• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Even kort uitleggen wat mijn bedoeling is.

Ik zoek een manier om wanneer ik niet thuis ben, mijn PC thuis toch te kunnen opstarten via WOL (Wake On Lan). Dankzij onder andere een topic hier op GoT (uit 2005) ben ik al heel ver geraakt. Ik slaag er in om mijn PC, die achter een router zit, over het internet te WOL'en. Daarvoor heb ik mijn PC zijn MAC adres nodig (wat altijd het zelfde is uiteraard -- ik verander mijn MAC adres niet) en mijn Internet IP-adres.

Nu is het zo dat ik een dynamisch IP adres heb; mijn IP-adres kan maximaal 36 uur het zelfde adres blijven. Ik heb een internet pakket van Skynet: ADSL Go.

Aangezien ik wanneer ik dus niet thuis ben mijn Internet IP-adres niét weet, moet ik er iets op vinden om mijn PC toch wakker te krijgen. Een optie zoals DynDNS.org is ook geen oplossing, want er is ook geen enkele andere PC in mijn thuisnetwerk achter mijn router constant online om elke zoveel minuten mijn dynamisch IP-adres te koppelen aan een hostname zoals vb. mijnnaam.dyndns.org.

Zodoende heb ik een applicatie geschreven in Java die WOL pakketjes kan verzenden; en ik heb daar een simpel lusje rond gebouwd zodat ik die WOL request kan zenden naar een volledige range IP nummers. Aangezien ik "keep alive" in mijn router heb ingesteld, zal deze dus altijd online zijn, en moet hij dus een Internet IP-adres hebben van een Skynet ADSL Go abonnee.

Dus ik ben opzoek hoe ik kan achterhalen wat alle mogelijke IP's zijn die ik thuis kan toegewezen krijgen. Is dat makkelijk op te zoeken; of moet ik 50x mijn connectie verbreken en hopen dat ik zowat alle ranges heb gehad?

*Edit:
Bijvoorbeeld, mijn IP nu zou kunnen zijn:
ip-address: 91.180.2.72
hostname: 72.2-180-91.adsl-dyn.isp.belgacom.be

[ Voor 3% gewijzigd door frederikske op 09-09-2008 23:13 . Reden: typo ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Kan je router geen dyndns aan? Sommige routers kunnen dat al zelf.

Andere optie is, als je tenminste een beetje mogelijkheden hebt met je router, om dat ding een simpel scriptje te laten runnen die je IP mailt. ( bv om de 5min schedulen, if ip <>vorige ip then send mail.

Veel routers met customizable firmwaren zijn gewoon linux-gebaseerd en kun je dat soort geintjes relatief eenvoudig mee doen.

Eventueel misschien zelfs een andere router overwegen met een of beide bovengenoemde opties?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is makkelijk op te zoeken ja, maar dat is niet de manier om dit te doen. Een ISP als skynet zal meerdere /16's hebben, wat neerkomt op meerdere malen 65535 IP adressen. Reken even uit hoe onpraktisch dat is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• frederikske
  • Niet online
Ik had vroeger al eens gekeken om een niet Linksys firmware op de router te steken, maar ik vond enkel van de aangepaste firmware versies voor de draadloze varianten.

Router model: Linksys BEFSR41 v2

Ik geloof dat daar geen optie mee is om mijn IP op één of andere manier mee te delen op het net?

Het is inderdaad een wanhoopspoging, die 'bruteforce' WOL pakketjes versturen, maar het versturen van zo'n pakketje gaat redelijk snel; ik zie deze methode (op alle adressen proberen) ook eerder als een noodoplossing.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

frederikske schreef op woensdag 10 september 2008 @ 00:13:

Het is inderdaad een wanhoopspoging, die 'bruteforce' WOL pakketjes versturen, maar het versturen van zo'n pakketje gaat redelijk snel; ik zie deze methode (op alle adressen proberen) ook eerder als een noodoplossing.
Volgens mijn vlugge telling heeft belgacom 1622016 IP-adressen om uit te delen. Ga je die allemaal een WOL-pakketje sturen? Hoe snel denk je dat de verbinding waarvanaf je dat doet afgesloten wordt?

• frederikske
  • Niet online
Okay; dat zijn inderdaad veel connecties.

Ik heb in het verleden al eens problemen (temp. ban) gehad (op Kotnet; Leuven) omdat ik een te grote range IP nr's had gescanned met een IP Range scanner (open FTP poorten zoeken enzo :+).

Ik zit even aan een andere optie te denken...
Mijn hostname is vb "233.53-247-81.adsl-dyn.isp.belgacom.be".
Zou ik niet kunnen instellen dat dit wordt: "zelfverzonnen.adsl-dyn.isp.belgacom.be".
Ik vrees van niet, maar ik kwam bij de configuratie van m'n router dit tegen: (aangeduid met rode pijlen).
Afbeelding

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
frederikske schreef op woensdag 10 september 2008 @ 00:29:
Okay; dat zijn inderdaad veel connecties.

Ik heb in het verleden al eens problemen (temp. ban) gehad (op Kotnet; Leuven) omdat ik een te grote range IP nr's had gescanned met een IP Range scanner (open FTP poorten zoeken enzo :+).

Ik zit even aan een andere optie te denken...
Mijn hostname is vb "233.53-247-81.adsl-dyn.isp.belgacom.be".
Zou ik niet kunnen instellen dat dit wordt: "zelfverzonnen.adsl-dyn.isp.belgacom.be".
Ik vrees van niet, maar ik kwam bij de configuratie van m'n router dit tegen: (aangeduid met rode pijlen).
Afbeelding
Nop, rDNS (zoals dat heet) wordt door je provider bepaald. Bij XS4all kan je dat instellen, maar bij de meeste providers niet.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Koop een router die DynDNS ondersteunt en je bent klaar. Waarom altijd zo moeilijk?

• frederikske
  • Niet online
Ik dacht het eerst even voor te leggen aan de andere Tweakers, omdat er misschien nog opties waren om een nieuwe aankoop te vermijden. Ik ben niet meteen geneigd om gewoon even weer nieuwe apparatuur te kopen gewoon om een feature die wél standaard aanwezig is in het nieuwe toestel; (maar uiteindelijk zal dit toch onvermijdelijk de enige deftige optie zijn). Zo kan ik binnen een jaar weer een andere router kopen die IPv6 ondersteunt; en ga zo maar door...

Maar inderdaad; een nieuwe router kopen zal de beste oplossing bieden. (Heb ook nog andere problemen met m'n huidige router; BEFSR41 v2.)

Voorlopig los ik het zo op:

Er zijn een tweetal andere PC's (dus niet de PC die ik wil wakker maken) in het netwerk die overdag wel eens aan staan. Daar heb ik nu een windows service geïnstalleerd (mbv inadyn) die elke minuut controleert of mijn IP moet worden geüpdate bij DynDNS. Zo kom ik al een heel eind. (Ook op de PC die wordt wakker gemaakt draait deze service; zodat wanneer die pc ook draait die ook eventueel voor updates kan zorgen).

Verder heb ik in mijn bios ingesteld dat elke nacht om 02:00 de PC automatisch opstart.
Windows wordt geladen; en na vijf minuten sluit windows weer automatisch af (de countdown voor het afsluiten kan worden onderbroken; wat uiteraard nodig is bij normaal gebruik van windows).
Ondertussen heeft die PC ook weer kunnen updaten naar DynDNS.

Op deze manier zal ik voorlopig het grootste deel van de tijd wél kunnen uitvinden wat nu mijn IP is.

Maar een andere router komt. Ik ga me eens informeren wat de mogelijkheden zijn. (Moet van die open-source firmware ondersteunen; mss IPv6?, liefst geen router crashes meer doordat de NAT table vol zit bij de veel P2P connecties; ...)

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
CyBeR schreef op woensdag 10 september 2008 @ 00:04:
Dat is makkelijk op te zoeken ja, maar dat is niet de manier om dit te doen. Een ISP als skynet zal meerdere /16's hebben, wat neerkomt op meerdere malen 65535 IP adressen. Reken even uit hoe onpraktisch dat is.
dit valt wel mee, de ISP's waar ik mee bekend ben, hebben voornamelijk /26 - /28 netwerken.
iedere centrale zit namelijk zowat gekoppeld aan een aparte ISP-router.
iedere router heeft zijn eigen IP-ranges, om de routeringen makkelijker te maken (groepen IP-adressen ipv ieder IP-adres apart routeren). Vandaar dat je op internet ook aan de hand van IP-adres kunt achterhalen uit welke omgeving deze ongeveer komt.
Het kan echter wel zo zijn dat je meerdere ranges hebt, bijv. 81.121.5.0 /25, 81.149.12.192 /26, etc

dat zal even puzzelen worden en bijhouden welke IP-adressen je krijgt toegedeeld.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Guuzz schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:58:
[...]

dit valt wel mee, de ISP's waar ik mee bekend ben, hebben voornamelijk /26 - /28 netwerken.
iedere centrale zit namelijk zowat gekoppeld aan een aparte ISP-router.
iedere router heeft zijn eigen IP-ranges, om de routeringen makkelijker te maken (groepen IP-adressen ipv ieder IP-adres apart routeren). Vandaar dat je op internet ook aan de hand van IP-adres kunt achterhalen uit welke omgeving deze ongeveer komt.
Het kan echter wel zo zijn dat je meerdere ranges hebt, bijv. 81.121.5.0 /25, 81.149.12.192 /26, etc
Ja, ik snap hoe dat werkt, maar aangezien dat interne informatie van Belgacom is die ook nog 's elk moment kan wijzigen mag je daar niet van uit gaan. En volgens RIPE heeft belgacom dus circa 1.6 miljoen adressen om uit te delen hoe zij willen. Worst case scenario, absoluut. Maar geeft wel mooi aan dat dit plan bijzonder onpraktisch is.

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
CyBeR schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:04:
[...]

Ja, ik snap hoe dat werkt, maar aangezien dat interne informatie van Belgacom is die ook nog 's elk moment kan wijzigen mag je daar niet van uit gaan. En volgens RIPE heeft belgacom dus circa 1.6 miljoen adressen om uit te delen hoe zij willen. Worst case scenario, absoluut. Maar geeft wel mooi aan dat dit plan bijzonder onpraktisch is.
inderdaad, maar ik wilde even aangeven dat het minder ernstig was dan de situatie die je eerst schepte, al moet ik inderdaad toegeven dat het nog steeds niet erg praktisch is, heeft dit toch nog wel enige kans van slagen (een 100-tal IP-adressen is nog steeds niet handig).
Pagina: 1