Toon posts:

12volt gelijkrichter, waar kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.765 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen, ik zoek een 12 volt gelijkrichter... iemand enig idee waar je deze kan halen? Ik heb me rot gezocht en ook op conrad, alleen daar zie ik allemaal gelijkrichters vanaf 35 volt.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je bedoelt gewoon zo´n diodebrug? Dus vier diode's in 1 huisje? In dat geval boeit de spanning niet zo veel, dat is de spanning die er maximaal over mag staan. Let eerder op de maximale stroom die erdoor mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JER00N schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 20:53:
Je bedoelt gewoon zo´n diodebrug? Dus vier diode's in 1 huisje? In dat geval boeit de spanning niet zo veel, dat is de spanning die er maximaal over mag staan. Let eerder op de maximale stroom die erdoor mag.
Hmm, oke. Maar als ik in de datasheet kijk staat er Input range: 40-1000volt bijvoorbeeld.
Het zijn wel diodebruggen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ga je het voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Input nodig?
wat voor een spanning heb je, welke spanning ben je nodig, hoeveel vermogen/stroom ben je nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een brommer en die levert 12 volt Wisselspanning.
Ik wil er nu een accu opbouwen voor een claxon. Maarja heletijd die accu opladen is irritant dus wil ik met een gelijkrichter een gelijkspanning hebben om die accu op te laden tijdens het rijden. En aangezien je niet constant op de claxon hangt moet het denk ik voldoende zijn om hem vol te houden.
De accu is 5 Ah.
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

Part

Helemaal niets.....

De spanning op een gelijkrichter is de maximum spanning.
Voor minder kun je deze ook prima gebruiken. Waar je alleen nog wel op moet letten is de maximale stroom en een elco als je de spanning wil afvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:43
Een accu voor je toeter :9 ?

Als je toeterd heb je een hele Addams Family deun ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

Part

Helemaal niets.....

Bij een accu laden komt wel iets meer kijken als alleen een gelijkspanning.
De spanning mag bv niet te hoog worden ander is het snel gedaan met de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cave_Boy schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:13:
Een accu voor je toeter :9 ?

Als je toeterd heb je een hele Addams Family deun ofzo?
Nee, het is een lucht toeter dus met compressor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:15:
[...]

Nee, het is een lucht toeter dus met compressor :P
Zo een compressor trekt nogal wat, kan je dynamo dat wel aan? En ja, er moet wel wat regelelektronica tussen de dynamo en de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:23:
[...]

Zo een compressor trekt nogal wat, kan je dynamo dat wel aan? En ja, er moet wel wat regelelektronica tussen de dynamo en de accu.
Vandaar dus de accu :P en aangezien je niet zovaak toetert zal die accu nooit zo vaak leeg zijn aangezien de dynamo hem dan langzaam oplaadt. Maarja, als het niet kan laad ik hem maar handmatig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techlek
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05-2021

Techlek

Full Throttle

Ik denk dat de lokale motor- brommersloop jou wel verder kan helpen.

Hoeveel geld maakt jou gelukkig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Techlek schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:28:
Ik denk dat de lokale motor- brommersloop jou wel verder kan helpen.
Blijkbaar niet.. ik vroeg om een gelijkrichter, ging hij zeuren dat ik alle elektra moest omgooien blabla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12volt wissel word geen 12 volt gelijk met een diodebrug, dit word 12xwortel 2= 17 volt.
je verliest 2 keer de spanning over een diode ik geloof 3 volt, dus laad je je accu met 14 volt op.

Dit zou zonder weerstand goed moeten gaan, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik zou eerst even naar een andere brommerboer/fietsenmaker gaan, hier moet iets standaards voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techlek
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05-2021

Techlek

Full Throttle

Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:30:
[...]

Blijkbaar niet.. ik vroeg om een gelijkrichter, ging hij zeuren dat ik alle elektra moest omgooien blabla.
Ik ben bang dat dit weleens waar kan zijn. Als er standaard geen accu op zit zal je mischien de hele draadboom moeten strippen om er iets van te kunnen maken.
Bij mijn motor levert de dynamo 55V AC die door de spanningsregelaar (gelijkrichter) wordt omgezet in +/- 13,5V DC. De spanningen varieren een beetje met het toerental.
Wat is de situatie nu op je brommer? Heb je misschien een schema?

Hoeveel geld maakt jou gelukkig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Techlek schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:46:
[...]

Ik ben bang dat dit weleens waar kan zijn. Als er standaard geen accu op zit zal je mischien de hele draadboom moeten strippen om er iets van te kunnen maken.
Bij mijn motor levert de dynamo 55V AC die door de spanningsregelaar (gelijkrichter) wordt omgezet in +/- 13,5V DC. De spanningen varieren een beetje met het toerental.
Wat is de situatie nu op je brommer? Heb je misschien een schema?
Sorry geen schema, maar ik kan het wel uitleggen.
De dynamo is aangesloten op een spanningsregelaar die 12V AC levert (kan lager liggen natuurlijk als je stationair draait bijv.).
Daarna wil ik gewoon een aftakking op een gelijkrichter aansluiten zodat je 12V DC krijgt om zo een accu op te laden. De rest van de brommer (verlichting enz.) blijft dus wel gewoon wisselspanning. Volgensmij is dit wel mogelijk toch?
De accu wil ik alleen gebruiken voor die claxon. Ik zal wel even bij een andere brommerboer langsgaan die me wel wat wilt verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 22:32

Nyana

Who?!

Waarom wisselspanning? Op een scooter/brommer is enkel gelijkspanning.

[ Voor 6% gewijzigd door Nyana op 09-09-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:43:
12volt wissel word geen 12 volt gelijk met een diodebrug, dit word 12xwortel 2= 17 volt.
je verliest 2 keer de spanning over een diode ik geloof 3 volt, dus laad je je accu met 14 volt op.
Met alleen een diodebrug Vdc = 0.9Vac en Idc = 0.9Iac. Met diode brug en elco is het idd Vdc = 1.41Vac en Idc = 0.6Iac

Zie http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19

JdM

Humbled

Check mijn topic waarin ik wisselspanning omzet naar gelijkspanning op mijn crosser voor een led remlicht. Ik heb daar een spanningsregelaar bij Conrad voor gehaald en het werkt prima, link naar de regelaar staat in het topic.
Dit is de link naar Conrad: Spanningsregelaar bouwpakket
Bouwpakket is volgens mij ook gewoon als voorgesoldeerde module te koop, aan te raden als je nooit soldeert die regelaar fik je zo kapot. Let wel op dat je er nog een spanningsregelaar bij moet bestellen! Dat zou dan de LM317T moeten zijn (als je zelf bouwt, bestel er dan meteen twee, kun je ook nog wat verknallen ;) )

[ Voor 43% gewijzigd door JdM op 09-09-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nyana schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:02:
Waarom wisselspanning? Op een scooter/brommer is enkel gelijkspanning.
Mijn tomos heeft wisselspanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 17:36
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:32:
[...]

Mijn tomos heeft wisselspanning ;)
Net als zo'n beetje alle brommers/scooters/snorfietsen. De accu is er alleen om te starten (remlicht + startmotor), en de knipperlichten te laten branden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

4 diodes en dit printje moet voldoende zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ _/-\o_ Bedankt man daar had ik nog niet over nagedacht :D

Als ik dan deze erbij doe ben ik klaar? Kan ik over die gelijkrichter probleemloos 12V doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 13:05
EN95: ik raad sterk aan om geen SMD componenten te gebruiken: die gelijkrichter is zo klein dat je veel miserie zult hebben om er iets op aan te sluiten.
Als je'm bij conrad wilt halen kun je beter iets in het genre van http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=501450 nemen; die is groter en dus handiger...

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:05:
[...]

Als ik dan deze erbij doe ben ik klaar? Kan ik over die gelijkrichter probleemloos 12V doen?
Smd is niet echt makkelijk aansluiten, dan moet je eerst een printje maken. En de maximale laadstroom van de lader ligt hoger dan de maximale stroom die de gelijkrichter kan hebben, niet echt handig dus.

Conrad dick

De gelijkrichter die ik zou nemen. Omdat deze gemaakt zijn voor flinke stromen ben je zeker je gelijkrichter het ook ongekoeld aan kan en het prijs verschil is klein (zeker die bij dick) dus dan kan je beter gelijk een goede kopen.

En deze hebben ook een makkelijke aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
d:)b Bedankt voor jullie hulp _/-\o_

Ik haal die acculaadregelaar bij conrad en die diode bij dickbest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veld 3030
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-10-2020
Wij hebben gelijkrichters te koop na stopzetting van bedrijf( pensioen)
Traploos regelen van 0-10 volt- van 0 tot 200 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Lief dat je 12 jaar later speciaal een account op GoT hebt aangemaakt om dat te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Goed verhaal, beetje laat : tijd voor een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.