Caterpillar case (die ondergetekende heeft) heeft een omgekeerd design. Voeding onderin, mobo omgekeerd bovenin, zodat de proc dus onderin de kast zit, en de kaarten bovenin. :)

Werkt perfect, alleen zou je afvoerproblemen kunnen krijgen als je een erg warme videokaart hebt. Ikzelf heb een passief gekoelde kaart (ben stiltefreak), wat dus nog weleens problematisch zou kunnen zijn. Thank god voor PWM casefans ;)
Maargoed, Nexus heeft hier dus ook over nagedacht, en heeft dit als oplossing. Het kan dus wel :)
Je kan ook een standaard atx kast op ze kop zetten , moet je alleen de cdrom speler omdraaien. ;)

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:45:
[...]

Je kan ook een standaard atx kast op ze kop zetten , moet je alleen de cdrom speler omdraaien. ;)
Uiteraard kan dat. Moet ik wel zoeken naar mijn cd-rom speler eerst. ;) En natuurlijk het zichtprobleem op de voetjes en de ongelakte onderkant van de case oplossen, maar dat zou een rastweaker wel moeten lukken :P
Verwijderd schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:48:
btx vind ik nu ook niet alles.
Ik gebruik een enermax kast waarin je een gewone atx plaatst.
In Deze kast zet zit de het moederbord onderstboven.
Hierdoor zit de cpu beneden en de vga kaarten met hun zijn/haar fan naar boven toe.
De cpu heeft een fan duckt-systeem dus die warmte zit niet in de kast.

Voordelen van mijn kast zijn :
vga-kaarten staan op de hun kop dus warmte kan makkelijk weg (ook dik 20graden koeler dan anders met stock fan)
De cpu heeft een/zijn eigen kamer waardoor deze koeler en lownoise of zwaar overgeklockt kan draaien.
De voeding zit bovengeen spatiein en haalt de rest van de warmte er uit.

Zeer goeie kast, jammer dat ze zo duur zijn.
Ik had moeite te ontcijferen waar je het over had, dus heb ik wat aanpassingen gemaakt. Misschien kan je volgende keer je tekst nog een keer nalezen voordat je het post.
Ook heb ik even gemist welk type van Enermax je hebt. Is lastig nazoeken zo.

Permanent wintericon!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Wokkels schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:13:
Nee, dat zeg ik ook juist. Daar zou je dus problemen kunnen krijgen. Zelf heb ik een passieve HD2600 PRO, waarmee dit makkelijk kan. Of het met een high-end videokaart ook kan weet ik niet. De airflow in de kast is verder prima overigens, dus misschien dat het meevalt.
Gelukkig hebben veel high-end videokaarten tegenwoordig een koelsysteem die de warmte naar buiten blaast, dan heb je dat probleem ook niet :)

Verwijderd

primusz schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 20:31:
[...]

Gelukkig hebben veel high-end videokaarten tegenwoordig een koelsysteem die de warmte naar buiten blaast, dan heb je dat probleem ook niet :)
ja dat klopt wel maar alsnog komt er heel veel warmte vanaf,
ik heb bijvoorbeeld een 8800gtx daar word de printplaat zelf al 55 graden idle van dus je hebt zowiezo heel veel hitte die opstijgt naar je cpu

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lian Li draait op zich de mobo's om in de PC-V2*00 serie.
Werkt prima , ook met wat grotere PCI kaarten (die dan idd wat warmer worden).

Best een fijne oplossing (itt het incompatibele BTX) imo.
Alleen beetje onhandig ivm voeding van PCI kaartjes (voeding ligt heeeeeeeel ver onderin de kast).
Pagina: 1