LCD via VGA aansluiten, resolutieprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 23:09
Ik wil een samsung full-hd LCD (LE40M87) aansluiten op een pc/laptop die beide alleen VGA aansluiting hebben. Ik heb dit geprobeerd maar het lijkt erop alsof er alleen maar 4:3 resoluties worden ondersteund, wat ik nogal vreemd vind.

Het is natuurlijk een 16:9 LCD panel en er is een andere pc (met DVI) op aangesloten via een DVI->HDMI kabel, en dit werkt perfect op 1920*1080 (16:9). Nu wilde ik hetzelfde ook bereiken met VGA (niet perse Full-HD resolutie, HD-ready resolutie mag ook, of elke schappelijke 16:9 resolutie) maar dit wil maar niet werken. Als ik een niet 4:3 resolutie instel krijg ik standaard de melding "Niet ondersteund.".

Nu dacht ik eerst dat dit logisch was, omdat de VGA standaard alleen 4:3 resoluties (officieel?) ondersteund. Maar mijn vader heeft een 16:9 TFT scherm dat alleen via VGA aangesloten kan worden en wel degelijk op een 16:9 resolutie draait. De VGA standaard/bekabeling lijkt me dus niet het probleem.

Bovendien heb ik gezocht op google en daar blijkt dat verschillende xbox gebruikers dat ding via VGA aansluiten op exact ditzelfde scherm en daar in eerste instantie ook problemen mee hadden, maar het uiteindelijk wel gelukt is (zelfs full-hd resolutie).

Kortom, waarom wil dit bij mij niet lukken, ik krijg het gevoel dat het aan de tv ligt, of dat deze gewoon deze resolutie weigerd te tonen. Iemand enig idee? _/-\o_

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je tv zegt "Niet ondersteund", of je pc?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

monitor driver downloaden / maken (powerstrip)?

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 08-09-2008 21:58 ]

Iperf

Verwijderd

Staat het niet in de handleiding?

• Niles
fish schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:53:
monitor driver downloaden / maken (powerstrip)?
Dat was ik vergeten te vertellen in mijn openingspost. Ik had dus idd powerstrip al geprobeerd om daar een custom resolutie ofzo te maken. Maar dit wilde niet echt lukken. Ik heb nu wel zo'n drivertje gemaakt volgens mij, zo'n .inf bestand. Maar ik weet niet echt hoe ik dit moet laden. Als ik namelijk via apparaatbeheer het beeldscherm selecteer en dan driver wil installeren (neem aan dat het zo moet, zoniet hoor ik het graag) en ik zoek dan naar die driver, dan herkend hij dat niet als zijnde een display driver, en installeerd hem dus niet.

Verwijderd

Kan gewoon de VGA aansluiting van je tv zelf zijn die dit niet ondersteund...
Keer gehad bij mn overburen... Een samsung iets 94cm....

Verwijderd

Heel vaak zijn deze schermen extreem kieskeurig, en moet je evt. via powerstrip ook custom timings doen, die kan je meestal wel in de handleiding vinden (was hier wel zo..)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet idd wel een resolutie uit het boekje kiezen, ander kun j eproblemen verwachten

Iperf

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de refreshrate niet te hoog ingesteld? Het kan zijn dat je scherm de refreshrate niet aankan bij de resolutie van 1920 x 1080, en wel bij een lagere resolutie waarop je getest hebt.

• Niles
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:30:
Heel vaak zijn deze schermen extreem kieskeurig, en moet je evt. via powerstrip ook custom timings doen, die kan je meestal wel in de handleiding vinden (was hier wel zo..)
Ik heb dus zonet even in de handleiding gezocht, en er idd wat over gevonden:

ResolutieHorizontaal Frequentie (kHz)Verticaal Frequentie (Hz)Pixelklok Frequentie (MHz)Sync-polariteit(H/V)
1920x108066,58759,934138,500+/-

Zo staan er natuurlijk allerlei resoluties in (zeg maar alle) zowel in IBM standaard als VESA. Nu ben ik wat dat betreft echt een leek moet ik zeggen. Ik heb hem nu aangesloten op de pc met VGA aansluiting (deze heeft een nVidia videokaart). Met de nVidia driver kun je al wel wat doen met custom resolutions en probeerde daar de timing standard manueel in te voeren. maar hier vallen bovengenoemde waarden bijna niet aan te passen. Eigenlijk alleen de resolutie en de Sync-polariteit. Alle frequenties dus niet.

Ik krijg nu het idee dat het dus wel moet kunnen, alleen de vraag is hoe. Werkt Powerstrip dan beter dan de nVidia custom timings? En hoe moet die driver (dat .inf bestand) geladen worden dan?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

monitor settings... update driver

voorbeeld van de mijne blabla.inf"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
; Custom monitor information file - generated by PowerStrip 3.0, 7/25/2007
; Copyright (c) 1995-2005, EnTech Taiwan.
; Web: http://www.entechtaiwan.com

[Version]
Signature="$CHICAGO$"
Class=Monitor
ClassGUID={4d36e96e-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Provider=%MFG%

[Manufacturer]
%MFG%=MonMfg

[MonMfg]
%MODEL%=Mon.Install,Monitor\samsung

[Mon.Install]
DelReg=DEL_CURRENT_REG
AddReg=Mon.AddReg,RES,DPMS

[Mon.AddReg]
HKR,%MODE%,Mode1,,%RANGE%

[DEL_CURRENT_REG]
HKR,MODES
HKR,,MaxResolution
HKR,,DPMS

[RES]
HKR,,MaxResolution,,%MAXRES%

[DPMS]
HKR,,DPMS,,0

[Strings]
MFG="Microsoft"
MODEL="samsung"
MAXRES="1360,768"
MODE="MODES\1360,768"
RANGE="30.0-75.0,50.0-85.0,+,+"

Iperf

• Niles
Ik heb inmiddels zo'n display driver gemaakt. Maar de mogelijkheden lijken dan toch nog beperkt. Ik kan daar alleen de resolutie instellen en de horizontale en verticale frequentie maar deze kunnen niet tot op duizendsten nauwkeurig (dus bv alleen 66kHz ipv 66,587kHz).

Ik heb die display driver geladen en dan kan ik idd ook in windows wél de resolutie instellen op 1920*1080 maar het beeld is dan helemaal vervormd als ik het op de tv zie. Links zit een grote zwarte rand met een witte streep er doorheen en rechts zit een kleine zwarte rand (beide verticaal dus).

• Niles
Om nog even hier op terug te komen, het is mij namelijk nog steeds niet gelukt. Zoals ik al zei heb ik inmiddels zo'n .inf bestand aangemaakt en geladen als display driver. Nu kan ik (ook in windows) idd de resolutie op 1920*1080 zetten, maar het beeld is dan vervormd. Het lijkt alsof hij er alsnog 4:3 van wil maken, het heeft iig zowel links als rechts een zwarte balk en het beeld in het midden is dus als het ware 'samengedrukt'. Als het echt nodig is kan ik er eventueel een foto van maken.

Ik heb ook nog een geavanceerdere optie gevonden in Powerstrip, zoals op dit plaatje te zien is. Hier heb ik echter niet die .inf file mee gemaakt. Dit lijkt wel het juiste menu, omdat je hier alles in kan vullen wat je maar wilt en dus ook de frequenties zoals uit de tabel in een van de posts hierboven.

Het probleem is echter, dat de frequenties zoals die in bovenstaande tabel staan, niet in te voeren zijn. De freq. zijn namelijk van elkaar afhankelijk. Dus als ik de horizontale freq. verhoog, dan stijgt de verticale freq. mee. Dit zal wel logica zijn, maar hoe krijg ik dan de waarden zoals in de tabel uit de handleiding van de tv? Lijkt me toch dat deze waarden realistisch moeten zijn.

Graag nog wat meer hulp dus! _/-\o_

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mm iets met "aspect ratio" maar dat heeft niks te maken met timing

pic is van internet maar ja, is wel duidelelijkAfbeeldingslocatie: http://www.widescreengamingforum.com/wiki/images/thumb/6/67/Powerstrip_custom_resolutions.jpg/500px-Powerstrip_custom_resolutions.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 10-09-2008 21:00 ]

Iperf

Pagina: 1