Toon posts:

Nieuwe PC presteert slechter dan Oude PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had een AMD Athlon XP 2700+, 1GB geheugen, 320GB en 7900GS 512mb videokaart (overgeclocked).
Werkte wel goed, maar die CPU begon beetje langzaam te worden voor nieuwere games maar die 7900GS heb ik mooi overgeclocked en die kan nog wel eventjes mee (hoopte ik) wat ik gedaan heb is:

Ik heb een moederbord gekregen met AGP en PCI-e, met DDR1, DDR2 en socket 775: de Asus P5VDC-X
Ik heb er een Pentium D 3,4Ghz, 1GB DDR2 geheugen, 320GB en me 7900 GS 512mb agp videokaart ingestopt.
Na wat benchmarks te hebben gedraaid waaronder CPU Queen haal ik met mijn oude systeem 2000 punten en met het nieuwe systeem maar 1800(!) punten met CPU Queen.
Op google vond ik wat reviews en die hadden niet veel goeds over voor de chipstet.

Eerste keer dat ik hem opstarte kreeg ik een "unkown bios error: FFFF" dus voor de zekerheid heb ik de nieuwste BIOS er ook opgezet foutmelding weg maar dit maakte geen verschil in prestatie, heb dus voor wat extra prestatie dat ding maar proberen te overclocken naar 3,9Ghz (draait stabiel op luchtkoeling) temperatuur is nu 50C stressed en hij haalt nu 2200 punten (CPU Queen).

Is het een goed plan om over te stappen naar een andere Socket 775 moederbord met AGP die wel beter presteert of zijn al deze S775 / AGP moederborden zo slecht? (of was mijn oude socket A systeem gewoon snel :P )

Hopenlijk kan iemand mij helpen,
Redstorm

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 09:07 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Het ligt niet aan je moederbord, maar aan je processor. Een Pentium D is namelijk niet bepaald snel. Vind het niet zo'n geslaagd upgrade in elk geval ;). Je had beter voor een paar tientjes meer een goedkope core2duo kunnen kopen met bijpassend mobo. Verder denk ik niet dat een moederbord de prestaties zover kan drukken als dat je vermoed. Het zal hooguit een paar procent schelen t.o.v. andere borden met dezelfde CPU en dan is het nog veel.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:54

Barrycade

Through the...

Misschien een open deur, maar je hebt je besturingssysteem wel opnieuw geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
littlejoannes schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:18:
Misschien een open deur, maar je hebt je besturingssysteem wel opnieuw geïnstalleerd?
Dat zou het misschien nog wel kunnen zijn, bedenk me net heb na BIOS reset me sata (windows schijf) niet al eertste boot device gezet.
Zal als ik thuis ben even kijken of het hier aan ligt.

Trouwens heb ik thuis ook nog een P4 3,0Ghz S775 liggen, misschien dat dit wat beter presteert?
Core2Duo pakt dit moederbord helaas weer niet

Mocht dat niet zo zijn ben ik bang dat het marktplaats wordt :/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 09:24 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:59
Je bent haast wel verplicht om je OS opnieuw te installeren.
Dit om problemen te voorkomen. Het zou opzich wel kunnen zonder herinstallatie mits je dezelfde chipset gebruikt, maar vaak zitten er dan nog verschillen in.
Dus nog geen OS herinstallatie? Dit dan eerst doen. Grote kans dat je problemen wel opgelost zijn.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sorry, maar je hebt de ene ouderwetse berg spullen vervangen met een andere ouderwetse berg spullen. Ook die P4 gaat je geen hogere snelheden opleveren. Een 2e hands e6600, cheap mobo'tje en 2GB DDR2 kost in de pricewatch niet zo veel meer. Daar zou je meer kans hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:25:
Sorry, maar je hebt de ene ouderwetse berg spullen vervangen met een andere ouderwetse berg spullen. Ook die P4 gaat je geen hogere snelheden opleveren. Een 2e hands e6600, cheap mobo'tje en 2GB DDR2 kost in de pricewatch niet zo veel meer. Daar zou je meer kans hebben.
Als ik het zo hoor wordt dat helaas wel de oplossing denk ik.
Eigenlijk is alleen de AGP kaart hergebruikt maar daardoor zit ik wel aan een langzame CPU en mobo vast, toch maar alles mooi nieuw kopen dan weet ik zeker dat het snel is.
Alleen jammer van de videokaart.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:21:
[...]

Dat zou het misschien nog wel kunnen zijn, bedenk me net heb na BIOS reset me sata (windows schijf) niet al eertste boot device gezet.
Zal als ik thuis ben even kijken of het hier aan ligt.

Trouwens heb ik thuis ook nog een P4 3,0Ghz S775 liggen, misschien dat dit wat beter presteert?
Core2Duo pakt dit moederbord helaas weer niet
Als jij je windows niet opnieuw geinstalleerd hebt, dan wordt het hoog tijd dat je dat doet :+
Als je eerst een single core hebt en je veranderd naar een multicore dan vindt windows niet standaard even de 2de core. Ook een nieuwe windows zonder je oude drivers kan wonderen doen.

En een P4 3.0ghz presteert niet beter, 3.2ghz dualcore vs 3.0ghz singlecore?

www.ping-win.nl

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

let op: MegaHerz mythe

lees eerst wat reviews van de proc die je op het oog hebt. Bij verschillende typen CPU is de kloksnelheid geen indicatie van de performance.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:59
Je hebt toch ook gewoon bijvoorbeeld AMD AM2 (+) met AGP op het bord?
Geen idee of je dit bij Intel ook hebt.

Verwijderd

Ehm, waarom zou je al die moeite doen om een antieke AGP-kaart te behouden? Vervang de basis, koop een (eventueel tweedehands) E6600 of iets vergelijkbaars, gooi er 2 GB DDR2 in en koop voor een paar tientjes een tweedehands PCI-e HD3870 of 8800GT ofzo.

Als het gaat om het upgraden van hele oude systemen geldt echt dat goedkoop duurkoop is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je oude systemen gaat upgraden houd je over het algemeen alleen de kast en voeding over, tenminste.. als die niet van bedenkelijke kwaliteit zijn :P

Ten eerste heb je een VIA bord genomen... VIA + Intel = prestatie drama over het algemeen. Ten tweede heb je een antieke CPU genomen als upgrade. Een Pentium D is gewoon een dualcore Pentium 4. Ten derde doet windows niks met je 2e core als je dat ding niet opnieuw installeert aangezien je nu met een uniprocessor HAL draait.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gelukkig gekregen en niet gekocht, maar is dus niet echt goed helaas.
Het toch al 3 jaar geleden dat ik een neiuwe PC heb gekocht dus is wel weer eens tijd voor een nieuwe.

Iedereen bedankt voor de info trouwens

Verwijderd

Rye schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:27:
[...]

Als jij je windows niet opnieuw geinstalleerd hebt, dan wordt het hoog tijd dat je dat doet :+
Als je eerst een single core hebt en je veranderd naar een multicore dan vindt windows niet standaard even de 2de core. Ook een nieuwe windows zonder je oude drivers kan wonderen doen.

En een P4 3.0ghz presteert niet beter, 3.2ghz dualcore vs 3.0ghz singlecore?
Ja, zet die Windows er maar opnieuw op en doe een format. Fout.
Stop de installatie DVD van Vista in je drive en start in eerste instantie gwoon op en verwijder alle hardware in devicemanager en laat Windows alles opnieuw zoeken.
Lukt dat niet dan kun je proberen de HAL.DLL opnieuw in te stellen.
Doe een in-place upgrade en leeg de prefetcher map en je bent bijna bij waar je gebleven was. Spaart een hoop werk uit. Me dunkt.
Pagina: 1