• webdevotion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 13:24
Hallo,

Wij moeten een applicatie maken voor kwaliteitscontrole van metalen stempels.
Deze stempels drukken de datum, batch-nummer, ... op de onderkant van de verpakkingen van onze klant.

Er gebeuren nogal wat menselijke foutjes omdat de stempels in spiegelschrijft gemaakt zijn.

Om dit op te lossen maken wij dus een simpele applicatie.

Welke camera komt hiervoor in aanmerking?
Degene die wij vinden komen in de buurt van de 3000 euries, wat niet echt de bedoeling is. Toen ik de vertegenwoordigers vroeg "waarom zo duur ivg met bv. een nikon digicam?" dan konden ze daar niet echt op antwoorden. "Omdat er een ethernetaansluiting op zit." was dan een excuus.

voorbeel ( maar dus veel te duur ):
http://www.wolfvision.com/wolf/cameras.html

Het zou een deftige resolutie moeten zijn, maar de camera zou ook goed details moeten opnemen ( macro functie? ).

Bedankt!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Vreemde vraag, wat wil je nu eigenlijk? Een camera om de onderkant van de stempel mee te fotograferen en waarvoor dan wel? Om te kijken of het goed gemaakt is? Compactcamera's zijn (meestal) wel goed in macro en voor DSLR's zijn macrolenzen te krijgen maar ik dnk dat ik iets mis
Als ik op de link klik zie ik een "visualizer maar er zijn camera's met een tv-out aansluiting die HD resolutie versturen (volgens mij ongeveer 2,5MP ofzo maar daar zal ik zo wel op gecorrigeerd worden denk ik). Kortom leg nog even uit wat je wilt.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01 18:30
Volgens mij ben je ook veels te moeilijk aan het zoeken ?
worden de stempels aan de lopende band gefabriceerd en gefotografeerd of komt het enkele keren per dag voor dat er een foto gemaakt dient te worden ?

in het laatste geval kun je namelijk goed met een Panasonic FX35 overweg die is echt megascherp op zeer korte afstanden en het SD kaartje in een SD slot en controleren maar of moet het echt veel vlugger en simpeler kunnen ?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• webdevotion
Wij willen via onze app een foto nemen van de stempels ( zitten er ongeveer 25 op 1 "matrijs" ). Deze foto wordt dan idd gebruikt om te zien of de metalen stempels in orde zijn.

Een normale digicam is geen oplossing omdat de werknemers er mee gaan rommelen. Wij willen dus eigenlijk een erg goede webcam ( hoge resolutie, goed contrast, veel details, pan / tilt indien mogelijk, ... ).

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:24
Hier al gekeken?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

webdevotion schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:26:
Wij willen via onze app een foto nemen van de stempels ( zitten er ongeveer 25 op 1 "matrijs" ). Deze foto wordt dan idd gebruikt om te zien of de metalen stempels in orde zijn.

Een normale digicam is geen oplossing omdat de werknemers er mee gaan rommelen. Wij willen dus eigenlijk een erg goede webcam ( hoge resolutie, goed contrast, veel details, pan / tilt indien mogelijk, ... ).
Vreemd? kan je niet gewoon zeggen dat ze dat niet moeten doen? en je wil dus geen fotocamera (zoals je in de titel aangeeft) maar een veredelde webcam, misschien is dan de nikon D90 iets voor je, HD ready resolutie en een tv-out en met scherpte contrast etc zit het ook wel goed

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
Deze nikon misschien iets: http://www.pocket-lint.co...-p6000-gps-ethernet.phtml

Dan zou je 'm wel zo moeten monteren dat medewerkers er niet mee gaan spelen, maar kwa resolutie e.d. lijkt 't me prima.

• webdevotion
Er is ons uitdrukkelijk meegegeven dat ze geen digicam willen omdat men er vast en zeker mee gaat rommelen. Dus willen we geen normale digicam O-)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

webdevotion schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:07:
Er is ons uitdrukkelijk meegegeven dat ze geen digicam willen omdat men er vast en zeker mee gaat rommelen. Dus willen we geen normale digicam O-)
Rommelen als in aan de camera-instellingen gaan zitten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• webdevotion
Rommelen als in aan de camera-instellingen gaan zitten?
idd

Maar dat niet alleen, wij zouden graag de camera besturen vanuit de software.
Bv. pan, tilt, zoom, ...

Heeft er iemand tips qua merken, types, zoektermen, reviews, ...?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Voor wat jij noemt is die 3000 euro dus niet zo gek :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vergeet ook niet dat er wellicht een SLA aan vast zit (ofwel: stuk is snelle reparatie of nieuwe). Als je zelfbouwconstructie stuk is zal het misschien heel wat tijd kosten dat uiteindelijk duurder is dan die 3000 euro.
En als je zoom off-camera wilt bedienen dan is een DSLR sowieso al geen optie, ken althans geen camera die een zoommotor heeft.

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 10:44
Wat je zoekt zijn camera's die geschikt zijn voor machine vision (en die zijn meestal niet goedkoop)

Denk aan merken als Dalsa en Pulnix (en vele anderen)

http://www.machinevisiononline.org/buyers_guide/search.cfm

..ideetje, zou je de stempels niet kunnen scannen ?

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
webdevotion schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:44:
[...]

idd

Maar dat niet alleen, wij zouden graag de camera besturen vanuit de software.
Bv. pan, tilt, zoom, ...

Heeft er iemand tips qua merken, types, zoektermen, reviews, ...?
Dan zal je bij bedrijven als AXIS moeten aankloppen. Consumer producten met dergelijke mogelijkheden zijn er niet naar mijn weten.

• webdevotion
Voor wat jij noemt is die 3000 euro dus niet zo gek :)
3000 is voor een erg simpel model hoor.
En over SLA is er ook met geen woord gerept.
In onze ogen zijn het erg dure producten.
..ideetje, zou je de stempels niet kunnen scannen ?
De stempels zitten in metalen matrijzen. Die gevalletjes varieren in gewicht, afmetingen, hoogte, kleur, ... Om je een idee te geven: soms weegt zo'n matrijs wel 8 kg. Solid steel.
Niet erg prettig voor een scanner :)

De pan, tilt, zoom is in het ideale geval.
Zoomen kunnen we bv ook in onze app doen als de resolutie voldoende blijkt.

Bedankt voor de links. Ik ga even een kijkje nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door webdevotion op 09-09-2008 15:15 . Reden: quote toegevoegd ]

Verwijderd

het zijn speciaal geconfigureerde producten die een lage oplage hebben, je kan de prijs dan ook niet vergelijken met een dslr. raakt kant nog wal.

je moet je eerst afvragen hoe belangrijk je het vindt dat elke foto van de matrijs precies identiek is ten alle tijden en gedurende de gehele levensperiode.

het is met dit soort dingen altijd zo, of je koopt dure apparatuur waar medewerkers niet aan mogen zitten en het werk doen, of je koopt een goedkoper alternatief en je traint je medewerkers in het gebruik ervan.

groet
arthur :w

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:46:

het is met dit soort dingen altijd zo, of je koopt dure apparatuur waar medewerkers niet aan mogen zitten en het werk doen, of je koopt een goedkoper alternatief en je traint je medewerkers in het gebruik ervan.
Wat dan ook nog eens tijd (/geld) kost. + support is een stuk minder. Wordt dit onderdeel van de productie echt kritisch, of is het niet erg als de cam het 2 weken niet doet?

En wat als er na 1 jaar die cam niet meer in productie is, en je een andere krijgt (rma) of moet kopen. Zal je wellicht je software iets moeten aanpassen, weer de mensen opleiden om er mee om te gaan, weer tijd steken in het zoeken naar een geschikte cam.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Lang geleden ben ik ooit zijdelings betrokken geweest bij fabrieks/seriematige fotografie van voorwerpen. De foto's worden automatisch gemaakt (op afstand bestuurd). Er is dus niet iemand die de hele dag voorwerpen zit te fotograferen (als je al personeel kunt vinden die dat maanden volhoudt).

Vaak is zoiets in een wat ruigere omgeving, en onbemand. Op afstand zit dan iemand die de beelden bekijkt (of opslaat, voor later bekijken). In ons geval waren de beelden van grote voorwerpen. Je krijgt bij vele duizenden foto's in een week ook een enorme behoefte aan dataruimte. De kosten daarvoor vallen bij 3000 euro in het niet. De prijzen van zo'n cam (evt stof & (spat)waterdicht) zijn niet te vergelijken met een consumenten camera (compact of SLR). Voor steeksproefgewijze controle kun je wel een mannetje/vrouwtje sturen met een camera, voor voor lopende band werk heb je iets anders nodig.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:52:
Vergeet ook niet dat er wellicht een SLA aan vast zit (ofwel: stuk is snelle reparatie of nieuwe). Als je zelfbouwconstructie stuk is zal het misschien heel wat tijd kosten dat uiteindelijk duurder is dan die 3000 euro.
En als je zoom off-camera wilt bedienen dan is een DSLR sowieso al geen optie, ken althans geen camera die een zoommotor heeft.
Die is er wel hoor ;)
kdekker schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:09:
Lang geleden ben ik ooit zijdelings betrokken geweest bij fabrieks/seriematige fotografie van voorwerpen. De foto's worden automatisch gemaakt (op afstand bestuurd). Er is dus niet iemand die de hele dag voorwerpen zit te fotograferen (als je al personeel kunt vinden die dat maanden volhoudt).

Vaak is zoiets in een wat ruigere omgeving, en onbemand. Op afstand zit dan iemand die de beelden bekijkt (of opslaat, voor later bekijken). In ons geval waren de beelden van grote voorwerpen. Je krijgt bij vele duizenden foto's in een week ook een enorme behoefte aan dataruimte. De kosten daarvoor vallen bij 3000 euro in het niet. De prijzen van zo'n cam (evt stof & (spat)waterdicht) zijn niet te vergelijken met een consumenten camera (compact of SLR). Voor steeksproefgewijze controle kun je wel een mannetje/vrouwtje sturen met een camera, voor voor lopende band werk heb je iets anders nodig.
^^
Kwaliteit kost nou eenmaal geld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Mocht je voor compact gaan, zou ik voor Canon kiezen. Die hebben voor veel modellen (de Ixus serie en ik denk de A serie NIET!) een software SDK waarmee je tegen dat ding kunt lullen (alle functionaliteit beschikbaar om van afstand te bedienen).

Of "consumenten" camera's lang houden in een industriele omgeving is nog de vraag natuurlijk.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Linksys heeft een IP bewakingscamera met pan tilt (geen zoom) kosten nog geen 250 euri en anders bij Axis gaan kijken die hebben een grote collectie. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-01 16:53
Lijkt mij een gevalletje "op de eerste rij willen zitten voor een kwartje"
Innovatie kost nu eenmaal geld

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Pagina: 1