Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41
Hallo medetweakers,

Ik loop op dit moment tegen een heel raar probleem aan:

Situatie:

PC van m'n ouders gaf continue bij het opstarten en enkele minuten na het opstarten van Windows XP een BSOD met Page_fault_in_nonpaged_area. Ook daarbij vermeldt dat de oorzaak vermoedelijk win32k.sys zou zijn.

In veilige modus werkt de PC als een trein. Geen enkel probleem.

System specs:

- Jetway V266B+ mainboard
- Intel P4 2.4 GHz
- 512 MB RAM
- GF4 MX440 VGA-kaart

Uitgevoerd:
- Windbg: Die gaf aan dat het de file nv4disp.dll zou zijn
- Nieuwe nvidia-driver gedownload ( FW 99.xx )
- Memtest laten draaien voor 24 uur ( geen errors )

Alle bovengenoemde handelingen brachten echter niet de gewenste oplossing ( = een stabiele PC ).

Ten lange leste heb ik de PC maar meegenomen en opnieuw thuis geïnstalleerd. Dus:

- Installatie Windows XP Home SP2
- Alle updates gedraaid
- Alle nieuwste drivers geïnstalleerd ( voor zover nog te vinden )

Tot nu toe: stabiel systeem.

Dus ik download en installeer Microsoft Internet Explorer 7.0 van de MS-website. Installatie verloopt vlekkeloos. Na het installeren moest ik de PC opstarten. Aldus geschiedde. Alleen direct bij het opstarten: BOEM, een BSOD met page_fault_etc melding met de file win32k.sys

Op dat moment stond ik voor een groot raadsel. Maar wellicht was de installatie van IE 7 niet helemaal vlekkeloos verlopen. Dus opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Maar al tijdens het installeren kreeg ik de eerder genoemde BSOD melding.

Na nogmaals Windbg een crashdump file te hebben onderzoeken, kwam er naar voren dat de vermoedelijke oorzaak wederom zou liggen in nv4disp.dll..

Via de veilige modus op de nvidia website maar de allerlaatste drivers proberen te vinden. Deze gedownload en geïnstalleerd. Maar helaas bij weer opnieuw opstarten, kreeg ik wederom een BSOD.

En toen ?

Omdat ik op dat moment niet wist wat te doen, heb ik maar een system restore uitgevoerd naar het tijdstip voor ik Internet Explorer 7 had geïnstalleerd. Nadat het systeem opnieuw was opgestart, had ik weer de beschikking over IE 6.

Vanaf dat moment is het systeem zo stabiel als een huis. Er komen geen BSOD's meer naar voren, er gebeuren geen onverklaarbare zaken meer. Gewoon weer een goed werkende PC.

Maar nu zit ik mijzelf toch af te vragen of de combinatie nv4disp.dll + Internet Explorer 7 ervoor kan zorgen dat het systeem eruit knalt met een BSOD |:( 8)7
Echt, ik snap er helemaal niks van.

Zoeken op internet levert me wel wat resultaten op, maar niet één melding die een mogelijke oplossing kan bieden. Op dit moment werkt het systeem perfect, maar aangezien ik de PC toch graag up-to-date wil houden, zal er een moment aankomen dat dmv een SP wederom een installatie van IE7 zal plaatsvinden.

En nee, een installatie van Firefox, Opera, Chrome, etc is geen optie. Mijn ouders vinden IE 6/7 al moeilijk genoeg om mee te werken, laat staan als ik andere browsers ga installeren.

Heeft er iemand een idee of is iemand al iets dergelijks tegengekomen ? Graag hoor ik het _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In SP3 zitten overigens ook wat hotfixes bijgeleverd voor IE7 op XP.
Misschien is het dan verstandiger om eerst SP3 erop te zetten voor je IE7 installeert?

en een Internet Explorer major versienummer zal niet met een SP worden meegeleverd - de enige keer dat ze die kans hadden was met SP3 en dat is bewust niet gedaan in verband met allerlei compatibility redenen. In een bedrijfsomgeving wil je niet opeens geconfronteerd worden met een compleet andere browser gratis en geheel voor niks bij je SP terwijl je intranet apps daar niet mee getest zijn - dan breken er dingen.
Aangezien ze geen separate SP voor bedrijf en Jan Consument maken hoef je je daar niet zo druk om te maken

Heb je dezelfde issues ook als je de non-accelerated door MS meegeleverde Nvidia driver gebruikt (dus geen Forceware dinges installeert)?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:41
Heb je dezelfde issues ook als je de non-accelerated door MS meegeleverde Nvidia driver gebruikt (dus geen Forceware dinges installeert)?
Yep, ook met de door MS geleverde drivers heb ik hetzelfde probleem. Ze maken, voor zover ik heb kunnen zien, beide gebruik van dezelfde nv4disp.dll file.

Maar ik zal SP3 er nog een op installeren en daarna IE 7. Kijken of dit het probleem oplost.