Toon posts:

[OSX] Home map rechten overhoop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om het probleem uit te leggen zal ik bij het begin beginnen.

Ik moest voor het draadloos internet van mijn studie het netwerk laten instellen bij de it balie. Deze kregen het niet zonder slag of stoot aan de gang en vertelde mij dat dit vaker voorkwam bij leopard. Ze probeerden het met een andere account en deze deed het meteen. Ik besloot dus mijn bestanden te migreren van de ene account naar de andere en met de nieuwe account verder te gaan.

Dit gedaan kom ik erachter dat voor bijna alle handelingen mijn passwoord vereist is, (verslepen naar prullenmand etc...) mijn rechten liggen dus overhoop. Nu vraag ik mij af hoe ik dit kan fixen. Mijn laatste probleem was dat itunes niet meer werkte omdat hij geen rechten had (terwijl ik mijzelf lees en schrijfrechten heb gegeven) Ik vermoed dus dat in unix taal chmod wel goed staat maar chown nog op mijn vorige account staat waardoor de rechten overhoop liggen.

Hoe fix ik dit?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Open een terminal en typ het volgende:
sudo -s

Je krijgt een prompt voor je wachtwoord. Voer je wachtwoord in.

chmod 755 /Users/<nieuweusername>

chown -R <nieuweusername>:staff /Users/<nieuweusername>

cd /Users/<nieuweusername>
chmod -R 700 *
chmod -R 755 Sites
chmod -R 777 Public
cd Public
chmod -R 733 Drop\ Box

Overigens is het een vrij suffe oplossing om maar een nieuwe account aan te maken. Een nieuw netwerkprofiel was waarschijnlijk afdoende geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door Whieee op 09-09-2008 09:12 ]

Launching containers into space

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Problemen met Mac OS X horen in Apple Software & Diensten, dus een tik die kant op :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/