Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Assembler file ==>> image file?

Pagina: 1
Acties:
  • 560 views

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verband tussen een gecompileerd assembler bestand en een image file die gebrand kan worden met bijvoorbeeld rawwrite?

De assembler file wil ik zelf gaan maken en het is dan de bedoeling dat ik die dan op één of andere manier op een diskette krijg zodat bij het opstarten die word uitgevoerd. Hoe doe je dat?

Zelf heb ik al eens gezocht op google en dergelijke maar kan zo direct niks bruikbaar vinden waarschijnlijk ook omdat ik de verkeerde zoektermen gebruik.

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 23:34
Je compileert gewoon jouw ASM file naar een binary en dan dmv rawrite kun je dat naar sector 0 schrijven op een (good) ol' diskette ofzo.

Er bestaan wel enkele gratis assembler compilers zoals NASM bijvoorbeeld.

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Verwijderd

Topicstarter
Rawwrite schrijft dus gewoon vanaf het begin op die diskette? Moet je rekening houden met speciaal begin of end codes in je code, een soort van bootcode?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
Je moet een correcte MBR hebben. Hoe dat moet is hier uitgelegd. In een topic waar je in je vorige topic ook op gewezen werd. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ik begrijp het.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg het eigenlijk om volgende redenen. Hier voor me ligt een os volledig geschreven in assembler dus je kan niet echt een onderscheid maken tussen de bootloader en het eigenlijk os.
Is het dan ook nog nodig dat je, je bootloader afsluit met 0xAA55?

Kan het dat in dit geval er geen 0xAA55 aanwezig is.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
Lees nog eens ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
die tutorial?

Heb ik gedaan volgens mij moet het wel maar omdat ik het in de code van het os dat ik bestudeer niet vindt zoek ik naar een bevestiging of het eventueel er zonder kan?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:57:
die tutorial?

Heb ik gedaan volgens mij moet het wel maar omdat ik het in de code van het os dat ik bestudeer niet vindt zoek ik naar een bevestiging of het eventueel er zonder kan?
Probeer het gewoon eens :? Worst case scenario boot het niet...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden. Het besturingsysteem dat ik bestudeer bestaat wel degelijk uit een bootloader en een kern. Twee aparte files waarbij de bootloader mooie wordt afgesloten met 0xAA55. Ik was dus aan het zoeken naar die code in de kern stom van mij.

Maar nu ik weet dat het besturingsysteem bestaat uit twee aparte (asam) files en dus 2 bin bestanden hoe maak ik nu van die 2 bestanden 1 image?

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

copy /b file1.bin+file2.bin image.bin
:+

Maar als je dat doet kan het wel eens zo zijn dat de image groter is dan 512 bytes. En als de bootloader alleen maar sector X in het geheugen ketst en uitvoert, dan kan het gebeuren dat ie dus een deel van de code niet meeneemt en dan lekker blijft hangen ergens ;).

Beter heb je:
- FAT16 floppy.
- Boot/OS-loader die FAT16 ondersteunt.
- Image.img die je gewoon op je floppy plempt.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat ik idd beter een bootloader zou zoeken waarmee ik dan de resterende code laad en zo dus het besturingsysteem.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:26

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

No offence maar je voegt 0,0 extra informatie toe t.o.v. je vorige topic behalve het altijd mooie "ik heb gezocht maar kon niks vinden.". Daarnaast lijk je alsnog zelf wat te vinden en dump je weer direct een vraag zonder aan te geven hoe en wat.

Nogmaals: lees Programming Beleid - De Quickstart nu eens echt door en gebruik dat bij elke topicstart en vraag die je hier stelt. GoT is een discussie forum maar je lijkt het als helpdesk te willen gebruiken. Een post als Verwijderd in "Assembler file ==>> image file?" is echt not done hier.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.