Ruis in subwoofer wanneer verbonden met iMac

Pagina: 1
Acties:

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 09:23
Ik heb al heel wat topics door mogen lezen over vergelijkbare problemen, maar geen van die oplossingen lijkt te werken binnen mijn (simpele) opstelling. Ik zal het even toelichten.

Ik heb een LG HR363SC op mijn kamer staan. Bij normaal gebruik (tv kijken, dvd, radio, mp3) geen last van enige ruis, komt allemaal goed geluid uit en heb dus daarbij niets te klagen.

Ik heb mijn speaker set die eerst op mijn iMac aangeloten stond weg gedaan, en de LG aangesloten middels jack-to-tulp op de audio-in van de LG set. Echter, zodra ik de set inschakel op het juiste AV kanaal dan komt er een enorme ruis uit de subwoofer.

Ik heb dit probleem vaker gehad, en een aantal oplossingen geprobeerd:
- Andere jack-to-tulp stekker geprobeerd, 3 verschillende allemaal het zelfde probleem.
- De stroom stekker van de LG gedraait (geen geaarde stekker)
- Zo'n blokje om de stekkers gedaan tegen ruis, werkt niet
- Verschillende stekkerdozen geprobeerd zowel voor de iMac als de LG

De LG is niet geaard, de iMac wel. De LG heeft geen geaarde stekker dus die oplossing gaat sowieso niet op. Als ik mijn MacBook Pro (op netstroom) of iPhone aansluit op de zelfde stekker is er geen ruis. Dus ik gokte op een probleem met de iMac maar kon me niet bedenken wat, je zou als eerst denken dat hij niet geaard is, maar dat is hij wel.

Nog iemand tips?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Steek een een stel oordopjes of koptelefoon in je iMac. Heb je dan ook ruis op deze?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En als je het eens op een andere ingang dan die specifieke AV ingang zet van je set?

• Nielsvr
Bedankt voor jullie antwoord. Oordopjes of de oude set Altec Lansing FX6021 geven beide geen ruis, vandaar dat ik het ook zo'n raar probleem vind. De Altec Lansing FX6021 is ook geen geaard apparaat. Helaas heeft de set geen andere AV ingang.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee maar zet het eens op een andere (niet een andere AV) ingang.

• Nielsvr
Het hele apparaat heeft maar 1 ingang (die specifieke AV ingang) of bedoel je een ander apparaat?

• Nielsvr
Iemand nog tips :'( ? Het is zo zonde, twee sets gebruiken...

[ Voor 53% gewijzigd door Nielsvr op 17-09-2008 10:56 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:16
Hij heeft 2x SCART, je zou een adapter kunnen halen:
Afbeeldingslocatie: http://medda86.com/tv/scart-adapter.jpg

en daar dan je iMac op aansluiten.

Let er dan wel op dat je er eentje haalt voor input, anders werkt het niet. De pinnen voor in- en outputs zitten op andere plekken in de SCART- connector. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-09-2008 11:06 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Nielsvr
Dat zou inderdaad nog wel eens de oplossing kunnen zijn, deze ga ik morgen eens proberen, tnx :)!

• Nielsvr
Ik heb het ondertussen geprobeerd, maar heb nog steeds de sterke ruis er in zitten. Nog iemand tips? Ik vind het zonde dat ik nu nog van twee sets gebruik moet maken, had graag de 'oude' verkocht.

Verwijderd

Trek de antennestekker voor de tuner er 's uit? Ruist / bromt de set dan nog steeds?

Zo nee, probeer je iMac 's niet te aarden (met aangesloten antennekabel)? Dus aansluiten op een ongeaard stopcontact (als je die hebt) of op een stekkerblok zonder aarding?

Ik vermoed dat wat jij ruis noemt een 50Hz brom is die ontstaat door een aardlus tussen je geaarde iMac en de coax aansluiting van de tuner. Als dat 't geval is is dat vrij eenvoudig te verhelpen door een galvanische scheiding te plaatsen tussen je antennekabel en je receiver.
(Je iMac ongeaard blijven gebruiken zal waarschijnlijk jarenlang werken, maar is niet aan te raden i.v.m. mogelijke kortsluiting en brandgevaar...)
Pagina: 1