PC komt met verschillende BSODS ook na herinstall

Pagina: 1
Acties:

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Sinds ongeveer een maand zit ik met een probleem, ik zal het jullie proberen duidelijk te maken:

Mijn pc draaide tot op heden altijd naar wens, nooit geen BSOD's vastlopers, vage errors of iets dergelijks. Maar opeens crashte mijn FireFox en 5 minuten daarna kreeg ik een BSOD. Ik deze netjes opgeschreven (0x0000000A) en mn pc gereboot. Toen ben ik gaan zoeken uiteraard maar ik kwam niet echt tot een conclussie waar deze BSOD nou vandaan kwam. Maar ondertussen kreeg ik weer een BSOD (een andere) en na een reboot van mijn pc na 5a 10 minuten weer een BSOD (weer een andere) en daarna kwamen de BSODS veel sneller met elke keer weer een andere foutcode.

Ik dacht laat ik eens wat gaan testen

Memtest gedraaid.. was OK
HD's getest (full) via tooltje van WD (in dos)... OK
CPU temp is gewoon OK

Daarna ben ik windows maar opnieuw gaan installeren.. Alles netjes weer geinstalleerd de drivertjes, mijn software. Nou hij draaide weer als nooit te voren.. voor ongeveer 1 week daarna begon de ellende weer zoals hierboven beschreven.

Wie weet wat er aan de hand is met mijn pc? Het kan bijna net anders dat het een driver/software probleem is daarom post ik het hier.

Mijn configuratie:

Intel C2D E8400
Asus P5E
4x 1GB Crucial Balistic PC8500
4x Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS
Creative X-Fi Extreme Music
Sapphire HD2900XT

Antec P180B met Antec HE Neo 550 watt

2 schijven draaien Raid 0 (stripping) voor mijn OS (Windows XP Pro) en wat games
2 andere schijven draaien in Raid 1 (mirror) voor mijn foto's en belangrijke data

Ik heb de Raid 0 array ook al een keer opnieuw aangemaakt voor de zekerheid. Maar dit zette ook geen zoden aan de dijk.

graag jullie visie over dit probleem

Twitter | Linkedin

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe zijn de spanningen van de voeding? Heb je een multi- of voltmeter bij de hand? Ze mogen niet meer dan 5% afwijken.

Krijg je ook BSOD's wanneer je de geluidskaart eruit trekt?
Kun je een andere videokaart proberen?

Alleen door het vervangen van onderdelen kom je er achter of iets defect is, vooral wanneer een nieuwe windows installatie het probleem niet verhelpt.

Kijk ook eens deze door:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Mavvie
Ik kwam er trouwens nog achter nadat ik mijn verhaal tegen een collega had verteld dat mijn andere partitie die als mirror draait elke keer wil gaan schijfchecken toen mijn windows nog werkt.

En elke keer nadat mijn windows er uit klapt komen er meer problemen, drivers die opeens weg zijn of beschadigd. Resolutie opeens op 800x600 (standaard 1680x1050) programma's die niet meer opstarten.

Hier kwam ik gisteravond achter nadat ik nog ff aant stoeien was met mn pc.

Dus ik kom eigenlijk tot de conclusie dat mijn raidcontroller op mijn moederbord niet echt lekker meer werkt..

@PD2JK
Voeding is ok, die wijken minder dan 5% af

Ik heb nog geen onderdelen vervangen maar als er echt een specifiek stukje hardware defect is dan zou mijn windows toch eigelijk niet stuk mogen gaan daar door?

Twitter | Linkedin

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-03 12:44
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms793589.aspx

Op bovenstaande link staan de betekenissen van de windows error codes, oorzaken en oplossingen.
Hier zou je ook de betekenis van de andere error codes kunnen vinden.

• Mavvie
Misluct schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:10:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms793589.aspx

Op bovenstaande link staan de betekenissen van de windows error codes, oorzaken en oplossingen.
Hier zou je ook de betekenis van de andere error codes kunnen vinden.
Ik heb idd ook al scheel zitten zoeken op die foutcode's maar als je elke keer een andere krijgt schiet dat volgens mij weinig op.

Twitter | Linkedin

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Timings van het geheugen aanpassen help misschien ook. ik had ook problemen bij het openen van een internetpagina.

Everest draaien en kijken waar de timings op moeten lopen

Mijn 2 * 2GB OCZ moesten op

2.1-2.2 volt
5-5-5-15-26-T2draaien

PC8500 iets langzamer laten draaien dan1066MHz, op 1047/1050MHZ. Doet ook al wonderen.

Blijkbaar loopt 1066Mhz niet synchroon met de rest en krijg je vollop BSOD's en stel je hem handmatig bij naar 1047/1050Mhz, dan blijkt het goed te lopen en geen BSOD's meer voor mij. Loopt al een week stabiel.

[ Voor 28% gewijzigd door Falcon2107 op 09-09-2008 15:08 ]

• Mavvie
Bedankt voor de tips maar na het vervangen van mijn mobo 1,5 week geleden vliegen de bsods vanavond weer om mijn oren!

Ik laat voor de zekerheid een nachtje memtest draaien wat ik al eerder had gedaan maar nog niet zo lang.

Wie kan er mij nog advies geven.. :S

Twitter | Linkedin

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:58

Format-C

Tracing Rays

Ik zie dat je alles al getest hebt, behalve de graka en voeding. Dus ik zou het eens in die richting (proberen te) zoeken.

Hoe zijn de spanningen van de voeding? Edit; ik zie dat die er goed uit ziet.

Heb je nog een low profile video kaartje? Misschien kan je die HD2900XT er eens uithalen, 1 bankje RAM erin, zoveel mogelijk schijven loskoppelen, en je geluidskaart eruit halen, en dan gaan testen op BSODS, als je geen BSODS krijgt telkens meer hardware aansluiten/ toevoegen totdat je wel een BSOD krijgt.

Tijdrovend klusje... Dat wel... :'( :|

[ Voor 66% gewijzigd door Format-C op 22-09-2008 23:03 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Mavvie
RappieRappie schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:58:
Ik zie dat je alles al getest hebt, behalve de graka en voeding. Dus ik zou het eens in die richting (proberen te) zoeken.

Hoe zijn de spanningen van de voeding?

Heb je nog een low profile video kaartje? Misschien kan je die HD2900XT er eens uithalen, 1 bankje RAM erin, zoveel mogelijk schijven loskoppelen, en je geluidskaart eruit halen, en dan gaan testen op BSODS, als je geen BSODS krijgt telkens meer hardware aansluiten/ toevoegen.
spanningen van de voedingen zijn in de bios net boven de waardes die ze moeten geven behalve de 4 volt die zit op ongeveer 4.85

Ik kan idd wel een andere graka regelen, geheugen test loopt nu (kwam er achter dat ik een wat oude memtest had dus ff nieuw cdtje gebrand)

Anders ga ik idd eens met 1 reepje proberen

Maar het vreemde vind ik nog steeds dat het na een nieuwe install niet gelijk komt maar na pas 1,5 week

Zou het misschien ook de CPU kunnen zijn? Hij heeft namelijk een aantal maanden lekker overgeclocked gestaan op 4 ghz, de temps waren niet extreem hoog, voltage op 1.3850

[ Voor 8% gewijzigd door Mavvie op 22-09-2008 23:07 ]

Twitter | Linkedin

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:58

Format-C

Tracing Rays

Mmm, ik heb mijn E8400 ook al bijna 3 maanden op 4GHz @ 1,385V (BIOS) draaien. Dat is real zo'n 1,35V dacht ik. Kan iets minder zijn real. Het lijkt me sterk dat het daaraan ligt eigenlijk. Maar mocht ik ook BSODs krijgen binnenkort dan hoor je het. :P Edit; je zou nog eens flink Orthos kunnen draaien met de CPU op 4GHz met het mem onderklokt en kijken of je errors krijgt.

Ik heb trouwens al eerder een E8400 gehad, en ook een Q9450, en die hadden een hele vreemde gewoonte; als ik ze voor het eerst in mijn mobo prikte waren ze heel erg stabiel. Hoge Mhz-en en weinig voltage. Tot 2 x toe heb ik eens bij een mobo wissel en een koeler wissel de CPU's opnieuw moeten plaatsen. Daarna waren ze minder stabiel. Heel vreemd. maar goed. Ik denk niet dat het aan de CPU ligt. Meestal als het daaraan ligt krijg je freezes. Tenminste dat is mijn conclusie uit het recente verleden. BSODs is imho vaker videokaart/ voeding/ mem. En dan met name mem. Maar goed, als dat stabiel is in memtest moet er iets anders zijn... Das duidelijk.

Dat het pas na 1,5 week komt is best opvallend idd... Misschien een 1 of andere Windows update?

Tja, dat ik graka zeg is vooral omdat die kaart best een slokje stroom lust. Met een low profile kaartje kan je de voeding misschien iets meer uitsluiten/ ontlasten dacht ik zo.

[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 22-09-2008 23:26 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Pagina: 1