Toon posts:

[Macbook Pro] Indexering blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames,

Ik heb een probleem met met Macbook Pro.
Toen ik hem net had aangeschaft had ik er direct een externe hardeschijf bij genomen. Deze was fat32 geformateerd. Ik heb deze afgelopen week ntfs geconvert. Niet wetend dat Mac OS X hier niet naar kan schrijven.

Na wat zoekacties kwam ik het programma Paragon NTFS tegen. Een tool om een NTFS schijf toch lees en schrijfbaar te maken op Mac OS X. Dit heb ik vervolgens geinstalleerd, en het werkt. Ik kan schrijven en lezen naar de schijf! .... maaaaaar (er is altijd een maar :) )

Het probleem is nu dat hij deze schijf blijft indexeren. Als ik de time remaining opvraag, dan blijft hij die calculeren. Wel krijg ik een percentage. Ik heb hem om het indexeren af te ronden gisterennacht aan laten staan. Toen ik ging slapen stond hij op 7%. Toen ik vanmorgen weer opstond, stond ie op 4%!?!. Het enigste wat draaide op mijn Mac was die indexering. Ik wil graag die schijf kunnen benaderen met spotlight, dus indexering uitzetten wil ik liever niet. Is dit op te lossen?

Nb: Externe HD is een 600 gig FW800 drive die 400 gig data bevat.

Alvast bedankt voor de reacties!

N2

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:21
Je kan met tools als onyx (en terminal) de spotlight index resetten.

Probeer dat eens.

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb helaas geen oplossing voor je indexprobleem. Een snelle manier om de index te verwijderen/herstarten is de schijf naar het "Privacy" tabje/vak onder "System Preferences" => "Spotlight" te slepen en daar weer uit te verwijderen.

Een alternatief voor Paragon NTFS for Mac is een combinatie van Macfuse met 3G-NTFS, eventueel i.c.m. Macfusion. Gratis en OS.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de tool onyx geprobeerd. Hierin heb ik aangegeven: rebuild spotlight index, maar helaas geen positief resultaat. Ik heb overgigens niet eerst de disk in privacy gegooid, maar gewoon in onyx rebuild aangegeven.

Na de start van rebuild gaf mijn Mac aan, aan het indexeren te zijn. Ik kreeg echter weer geen tijdsindicatie en nu ook geen percentage. Ik heb vervolgens mijn externe hd er uit getrokken en toen kreeg ik deze info ineens wel (1 uur remaining). Duidelijk dus dat de externe hd voor de issues zorgt.

zijn er nog andere opties? of heb ik niet veel andere keuzes dan mijn externe hd te formateren naar hfs en dan via windows te mounten via macdrive.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb even voor je gezocht met google op spotlight on ntfs en het lijkt er op dat je in ieder geval niet de enige bent met dit probleem. hier lijkt iemand het met ntfs-3g voorelkaar te hebben.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• tonyisgaaf
  • Niet online
Zoals ik hierboven ook al zei, ook ik gebruik probleemloos Macfuse met NTFS-3g voor de Mac (wel de 'stable' pakken voor een externe harde schijf). Eerst Macfuse installeren, rebooten, daarna NTFS-3g, rebooten. Rebooten is niet "perse" nodig, maar kun je maar beter doen. Als je slim bent bewaar je in ieder geval de DMG van NTFS-3g, daar zit nl. onder andere een uninstall en en-/disable script bij.

Ik indexeer de NTFS schijf niet (is een Windows systeemschijf), maar zie wel dat Mac OS X probleemloos kan schrijven op de schijf, wat toch wel voorwaarde is voor indexeren.

En niet vergeten eerst Paragon te verwijderen en te rebooten.

Daarnaast zou ik tijdens installatie de externe schijf afgekoppeld laten.

[ Voor 8% gewijzigd door tonyisgaaf op 10-09-2008 14:07 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit vanavond proberen, bedankt vor de reacties!! Paragon is inmiddels al geuninstalled.

Verwijderd

Topicstarter
Mannen, bedankt voor de reacties, maar het is helaas niet gelukt. Ik heb de acties gevolgd van Tonyisgaaf. Het is wederom gelukt om te schrijven naar de ntfs schijf, maar nu indexeert spotlight de schijf niet meer. Ik heb een rebuild geprobeerd, maar dan pakt de indexering alleen mijn Mac HD. Ook heb ik het via terminal geprobeerd via een commando en dan de volumenaam. Het gekke hier was dat hij niet het opgegeven volume pakte, maar weer mijn Mac HD.

Ook kan ik de naam van de schijf niet wijzigen. Hij staat in findersidebar als J-disk (dit is goed), maar als je in de info kijkt dat is het volume: untitled 1

Hulp gewenst! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 08:42 ]

• tonyisgaaf
  • Niet online
Van de bovengenoemde link:
I found the command to enable volumes for indexing in spotlight:
code:
1
sudo mdutil -i on /Volumes/volume

for me I use:
code:
1
sudo mdutil -i on "/Volumes/Windows 2"

(using " because the space)
Al geprobeerd?

Check even van tevoren onder welke naam de schijf gemount is onder /Volumes/
code:
1
2
cd /Volumes
ls -al

(code uiteraard allemaal onder Terminal en ingelogd als gebruiker met Admin rechten)

Verwijderd

Topicstarter
tonyisgaaf schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:24:
Van de bovengenoemde link:

[...]

Al geprobeerd?

Check even van tevoren onder welke naam de schijf gemount is onder /Volumes/
code:
1
2
cd /Volumes
ls -al

(code uiteraard allemaal onder Terminal en ingelogd als gebruiker met Admin rechten)
hey tony,
dat had ik idd al geprobeerd, alleen nu lijkt hij het wel te doen.Nog even afwachten of het goed gaat. Ik vermoedt dat ik de vorige keer een caps heb gemist :)
maar mijn schijf die heet nu untitled 1. Ik wil graag dat deze anders heet. Hoe kan ik dan aanpassen? Bij info is de titel grijs ...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het wordt er allemaal niet beter op.
Sinds het installeren van macfuse met ntfs3g loopt mijn systeem regelmatig vast. Vooral als er activiteit is richting de schijf. Daarbij is heel mijn systeem traag geworden.
Pagina: 1