Budgetvideokaart? "Eerste Radeon HD 4670-kaarten duiken op"

Pagina: 1
Acties:

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik las zojuist nieuws: Eerste Radeon HD 4670-kaarten duiken op en zie daar staan:
De budgetvideokaart Radeon HD 4670 is opgebouwd rond de RV730-gpu.
Om de HD 4670 als budget kaart uit te maken vind ik iets te overdreven. De 48xx serie is namelijk high end. En een stapje lager op de ladder is nu dus de HD 4670. Dit zou dan de "mid end" kaarten moeten zijn met de komende nieuws: 'AMD presenteert deze maand Radeon HD 4350 en HD 4550' als low end. Sowieso mis je gewoon de mid-end als je de HD 46xx budget wilt noemen.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:33
Een stapje lager op de ladder wordt de RV770LE (4750?). link dit wordt een gekortwiekte 4850. Waar komt overigens de info vandaan dat de core van de 4670 dezelfde is als van de 4850/4870? (alleen delen disabled). Zover ik weet heeft de 4670 de RV730XT core welke een fysiek andere core is als de RV770pro/xt

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

De RV730 is inderdaad meer midrange dan budget. De echte budgetkaart is de RV710 met ik meen 120 80 shader units. Dat de HD4670 een budgetkaartje lijkt door zijn prijs is te begrijpen, maar een highend kaart hoeft dankzij ATI ook al niet meer dan 200 euro te kosten (HD4870).

En nog een inhoudelijk punt in het artikel:
Deze grafische processor is gebaseerd op de RV770 die voor de high-end Radeon HD 4850- en 4870-kaarten wordt gebruikt, maar voor de goedkopere kaartjes zijn slechts 320 van de 800 streamprocessors geactiveerd.
Dit is fout. De RV730 is een compleet nieuwe chip op basis van de RV770 met de verbeterde shader units. De die size is dan ook een stuk kleiner dan de RV770, namelijk 150 mm² versus 256mm² voor de RV770. Die 800 shaders zitten er dus niet in, het zijn er gewoon 320 zoals de HD3800 serie er ook 320 had.

Er is wel een RV770LE op komst die is gebaseerd op de 800 shaders tellende GPU, maar daarvan zijn er 320 uitgeschakeld en dus nog 480 actief. Dat je dat onderscheid een beetje duidelijk hebt. :)

Goud is geen geld

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:33
frankknopers schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 23:02:
De echte budgetkaart is de RV710 met ik meen 120 shader units.
Die 120 shaders bleek een typo te zijn

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nog iets. What on earth is dit voor zin:
de Sapphire-Radeon zou veertig procent sneller dan de kaart van Nvidia zijn

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Aangepast, in het stuk dat vandaag online komt komen de fouten vanzelfsprekend niet meer voor.

• Regeneration
  • Niet online
@ Olaf: ok :)
Jejking schreef op woensdag 10 september 2008 @ 00:43:
Nog iets. What on earth is dit voor zin:

[...]
Daarbij wordt volgens mij de vergelijking gemaakt tussen de "Sapphire HD 4670-kaart" en de "Nvidia's 9500 GT-budgetkaart". Imho klopt dit wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Regeneration op 10-09-2008 15:18 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Die zin is ook volgens mij geheel zuiver op de graat.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die 40 procent klopt dus wel ongeveer.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Rataplan schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:59:
Die zin is ook volgens mij geheel zuiver op de graat.
Zeker weten? Ik denk dat deze logischer is:
de Sapphire-Radeon zou veertig procent sneller zijn dan de kaart van Nvidia

• Regeneration
  • Niet online
Jejking schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:48:
[...]

[...]
Ah, bedoelde je het zo. Wellicht dat je het de volgende keer iets duidelijker kan zijn wat je bedoeld. ;) Maar nog steeds is volgens mij de originele zin taalkundig correct.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Excusez-moi, ik zal er op letten want ben er eerder op gewezen :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien een tip voor de toekomst: vermeld ook energieverbruik erbij.
Mensen worden steeds bewuster dat energie geld kost en willen graag besparen. Een snelle kaart met laag verbruik valt dan meer in de smaak, en het is misschien handig voor de kritische consument om zulke dingen bij te vermelden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Jejking schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:48:
[...]

[...]
De kaart is niet [veertig procent sneller]; de kaart is [veertig procent sneller dan dat ding van Nvidia]. Zonder noodzaak mag zo'n bepaling van mij niet gesplitst worden. Is overigens vechten tegen de bierkaai, maar goed, ik ook een hobby, ja? :+

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1