Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een moederbord (Asus A8V-VM SE) dat helaas geen DDR2-geheugen ondersteunt, maar ik wil mijn huidige geheugen van 1GB uitbreiden. Nu zat ik daarnet te kijken op de tweakers pricewatch, en het valt me op dat DDR geheugen duurder is dan DDR2! Ter illustratie:
  • Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G 1GB PC-3200 €22,96
  • Kingston KVR667D2N5/ 1GB PC2-5300 €12,64
Dit maakt het wel heel erg onaantrekkelijk om mijn geheugen nog up te graden, ook omdat ik over enige tijd toch niets meer aan deze modules zal hebben omdat ik bij een nieuwe PC DDR2 of DDR3 zal gebruiken. Hoe kan het nou dat dit oude geheugen duurder is?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 13:05 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Er wordt minder geproduceerd omdat er minder vraag naar is? En dus stijgt de prijs?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:19

mace

Sapere Aude

Hoe ouder het geheugen, hoe duurder, want hoe minder er van gemaakt wordt.

Is gewoon een vraag/aanbod verhaal, niks vreemds aan.

Overigens scheelt het maar een tientje, dus wat maakt het dan ook uit?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 22:48
mace schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:03:
Hoe ouder het geheugen, hoe duurder, want hoe minder er van gemaakt wordt.

Is gewoon een vraag/aanbod verhaal, niks vreemds aan.

Maar een tientje is in dit geval wel bijna 2x zo duur!

En zoals Cloud al zei, oude geheugen wordt minder gemaakt en is dus duurder. Net zoals heel nieuw geheugen, dat is ook duur.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:03:
Een tientje is niet zo erg, maar ik zou er waarschijnlijk 4GB bij willen zetten, waarschijnlijk zo'n 40 euro verschil. Dat is erg zonde, helemaal als ik het geheugen niet meer op een nieuw mobo zou kunnen gebruiken.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Lekker 2de hands kopen joh...je gaat SDR of EDO geheugen mits nodig toch ook niet nieuw in een winkel halen 8)7 . Voor oud geheugen is er zat aanbod, even een gevraagd advertentietje plaatsen..komt vast wel goed !

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Het kost je dus grofweg hetzelfde: 2GB DDRII of 1GB DDR.
Dan zou ik nog ff doorsparen voor een nieuw moederbord, zit je daarna neit met 2GB onbruikbaar gehegeugen.

Ctrl+k

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:07:
[...]

Een tientje is niet zo erg, maar ik zou er waarschijnlijk 4GB bij willen zetten, waarschijnlijk zo'n 40 euro verschil.
Als je er 4GB wij wil zetten moet je niet kijken naar 1GB dimmetjes, want je hebt maar 2 dimm sloten op dat bord.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Nu nog upgraden in een dergelijk budget mobo lijkt me zonde van het geld. Wil je toch nog wachten met een nieuwe cpu+graka+mobo dan zou ik het inderdaad 2e hands zoeken, want daar is het aanbod groot.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Of nog even wachten. Waar heb je die 4gb voor nodig als ik vragen mag.

Als je nog geen DDR2 moederbord hebt, dan neem ik aan dat de rest van je hardware ook al oud is. Misschien zit je nog wel op socket939.

Als ik jou was zou ik wachten tot Intels bloomfield er is. En alvast gaan sparen voor een hele nieuwe PC.

Als voorbeeld neem ik mezelf: Ik bouw om de +/- 2 jaar een nieuwe PC, want je oude pc "upgraden" heeft vaak geen enkele zin, en het is duur in verhouding.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Dani86 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:14:
Als je nog geen DDR2 moederbord hebt, dan neem ik aan dat de rest van je hardware ook al oud is. Misschien zit je nog wel op socket939.
Dus je zoekt het mobo niet op en neemt wat aan en baseert daar je advies op? Hij heeft een m-ATX mobo met S939 met AGP en 2 DDR slots.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dani86 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 10:14:
dan neem ik aan dat de rest van je hardware ook al oud is.
Oud kan best zijn, maar dat wil niet zeggen dat je het daarom moet wegsmijten. Het snelste dat voor So939 is gemaakt, is de Athlon 64 X2 4800+. Zelfs als het een X2 3800+ is, kan er je nog een jaartje mee verder, lijkt me. De "investering" waard. Tenzij je echt veel en zware berekeningen moet doen...

Yes, but no.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mee eens, ik werk prima op een Turion x2 tl-60 (vergelijkbaar met x2 3800+) en is snel zat voor bijna alles, is echt niet zo dat een x2 3800+ niet meer mee kan komen met moderne software. Games even buiten beschouwing gelaten, voor de rest is een 3800+ meestal meer dan snel zat.

Alleen als je specifiek iets doet dat veel cpu power nodig heeft dan kan een x2 3800+ wat traag zijn en zijn er betere alternatief, maar dan is er nog steeds de vraag of de 3800+ ook niet voldoet, dan maar iets langer wachten. :)

Moest vroeger op mijn pentiumII hele dagen wachten tot er een filmpje klaar was met renderen, nu word dat op een 3800+ binnen 1 uur gedaan en op een C2Q 15min, hoef ik niet meteen een C2Q te halen, want ik kan best dat uurtje wachten. :)

Verwijderd

Cloud schreef op woensdag 10 september 2008 @ 13:03:
Er wordt minder geproduceerd omdat er minder vraag naar is? En dus stijgt de prijs?
Vindt die prijs eigenlijk bizar laag , 50 euro voor 2 gb , dat is een prikie als ik die prijzen vergelijk met mijn oude rambussysteem ,die modules kosten nog steeds rond de 300 euro voor 512 mb

wat dat betreft ben ik blij dat het ddr verder ontwikkeld is en niet rambus ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:12:
[...]
Hij heeft een m-ATX mobo met S939 met AGP en 2 DDR slots.
Misschien heb ik verkeerd gekeken of geeft m'n mobo verkeerde informatie aan dmidecode (linux hardware-info programmaatje), maar m'n mobo heeft PCI-e (geen AGP) en 4 DDR slots (wel s939 overigens). Zal als ik weer thuis ben eens kijken of ik het typenummer fysiek kan vinden, misschien kan 'ie dan toch wel DDR2 aan.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Lekkere Kwal schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:12:

Dus je zoekt het mobo niet op en neemt wat aan en baseert daar je advies op? Hij heeft een m-ATX mobo met S939 met AGP en 2 DDR slots.
Dus je zoekt het mobo niet op en neemt aan dat hij AGP heeft? Hij heeft PCIe. De website van Asus is daar vrij eenduidig in. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 17:15:

Misschien heb ik verkeerd gekeken of geeft m'n mobo verkeerde informatie aan dmidecode (linux hardware-info programmaatje), maar m'n mobo heeft PCI-e (geen AGP) en 4 DDR slots
Nee dus. Twee DDR-slots, tenzij je niet de A8V-VM SE hebt...

[ Voor 27% gewijzigd door Rone op 11-09-2008 17:25 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
[...]
Zal als ik weer thuis ben eens kijken of ik het typenummer fysiek kan vinden, misschien kan 'ie dan toch wel DDR2 aan.
Aangezien bij de Athlon64's de geheugencontroller in de processor zit, ondersteunt geen enkele S939 processor DDR2.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...] misschien kan 'ie dan toch wel DDR2 aan.
Op socket 939 :? Dan heb je een redelijk bijzonder mobo...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joris, dit topic begon met een duidelijke, algemene vraag over DDR1 vs DDR2. Daar kun je een mooie discussie over hebben :)

Helaas lijkt het nu richting "wat moet ik kopen?" over te hellen. Dat soort vraag waar alleen de topicstarter wat aan heeft is nadrukkelijk niet op GoT de bedoeling. Het is hier een discussieforum, geen helpdesk. Ik zou je dan ook willen verzoeken niet meer zo offtopic te gaan in je eigen topic. Ga je daar alsnog mee door, dan vrees ik dat ik dit topic zal moeten sluiten :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1