Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82568

Topicstarter
Allo'a!

Ik ben bezig met een hypotheek bij de Rabobank voor de aankoop van ons (ook m'n vriendin) eerste huis. Wij nemen ook een bouwdepot en kregen van onze hypotheekadviseur te horen dat als er €2.500,- of minder over blijft, dit op onze rekening wordt gestort. Het is voor mij een nogal grijs gebied over wat je hier mee mag doen. Er worden de meest uiteenlopende dingen gedacht en gedaan! Ik hoor dat veel mensen dit geld gebruiken voor allerhande dingen. Mag dit wel? Wordt er gedoogd? etc.?

Misschien kan iemand hier een helder antwoord op geven of meer inzicht in deze situatie.
Het leek er ook op dat onze hypotheekadviseur in zijn bewoordingen wilde duidelijk maken dat je hier eigenlijk mee kan doen wat je wilt, maar officieel mag het niet..

Alvast bedankt voor uw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lijkt me dat dit meer met de belasting heeft te maken .. ofwel je hebt een bedrag gekregen wat je niet in je huis stopt en zodoende niet aftrekbaar is

als ik die bank was zou het me geen ruk uitmaken .. als je je rente maar betaald

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 08-09-2008 22:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:30

TheDane

1.618

Ik heb dit destijds ook gehad. Er werd omgerekend zo'n €1.600,- op mijn girorekening gestort. "De bedoeling" is dan dat je dat in waardeverhogende zaken in je woning stopt. Denk aan een vloer, nieuwe keuken, badkamer upgrades etc etc.

In de praktijk is dit natuurlijk niet te controleren, dus je kunt er mee doen wat je wil. Hoe het belastingtechnisch zit weet ik niet, ik heb 't gewoon als "mijn eigen geld" beschouwd, en op m'n spaarrekening gezet. Ik kwam niet boven het maximaal te sparen bedrag uit, dus voor de belasting niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt het bedrag ook in mindering brengen op je schuld. De bank zal dit doorgaans niet voorstellen want dan vangen zij minder rente. Het is gewoon geleend geld dus als je het niet nodig hebt kun je net zo goed aflossen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:22

mace

Sapere Aude

Mijn zus heeft er meubels van gekocht.

Je moet als je een huis hebt toch veel geld uitgeven aan allerlei dingen, stoeltje hier, potje verf daar etc.... Daar kan je het voor gebruiken.

Een nieuwe TV telt dan weer niet. :P

In de praktijk echter is er geen controle ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

grappig, zelfde scenario hier. 3800 euro terug. En dan daarboven nog 10K bouwdepot. Kortom: niet alles komt op gok ik (in ons geval) en dan is het denken: of terugstorten (slim!) of er van genieten (ook leuk). In geval 2 nog keuze of het waardevermeerderend is of consumptief. Veel bonnen bewaren dus!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aflossen.. maar ik kan het ook goed gebruiken voor niet-nagelvaste dingen voor in/om het huis.
ik probeer een beetje af te tasten wat het risico is en wat anderen hiermee doen. moet je dit nog verantwoorden?

trouwens, officieel mogen dan meubels ook niet en een TV al (inderdaad) helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja de geijkte methode schijnt te zijn om alle bonnen te bewaren van gamma, praxis, etc. Klusmaterialen horen er ook bij dacht ik. Meubels en TV zijn consumptief en 'mogen' niet inderdaad.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 13:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je bouwdepot is bedoeld voor verbeteringen aan je huis. Het is specifiek voor dingen die aan je huis vast zitten. Om een bouwdepot te krijgen moet je de taxateur kunnen overtuigen dat je je huis daadwerkelijk in waarde gaat vermeerderen.

Je kunt je rekeningen vanuit het bouwdepot betalen of je kunt ze zelf voorschieten en aan jezelf uit laten keren. Je hebt echter wel altijd bonnetjes nodig! In theorie mag je het niet zomaar uit laten keren. Dan is het namelijk geen hypothecaire lening meer. Het deel dat je uit hebt laten keren telt niet meer mee voor de hypotheekrente aftrek. Bonnen zul je iig een behoorlijke tijd moeten bewaren omdat je moet kunnen aantonen dat je het bouwdepot daadwerkelijk voor waardevermeerdering hebt gebruikt!!

Er is echter een drempel van E2.500 waaronder het wordt gedoogd. Dit is een beetje onder het mom van wat verf of vaste planten, maar vooral omdat je je bouwdepot nooit exact op krijgt en het voor de belastingdienst veel werk zou zijn ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Janoz op 09-09-2008 10:44 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:35

St@m

@ Your Service

Bij de ING bank heb je geen bouwdepot tot 25000,-
Het extra geld wat wij hebben opgenomen bedraagt 11.800 euro, dit kunnen we dus vrij uitgeven (wordt gewoon op mijn rekening gestort).
Als je er meubels van koopt, dan kun je het niet aftrekken van de belasting, maar in ons geval komt het wel goed (keuken en open haard).
Wel veel makkelijker dat je het gewoon op je rekening hebt, scheelt je veel gezeur met bonnetjes en de notaris.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

St@m schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:55:
Bij de ING bank heb je geen bouwdepot tot 25000,-
Het extra geld wat wij hebben opgenomen bedraagt 11.800 euro, dit kunnen we dus vrij uitgeven (wordt gewoon op mijn rekening gestort).
Als je er meubels van koopt, dan kun je het niet aftrekken van de belasting, maar in ons geval komt het wel goed (keuken en open haard).
Wel veel makkelijker dat je het gewoon op je rekening hebt, scheelt je veel gezeur met bonnetjes en de notaris.
Zoveel makkelijker is dat niet. Als het in een bouwdepot zit, hoef je je daarna niet meer te verantwoorden aan de belastingdienst. Als je het op eigen rekening krijgt, moet je die bonnetjes alsnog bewaren en verantwoorden aan de BD. Dat is dus lood om oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Pooh schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:04:
[...]

Zoveel makkelijker is dat niet. Als het in een bouwdepot zit, hoef je je daarna niet meer te verantwoorden aan de belastingdienst. Als je het op eigen rekening krijgt, moet je die bonnetjes alsnog bewaren en verantwoorden aan de BD. Dat is dus lood om oud ijzer.
Als je een bouwdepot hebt, dan zul je dus iedere keer of moeten voorschieten (lastig als je niet veel geld hebt) of iedere keer een verzoek doen bij de notaris om te betalen.
Dat is toch veel onhandiger dan het bonnetje even bewaren (welke je sowieso wel bewaard mag ik aannemen) en later opgeven bij je belastingaangifte.
En je kan het geld veel makkelijker gebruiker voor iets anders (en nu niet het heilige boontje uithangen dat dat niet mag enzo, want het gebeurt wel.)
In mijn geval dus niet, voordat ik weer word aangevallen op van alles en nog wat

Theoretisch kan ik nu rustig mijn meubels/t.v. e.d. aanschaffen met het extra geld van de hypotheek, als ik maar zorg dat ik een bon heb van iets van mijn huis tegen de tijd dat ik aangifte ga doen.

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 09-09-2008 11:10 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

St@m schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:09:
[...]
Als je een bouwdepot hebt, dan zul je dus iedere keer of moeten voorschieten (lastig als je niet veel geld hebt) of iedere keer een verzoek doen bij de notaris om te betalen.
De notaris kan het gewoon per 2500 euro overmaken, waarbij je zodra je de bonnen voor die 2500 inlevert, de volgende 2500 gestort krijgt. En bij grotere bedragen kun je ook gewoon de rekening rechtstreeks naar de notaris laten sturen. Dat is dus geen enkel probleem.
Theoretisch kan ik nu rustig mijn meubels/t.v. e.d. aanschaffen met het extra geld van de hypotheek, als ik maar zorg dat ik een bon heb van iets van mijn huis tegen de tijd dat ik aangifte ga doen.
Waarom is dat een voordeel? Uiteindelijk moet je al dat geld investeren. Of je nu de euro's uit je bouwdepot in meubels steekt en die van je bankrekening in je huis, of andersom, dat maakt toch helemaal niks uit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Notaris komt helemaal niet kijken bij een bouwdepot.

zodra je hypotheek akte is gepasseerd bij de notaris zal de bank het depot openstellen.
Als jij bonnetjes inlevert bij de bank krijg jij dat geld terug op je eigen rekening.

Geld wat je overhoud aan het eind krijg je gewoon op je rekening (max 2500) de rest moet op de hypotheek in mindering gebracht worden anders betaal je er belasting over of je moet er bonnen voor inleveren.

De Rabobank kijkt best kritisch naar je uitgaven. een inboedel kopen ervan gaat je niet lukken bij de rabobank. wij hadden namelijk een laminaatvloer op de rekening staan en gordijnen. en de gordijnen werden niet vergoed door het depot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Laatst online: 16-06 15:50

TDB

Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:37:
De Rabobank kijkt best kritisch naar je uitgaven. een inboedel kopen ervan gaat je niet lukken bij de rabobank. wij hadden namelijk een laminaatvloer op de rekening staan en gordijnen. en de gordijnen werden niet vergoed door het depot.
En als het een NHG hypotheek betreft wordt er door alle banken zeer kritisch naar het bouwdepot gekeken (met name wat je er mee doet). Dit heeft te maken met een eventuele claim bij NHG indien een klant met een restschuld blijft zitten na veiling....

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had het er toevallig met een vriend over. Mag een los liggende laminaat vloer uit je hypotheek betaald worden ?

Ik dacht dat sanitair/keuken/muren en vloeren mochten. Maar het moest wel vast aan je huis zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Obvion hier, en ik kreeg de centen pas nadat ik een proforma-factuur op had gestuurd. Ik heb geen restbedrag, omdat ons bouwdepot (7K5) en de badkamerverbouwing (12k+) zoals je ziet iets uit elkaar liggen. ;)

Overigens: ook het restbedrag zou zonder opgaaf van bonnen op de rekening worden gestort. Let op: de belastingdienst kan bij verdenking van fraude met het restbedrag de bonnen vorderen!

[ Voor 31% gewijzigd door Swaptor op 09-09-2008 11:48 ]

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:37:
Notaris komt helemaal niet kijken bij een bouwdepot.

zodra je hypotheek akte is gepasseerd bij de notaris zal de bank het depot openstellen.
Als jij bonnetjes inlevert bij de bank krijg jij dat geld terug op je eigen rekening.

Geld wat je overhoud aan het eind krijg je gewoon op je rekening (max 2500) de rest moet op de hypotheek in mindering gebracht worden anders betaal je er belasting over of je moet er bonnen voor inleveren.

TDB schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:40:
[...]

En als het een NHG hypotheek betreft wordt er door alle banken zeer kritisch naar het bouwdepot gekeken (met name wat je er mee doet). Dit heeft te maken met een eventuele claim bij NHG indien een klant met een restschuld blijft zitten na veiling....
Viper® schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:44:
Ik had het er toevallig met een vriend over. Mag een los liggende laminaat vloer uit je hypotheek betaald worden ?

Ik dacht dat sanitair/keuken/muren en vloeren mochten. Maar het moest wel vast aan je huis zitten
Zeg ik het dan verkeerd als ik zeg dat je dit "gezeur" niet hebt als je het geld gewoon op je rekening hebt staan :? Volgens mijn hypotheek adviseur kan ik gewoon alles kopen wat ik wil, als ik maar zorg dat ik bij de belastingaangifte bonnetjes heb (dat kan dus ook van iemand anders zijn) Ja, dat mag niet, maar het is wel makkelijker om te doen als je het geld al op je rekening hebt.
Belastingdienst komt echt niet controleren of je je muur wel geverfd hebt.

Maar ik kan er ook naast zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Tis vrij simpel, als je het uitgeeft aan verbetering van je huis dan mag je de rente aftrekken. Doe je dat niet dan mag je de rente niet aftrekken onder box1 en zal je de schuld moeten onderbrengen in box3.

Maar over het algemeen zal het wel loslopen met die laatste 2.500 en zullen meeste mensen dit zonder problemen bij hun hypotheekrente aftrek meetellen ook al hebben ze dit wel of niet aan hun huis uitgegeven.

De bank zal het weinig uitmaken zolang je maar rente betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de reacties. mijn beeld wordt al een stukje helderder. We hebben trouwens geen NHG etc.

wat we er sowieso voor willen halen is:
- laminaat
- saus voor muren
- tegels voor keuken
- materialen voor inmetselen deur
- wasemkap
- latei
- verf (voor binnen en buiten)
- isolatiemateriaal voor zolder
- underlayment platen voor zolder
- vlizotrap
- schuttingen
- tegelkachel

volgens mij is dat toch allemaal redelijk nagelvast? gordijnen kan ik me voorstellen dat ze dat niet meerekenen..!
en wat we overhouden dus voor niet-nagelvaste meuk. ik bemerk tot nu toe dat dit geen probleem hoeft te zijn.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

St@m schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:50:
Zeg ik het dan verkeerd als ik zeg dat je dit "gezeur" niet hebt als je het geld gewoon op je rekening hebt staan :? Volgens mijn hypotheek adviseur kan ik gewoon alles kopen wat ik wil, als ik maar zorg dat ik bij de belastingaangifte bonnetjes heb (dat kan dus ook van iemand anders zijn) Ja, dat mag niet, maar het is wel makkelijker om te doen als je het geld al op je rekening hebt.

Maar ik kan er ook naast zitten :P
De belastingdienst accepteert maar voor 2500 euro aan bonnetjes die niet op naam gesteld zijn. Bij het meerdere moeten er gewoon originele facturen op naam komen. 'Bonnetjes van iemand anders' gaat echt niet werken hoor. Die lui zijn niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 13:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 82568 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:02:
bedankt voor de reacties. mijn beeld wordt al een stukje helderder. We hebben trouwens geen NHG etc.

wat we er sowieso voor willen halen is:
- laminaat
- saus voor muren
- tegels voor keuken
- materialen voor inmetselen deur
- wasemkap
- latei
- verf (voor binnen en buiten)
- isolatiemateriaal voor zolder
- underlayment platen voor zolder
- vlizotrap
- schuttingen
- tegelkachel

volgens mij is dat toch allemaal redelijk nagelvast? gordijnen kan ik me voorstellen dat ze dat niet meerekenen..!
en wat we overhouden dus voor niet-nagelvaste meuk. ik bemerk tot nu toe dat dit geen probleem hoeft te zijn.........
Het lijstje valt inderdaad onder het bouwdepot. Vroeger mocht laminaat alleen wanneer het verlijmd was, omdat klik laminaat mee te nemen is, maar tegenwoordig zijn ze daar van af gestapt (het laminaat wordt immers behoorlijk verzaagd waardoor het in de meeste gevllen niet meegenomen wordt naar een volgende huis.)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:10:
[...]

Het lijstje valt inderdaad onder het bouwdepot. Vroeger mocht laminaat alleen wanneer het verlijmd was, omdat klik laminaat mee te nemen is, maar tegenwoordig zijn ze daar van af gestapt (het laminaat wordt immers behoorlijk verzaagd waardoor het in de meeste gevllen niet meegenomen wordt naar een volgende huis.)
m.a.w. laminaat mag uit de hypotheek betaald worden, net zoals vloerbedekking en een stenenvloer e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:50:
De kans dat de Belastingdienst je gaat controleren is niet zo heel groot. Als ze het wel heel gericht doen (maar zoals ik zei zal dat niet vaak voorkomen) dan kon het nog wel eens tegenvallen hoe ver het gaat, zeker als ze een vermoeden krijgen van fraude. De FIOD heeft vergaande bevoegdheden en kan zelfs tot strafrechtelijke vervolging besluiten.

Voorbeeld van kilometerregistraties, er zijn mensen vragen gesteld omdat de kilometerstanden afweken van de aangegeven routes (en we hebben het over afwijkingen van < 5 km).

Anoniem: 181776

Die schuttingen zijn ook geen probleem. Al het tuinwerk valt namelijk ook onder het bouwdepot. Dus bijv. bomen rooien, graszoden, siertuin aanleggen.

Hoop mensen denken dat het alleen om het huis gaat v.w.b. het bouwdepot maar dat is dus niet. Het gaat om alle 'onroerende goederen' op het perceel.
Pagina: 1