Toon posts:

Laptop ijlt 10 sec na met beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop geeft een ghosting effect van 10 seconden. Dus ieder pixel gaat geleidelijk over naar zijn nieuwe waarde in zo'n 10 seconden in plaats van meteen. Dit doet hij al bij het boot-scherm (dit geeft een "prachtig" effect als het zwarte bootscherm verandert in het blauwe xp-scherm: geleidelijk aan naar blauw oplossende zwarte vlekken).
Het betreft een alpha 2500 van nog geen 3.5 jaar oud (1225 euro nogantoe), 1 GB geheugen, pentium M 1.7 en een Ati RADEON Mobility 9700. Er is vooral mee ge-video-edit (Pinnacle en Premiere Pro) en geinternet. Af en toe een game (Total War Midieval)
Ik heb XP al eens herinstaleert zonder succes. Ook het originele bios herinstalleerd en Ati drivers. Ook de 2 geheugenkaarten omgewisseld en ieder apart geprobeerd in beide sockets. Geen resultaat. Ik vrees dat een videochip op het moederbord (geen idee welke chip of welk moederbord) kapot is, maar vraag mij af of er nog andere opties zijn (400 euro afschrijving/jaar vind ik toch wat veel).
Heeft iemand hier ervaringen mee en vooral met het oplossen van dit ? Kan ik de videokaart bv verwijderen (leek nogal ingebed in het moederbord) als dit al effect zou hebben ?
De laptop werkt an sich nog goed, alleen is het niet te lezen zonder engelengeduld.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt me inderdaad een probleem met je VGA chip en/of scherm. Windows had het sowieso niet kunnen zijn omdat je al problemen ondervindt voor het Windows laadscherm.

Als de chip zoals je zegt niet om te wisselen is, houdt het op. Dit soort reparaties zijn duur.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Sluit eens een extern scherm aan, dan weet je of het de GPU is.

Maar als ik het zo hoor is het een defect aan het lcd, niet de GPU.
Op een of andere manier worden de pixels niet meer vervangen door een nieuwe waarde, maar wordt de nieuwe (elektrische) waarde 'toegevoegd'.

Misschien werkt een primair onderdeel van de lcd-elektronica dus niet meer zoals het hoort.
Dat kan een los printplaatje tussen je moederbord en lcd zijn, of het lcd zelf.

Indien je het scherm met aanstuur-elektronics ergens op eBay ofzo op de kop kunt tikken, zou je een poging kunnen ondernemen om het scherm te vervangen.
Een reparatie zal waarschijnlijk te duur worden, maar je kunt altijd een offerte bij de fabrikant opvragen.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, vergeten te vermelden: Ik probeer ook een extern scherm aan te sluiten, maar om de een of andere reden komt dat scherm niet uit zijn slaapmodus (ook niet met de laptop dicht geklapt). Krijg dus geen beeld op dat externe scherm. In de (zeer beknopte) manual kan ik niets vinden over speciale acties om een extern scherm er aan te hangen. Zal het nog eens proberen en mijn bevindingen posten.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ook niet met een sneltoets? Bijvoorbeeld: Fn + F7 ?
Staat meestal in het blauw gedrukt naast de originele functie van die toets.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, eindelijk gelukt om een externe monitor er aan te hangen. Inderdaad met Fn+F4 en niet door er maar een monitor aan te hangen en verwachten dat hij het doet (je moet het maar weten). En warempel: normaal beeld. Bedankt voor de tip. Had ik dat maar eerder geweten (alles opnieuw installeren) en nu zit ik dus in het verkeerde topic. Ik ga eens kijken naar een scherm en anders plaats ik wel een topic in het schermen topic. Bedankt PrutzOr, je doet je naam geen eer aan ;-)
Dit topic kan eigenlijk netjes worden afgesloten, maar ik weet niet hoe. Moderators ?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Normaliter worden topics nooit afgesloten, omdat er andere users kunnen zijn die nog wat toe willen voegen of een soortgelijk probleem hebben. Dit laatste is niet echt gebruikelijk, want dat valt weer onder 'topic-kaping'. :)

Mooi dat het nu werkt!

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Maar hoe?

Ik vind het geen oplossing voor de langere tijd en wie zegt dat het aan het beeldscherm zelf ligt. Er zitten chips in en als een zo'n chipje gaat vervelen krijg je dit uitermate vreemde effect.
Bij de post dacht ik dat als je iets tikte dat het dan 10 seconden duurde.

Alhoewel het effect lijkt op een dood beeldscherm, maar waarom dan alle pixels tegelijk zo traag?
Backlight kan het niet zijn en de pixels zelf ook niet, niet zo massaal tegelijk.

Nu heb je scherm op analog out vermoed ik. Mijn eerste laptop heeft ook een DVI-I out en deze al eens getest. Doet het gewoon en analoog ook. Wil ook niet altijd het geval zijn.

Weet je waarom ik dit tik? Omdat ik het heel lullig voor je zou vinden als je dadelijk een ander scherm hebt en nog steeds hetzelfde probleem. Dan is je laptop zijn leven ook niet zeker.

Meestal is het een on-board oplossing en mijn advies; kijk je moederbord na waarop dus ook die chipjes zitten die het beeld naar je scherm sturen.

Het lijkt erop of alle pixels te weinig spanning krijgen van de aanstuurelectronica en dat kan zelf een kwestie van een rotte condensator zijn. Ik zou dat soort dingen als het mij overkomt toch gaan uitsluiten. Vaak is een optische controle al genoeg. Rotte condensatoren zien er niet frivol uit.

Maar goed, moet jij weten, ik heb mijn best gedaan, dus mij kun je de schuld niet geven als het je onnodig geld kost, dus niet meer zo hard roepen van "hij mag dicht" want jouw oplossing is een surrogaatoplossing en symptoonbestrijding en geen symptoompreventie.

Verwijderd

Topicstarter
Backlight ? Wat bedoel je daarmee ? Overigens had ik nog niet vermeld dat de brightness van het scherm op zijn hoogst is (erg wit dus). Dat is het niet op het externe scherm. Moederbord en chips nakijken, daar moet je verstand van hebben. De optische check is bij het verwisselen van het geheugen al gedaan. Omdat ik wilde zien of de videokaart er uit kon is hij helemaal open geweest. Geen optische onvolkomendheden gezien (wel naar gezocht!). Je hebt gelijk dat ik nog geen oplossing heb, maar ik bedoelde ook meer dat DIT topic dicht kan (wat blijkbaar niet kan) omdat ik waarschijnlijk in het verkeerde hoofdstuk zit. Moederborden terwijl ik naar schermen moet gaan. Dus ik ga eerst mijn laptop weer goed installeren via een extern scherm, dan eens kijken of ik mijn scherm kan vervangen en als dat lukt en het helpt niet dan verschijnt er wel weer een topic van mijn laptop.
Pagina: 1