[Exchange 2003] Mogelijkheid extra email adres

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 19:34
Is het mogelijk een email adres aan te maken in Exchange zonder deze aan een gebruiker te moeten koppelen?
Ik kan wel met pop3 verbindingsbeheer (ik haal de mail op via pop3 van een andere server), natuurlijk dat email adres aanmaken en deze dan laten bezorgen in een bestaande inbox, maar ik wil eigenlijk een nieuwe inbox, zonder een extra gebruiker te moeten aanmaken, is dit mogelijk?

Natuurlijk kan ik ook een regel instellen in Outlook om die mail automatisch in een apart mapje te laten plaatsen, maar eigenlijk is dat een beetje een boeren oplossing...

[ Voor 18% gewijzigd door eX0duS op 09-09-2008 12:05 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn dat je een distributiegroep aan maakt (zonder members als dat kan ?). Maar mij ontgaat elke vorm van logica om dit te implementeren (houdt het maar op kinderlijke naïeviteit van mijn kant...). Zou je toch een poging willen doen om een en ander te verklaren ?

Waarom maak je trouwens gebruik van POP (in plaast van SMTP) ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Nee.
In Exchange 2003 is er een één op één relatie tussen mailboxen en AD User Accounts. Dus kan je uitsluitend één mailbox per AD User account hebben en moet iedere mailbox gekoppeld zijn aan één AD user account.

Wel kun je een apart account aanmaken en één of meerdere gebruikers daar rechten op geven (in de mailbox kijken en zelfs ook verzenden als).

[ Voor 43% gewijzigd door mbaltus op 09-09-2008 12:10 . Reden: Typo + toevoeging ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• eX0duS
De mail word gewoon via pop3 opgehaald van onze hostingprovider, ik laat dit Exchange niet zelf doen (dmv MX record), vandaar.

Ik wil de stortvloed aan mails beter onder controle houden. Nu komen alle reclame/aanbiedings/order mails binnen via een email adres, maar ik wil eigenlijk orders via een eigen mail adres laten binnen komen.

Daarnaast heeft elke medewerker ook nog eens zijn eigen email adres.

[ Voor 52% gewijzigd door eX0duS op 09-09-2008 12:10 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

mbaltus schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:08:
Nee.
In Exchange 2003 kan je uitsluitend één mailbox per AD User account hebben en moet iedere mailbox gekoppeld zijn aan een AD user account.
Aha...nu ga ik een beetje begrijpen wat de TS wil...

Maar...de nieuwe inbox zit dan toch alsnog gekoppeld aan de gebruiker ?
eX0duS schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:09:
De mail word gewoon via pop3 opgehaald van onze hostingprovider, ik laat dit Exchange niet zelf doen (dmv MX record), vandaar.

Ik wil de stortvloed aan mails beter onder controle houden. Nu komen alle reclame/aanbiedings/order mails binnen via een email adres, maar ik wil eigenlijk orders via een eigen mail adres laten binnen komen.

Daarnaast heeft elke medewerker ook nog eens zijn eigen email adres.
Is (naar mijn bescheiden mening) niet gewoon, maar je zal er goed over nagedacht hebben...

Stortvloed van mails...? Wordt die verminderd dankzij POP ofzo ?

[ Voor 47% gewijzigd door lier op 09-09-2008 12:17 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• eX0duS
Ik wil ook best nog een AD user aanmaken, maar dit kost me dan één CAL op die manier... En dat is me wel wat veel voor een email account.
Ik kan die mail natuurlijk ook direct ophalen van de provider, zonder tussenkomst van de Exchange server, maar ik hou het liever een beetje centraal allemaal.

/edit
Niet verminderd, maar het maakt het ook iets makkelijker als ik een bepaalde order moet zoeken in de mail box...

[ Voor 16% gewijzigd door eX0duS op 09-09-2008 12:15 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Dat kan je inderdaad een CAL kosten, maar is (op basis van wat ik nu weet) de enige mogelijkheid.

Exchange kent naast User CALs ook Device CALs. Als je er daar een paar van hebt, kun je rustig meer gebruikers-accounts/mboxen aanmaken, maar mag je ze maar vanaf één PC inzien!

Kun je aangeven waarom het in een aparte mailbox moet, want dan kunnen we misschien nog iets slims verzinnen. (bijvoorbeeld een mail-enabled public folder waarop slechts die mensen rechten hebben die er bij moeten kunnen).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Waarom doe je het niet met public folders ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• eX0duS
sanfranjake schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:20:
Waarom doe je het niet met public folders ?
Zou kunnen ,maar dan moet ik dus gewoon met Outlook een regeltje aanmaken dat ze hier in gezet worden?

Ik kan ook kiezen om ze naar algemeen postvak te laten zenden, alleen nu is de vraag waar zit die ergens?

Is er geen mogelijkheid in Exchange om bijvoorbeeld die mails meteen vanuit de server te bezorgen naar een mapje ergens onder de inbox, of meteen onder de openbare mappen te zetten?

Het liefste zou ik dan gewoon alles laten bezorgen onder een mapje in de inbox van ons algemeen email adres...

/edit

Ik zie nu trouwens dat als je een mapje aanmaakt onder openbare mappen, dit mapje een SMTP adres krijgt, is het dan zo als er een email ontvangen word vanuit dat mail adres dat dit automatisch in die map geplaatst word?

[ Voor 23% gewijzigd door eX0duS op 09-09-2008 12:35 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je in de ESM zit en de Public folder rechtsklikt kan je "Mail Enable" klikken, en je kan 'm ook zichtbaar maken in de adreslijst + send as rechten toekennen :)

Mijn spoorwegfotografie

• eX0duS
Ik heb het net geprobeerd, als ik intern een mail stuur naar betreffende adres, word hij netjes in die map geplaatst onder openbare mappen...
Dat is op zich wel heel dicht in de buurt wat ik wil, ik heb er voor gekozen om die mail te laten bezorgen in postvak "BEDRIJF" (dat is dus die distributiegroep), en dan komt het onder die openbare mappen te staan, hoort dat zo?

Is er ook nog een mogelijkheid om n Exchange er voor te zorgen dat bijv. mails van een bepaalde firma automatisch in zo'n map worden geplaatst? Order komt dus binnen bij order@bedrijf.nl, van info@leverancier.nl, deze mail word dan automatisch geplaatst in mapje "leverancier", is dat ook nog mogelijk?

/edit

Ik zit nu ook wat met een agenda functie te spelen met die openbare mappen, maar nu wil ik eigenlijk dat mijn agenda daarmee gesynchroniseerd word, of dat mijn agenda gewoon doorverwijst naar de openbare agenda (aangezien ik de agenda punten bij houd, en ook omdat ons CRM pakket de agenda koppelt aan mijn inbox, dit kan ik niet wijzigen dat dit naar een andere inbox gaat helaas)....

/edit zoveel
Hoe langer ik er mee bezig zijn hoe meer je er mee kunt, maar ook hoe meer vragen er zijn, bijvoorbeeld als er een nieuwe mail binnenkomt in die openbare mappen, komt er geen (1) bij te staan, om aan te geven dat er een nieuwe mail is...
Omdat ik de mail van de provider op haal, zou ik daar allemaal nieuwe pop3 postvakken aan moeten maken, werkt ook niet zo handig...

Ik zie nu pas dat als je extern naar dat order email adres mailt, deze mail bezorgt word in alle postvakken.. Dat is nou ook weer niet de bedoeling natuurlijk. :D

/edit
Wat aangepast, nu word het wel in het goede mapje geplaats, maar Exchange maakt er een discussie van in plaats van een email...

[ Voor 75% gewijzigd door eX0duS op 09-09-2008 13:09 ]

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-02 19:52
Het liefste zou ik dan gewoon alles laten bezorgen onder een mapje in de inbox van ons algemeen email adres...
Dit kan je doen door aan de mailbox van de desbetreffende user een extra emailadres toe te voegen (gebuikers eigenschappen in AD)

Laurens-Jan Merkx

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wel de bedoeling dat je zelf ook even wat documentatie leest natuurlijk, maargoed hier moet je wel een eindje mee kunnen komen :)

Mijn spoorwegfotografie

• eX0duS
Ok bedankt, ik had natuurlijk zelf al rondgekeken op Google, maar zag door de bomen het bos niet meer.
De site in de link ziet er goed uit, kan ik vast veel informatie uithalen. :)
Pagina: 1