Netwerkkabel door de grond leggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheltenhove
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11-2024
Beste tweakerts,

Ik heb het volgende. ik moet van A naar B een netwerkkabel door de grond leggen. de afstand bedraagt ongeveer rond de 50 meter, dit is voor UTP in principe erg makkelijk haalbaar. Alleen mijn vraag is, hoe leg je deze kabel het beste in de grond? Stukje PVC eromheen of iets anders?

Graag jullie suggesties!

Groet,
Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Eigenlijk mag he geen 2 gebouwen met elkaar verbinden door middel van koper... spanningsverschillen & blikseminslag en dergelijke. Een fiber is hiervoor ideaal. Mocht je het toch zo willen doen, zou ik er een speciale wachtbuis voor gaan halen zoals voor elektriciteitskabels. Die bestaan ook om buiten in de grond te steken ... die kunnen dan normaal tegen weer & wind ... lokale doe-het-zelver zal je zeker kunnen verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-04 18:14
Ik heb een UTP Cat-5e 100 meter kabel in de grond liggen in een zo'n zwarte plastic buigbare buis (geen idee hoe dat heet, niet die gele pvc iig) en nog nooit problemen mee gehad, dus ik zou me er geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheltenhove
Fiber is inderdaad een optie.. maar ook een dure denk ik.. :)

Alpha: een plastic buigbare zwarte buis? waar heb je dat spul gekocht? formido, gamma?

Groet,
Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waar je in ieder geval op moet letten:

Knaagdieren ( doe er dus een bescherming om heen )
Interferentie ( dus neem een shielded kabel )
Vorst ( leg de kabel dus dieper dan 60 cm )

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

er is ook speciale UTP grondkabel,

http://www.drakaservice.n.../artikel.asp?artnr=124772

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:20
En misschien kun je de (galvanische???) scheiding tussen de gebouwen nog regelen door een klein stukje glas te gebruiken met 2x een UTP-Fiber converter. Dat kost aanzienlijk minder dan een hele glasvezel te trekken.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat is hooguit een buitenkabel maar geen grondkabel! Daar moet minimaal een dubbele mantel omheen zitten, hier steek je met een schop zo doorheen.

Ik zou een PCV-pijp leggen, of een buis. En daar die kabel of fiber doorheen trekken. Fiber is toch helemaal niet meer zo duur?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Tuinslang!

Gelijk even een tweede kabel er doorheen trekken voordat je alles ingraaft. Mocht de primaire kabel om welke reden dan ook storing geven, kan je altijd terugvallen op de secundaire kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:43:
Gelijk even een tweede kabel er doorheen trekken voordat je alles ingraaft. Mocht de primaire kabel om welke reden dan ook storing geven, kan je altijd terugvallen op de secundaire kabel.
Goeie tip!

Ik zou zelfs nog verder gaan en er een 3de bijleggen. (hell... prop er zoveel mogelijk in zou ik bijna zeggen, je weet nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Tuinslang!

Das wel een goeie inderdaad, pak dan zo'n gewapende tuinslang...uit ervaring weet ik alleen wel dat het heel erg lastig is om er 1 kabel door te krijgen, laat staan 2 en dat was dan nog maar een kabel van 20 meter.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja alsof het niks kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Uhhh....explain?
Wat kost niets bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Vergeleken bij hoe irritant het is om uitval te hebben en opnieuw te gaan graven? 50m zal niet heel veel meer dan 20 euro kosten als het goed inkoopt :)

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-04 18:14
Sorry ik weet niet meer wat voor buis (5 jaar geleden...)

Maar het kabel is inderdaad shielded, STP dan, iets duurder maar wel beter voor buiten.

1 kabel is trouwens genoeg voor 2 verbindingen... je kan er 'zoveel in proppen als je kunt' zoals ik las, maar das echt niet nodig :P 4 van de 8 aders worden al niet gebruikt...
Ik heb 1 STP kabel waarvan 4 voor netwerk zijn en 2 voor de analoge telefoon, nog geen problemen mee gehad (behalve de brakke geimproviseerde aansluiting, maarja, kost wat anders :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Ik heb hier tussen schuur en huis (ongeveer 40 mtr) een schutbuis liggen van 80 mm rond. Hiervoor heb ik een hemelwater afvoerbuis gebruikt. Hier gooi ik dadelijk een 4 of 6 tal stp kabels in en 12 satteliet kabels. Dit mag geen problemen op leveren.
Mijn tip voor schutbuizen, trek er bij het leggen gelijk een touw doorheen. En als je dan de kabels erin trekt trek dan gelijk weer een touw mee. Dan kun je er altijd nog kabels bij in trekken.

Die zwarte flexibele buis waar hier over gesproken wordt, dit is waarschijnlijk een thyleen (ik weet niet of ik het goed gespeld heb) slang. Deze heb ik ook liggen voor de voedingskabel van de schuur.

Zolang de voedingen van beide panden aangesloten zijn op hetzelfde aardpunt hoef je geen grote zorgen te maken over spanningsverschillen.

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

mbaltus schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:21:
En misschien kun je de (galvanische???) scheiding tussen de gebouwen nog regelen door een klein stukje glas te gebruiken met 2x een UTP-Fiber converter.
De wat duurdere switches hebben standaard al voor iedere ethernet poort een optocopler.
Goed idee ! zeker die met gevlochten canvas, kan ook nog wat hebben bij het graven én niet duur..
Enige nadeel is dat die door de druk plak kan komen te zitten zodat je er nooit meer een kabel bij kan trekken..
Als failover is dat wel de foute gedachte.. dan moet je ze altijd beiden aktief hebben, anders heb je kans dat wanneer je hem nodig hebt er achter komt dat die het ook niet meer doet.

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 09-09-2008 22:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 20:05
oke, even vooruitdenkend gesproken,

ik ben het met Riesen...... eens:

gooi een dikke buis in de grond en trek daar minstens 3x een utp kabel doorheen

en dus eventueel ook nog een touw,

zo kun je altijd even een touwtje (lees: data / telecomlijntje) naar de overkant gooien zonder veel moeite te moeten doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gewoon rioleringspijp door de grond leggen, als je 'm dik genoeg neemt, kan je er altijd van alles doorheen gooien. Je hoeft 'm niet meteen vol te proppen met kabels, leg er een aantal stukken touw door, die kan je later gebruiken om meer kabels erbij door te trekken.

• Mike2k

Mike2k

Wat misschien handig is om te weten:

Is het eigen grond of gemeente grond ?
Je mag namelijk niet zomaar onder de weg door graven ofzo...

En het is misschien inderdaad een goed idee om gewoon een afvoerbuis in de grond te leggen...die zijn groot genoeg, kun je van alles in kwijt...

• The-Source
  • Laatst online: 23:23
Die zwarte flexibele buis heet Tyleen (althans zo spreek je het uit :P )
Dat spanningsverschillen verhaal zal wel mee vallen want als je 2 switches op grotere afstand van elkaar koppel (in panddig maar wel de switchen worden wel door eigen groepenkasten gevoed) dan gaat dit gewoon goed.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

klaasbram schreef op woensdag 10 september 2008 @ 22:12:
Die zwarte flexibele buis heet Tyleen (althans zo spreek je het uit :P )
Dat spanningsverschillen verhaal zal wel mee vallen want als je 2 switches op grotere afstand van elkaar koppel (in panddig maar wel de switchen worden wel door eigen groepenkasten gevoed) dan gaat dit gewoon goed.
Dat 't bij jou goed gaat betekent niet dat 't altijd goed gaat. Daarom wordt bij gebouwbekabeling vaak alles wat vertikaal is met glas gedaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-04 18:51
Tuinslang!

Geen gek idee maar ik zou liever gaan voor PE buis. Minder kans op indeuken van de buis en de helft goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheltenhove
Bedankt voor alle tips! Ik heb momenteel gewone UTP kabel gekocht, en mijn plan de campagne is als volgt:

Ik pak lange stukken PVC buis die ik met stukjes aan elkaar lijm, zo blijft het ook mooi vochtdicht. Mijn mede IT'ers hier op de zaak hebben dit ook zo gedaan en hebben jarenlang nog geen enkel probleem gehad.

De kabel komt trouwens van een Villa naar een daarachter gelegen Atelier. Dus dit is gewoon eigen grond en we kunnen graven wat we willen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:11
Misschien wel slim en op toekomst kijkend om 2 kabels te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
micheltenhove schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 08:34:
Bedankt voor alle tips! Ik heb momenteel gewone UTP kabel gekocht, en mijn plan de campagne is als volgt:

Ik pak lange stukken PVC buis die ik met stukjes aan elkaar lijm, zo blijft het ook mooi vochtdicht. Mijn mede IT'ers hier op de zaak hebben dit ook zo gedaan en hebben jarenlang nog geen enkel probleem gehad.

De kabel komt trouwens van een Villa naar een daarachter gelegen Atelier. Dus dit is gewoon eigen grond en we kunnen graven wat we willen! :)
Vergeet echter niet e.e.a. te documenteren over de ligging van de kabel. Wel zo handig als je over een paar jaar de tuin gaat herinrichten...

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zou het in Tyleen (Polyethyleen) buis leggen. Dit is officieel voor waterleidingen, maar veel harder en een hele lengte. Dat koppelen van PVC buisjes gaat volgens mij in de loop der jaren weer los. Voordeel van een goeie Tyleen buis is dat je er later nog wel een kabel doorheen kan trekken dmv een trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 21:14

Jiffy

God, you're ugly!

Cave_Boy schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 08:38:
Misschien wel slim en op toekomst kijkend om 2 kabels te doen?
Da's ook nog helemaal niet al een paar keer in het topic aangegeven... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
micheltenhove schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 08:34:
Hopelijk toch geen electrabuis? Deze worden op ten duur broos en verpulveren als ze buiten of onder de grond liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Steekwoorden

- Mantelbuis
- Trekveer
- Touwtje
- UTP
- Spade
- Zaterdagmiddag

Resultaat een zaterdagmiddagje graven tot 60cm diep (= en dan maar hopen dat er geen klei ligt in de 1e meter maar alleen zand)
De mantelbuis erin.
Trekveer / Stevig touw erdoorheen
Hierna utp trekken. (Grond UTP) met een extra touw

Het touw is om later nog een 2e utp of eventueel glasvezel of wat ever je maar bedenkt te kunnen trekken.

Overigens hoeft glasvezel 2ehands helemaal niet duur te zijn. UTP-Fiber converters heb je al voor een paar tientjes.

Het "stroom" door je netwerkkabel is alleen van toepassing als je verschillende aardpunten (pennen) gebruikt / potentiaalverschil hebt. Voor bijvoorbeeld een tuinhuisje heb je dit risico niet zo snel omdat je voeding uit dezelfde meterkast komt.

[ Voor 24% gewijzigd door raymonvdm op 16-09-2008 22:15 . Reden: edittor ]

• LauPro
  • Laatst online: 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nu wordt er weer gerefereerd naar die 'grondkabel'. De enige reden voor een dubbele isolatie is om schokgevaar te voorkomen (zoals bij 230V), dit gaat bij een laagspanningskabel als CAT5 niet op. Je zou hooguit kunnen zeggen dat het de netwerkkaarten beschermd tegen invloeden van buitenaf, dit is niet aannemelijk als andere 230V-kabels wél dubbele isolatie hebben (en in dezelfde buis lopen).

Verder hoort een echte grondkabel eigenlijk minimaal een dubbele draadomvlechting te hebben, op de foto is een enkele te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/Grondkabel%20-%20YMvKas.jpg

Die UTP met dubbele (of eigenlijk driedubbele) isolatie heeft dit gewoon niet, daar steek je met een bats ook zo doorheen - dát is de reden waarom je hem in een buis legt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• micheltenhove
Uhu dat is wel een puik plan. Ik heb alleen al kabel gekocht.. dus daar verander ik niets meer aan... wederom bedankt voor alle suggesties! ik zal jullie zeker het resultaat laten zien! :)

[ Voor 61% gewijzigd door micheltenhove op 17-09-2008 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Edit shit ... 2008! ipv 2009 |:(

[ Voor 81% gewijzigd door Nickname55 op 06-10-2009 20:48 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 15:01
Maar de resultaten heeft hij nooit laten zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Is WiFi geen mogelijkheid? Met twee richt antennes?
Pagina: 1