• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik ben in het bezit van een Asus P5K-E Wifi/AP moederbord met daarop een intel Q6600 CPU. Nu draai ik al een jaar op de standaard instellen (dus geen OC), waarbij m'n processor wanneer niet zwaar belast wordt terug geklokked naar 1600Mhz met multiplier x6. (Standaard 2400Mhz met x9) Dit omdat ik EIST heb aanstaan in m'n bios. Nu zit ik de laatste tijd een beetje te experimenteren met Asus AI NOS, waarbij de processor en het geheugen automatisch worden overklokked wanneer deze zwaar wordt belast.

Nu zie ik echter dat wanneer ik AI NOS gebruik m'n processor, wanneer niet zwaar belast, niet meer terug wordt geklokked naar 1600Mhz wat ik wel graag zou willen hebben omdat dit de warmte en het energie verbruik tenslotte ten goede komt.

Nu is mijn vraag of iemand AI NOS werkend heeft, waarbij de processor toch nog in idle stand wordt terug geklokked?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Klok de processor handmatig over en laat EIST aanstaan? Dat geeft ook het gewenste resultaat.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
r00n schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:22:
Klok de processor handmatig over en laat EIST aanstaan? Dat geeft ook het gewenste resultaat.
Hmmm, stom van me. Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Vanavond maar eens even mee experimenteren.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

KneoK

Not in a million lightyears

Klok dan wel alleen over met je FSB, niet aan je multiplier zitten want dan heb je ook kans dat EIST niet meer werkt.

Hou er wel rekening mee dat je idle snelheid evenredig meestijgt met je overclock. Zet je de processor bijvoorbeeld op 3GHz dan zul je idle op 2GHz lopen (FSB verhoging van 266 naar 333, je multiplier wordt door EIST van 9 naar 6 gezet, 6x333 = 2GHz ipv. de standaard 6x266 = 1,6GHz).