Ik zit al een tijdje met een hitte probleem en sindsdien heb ik de behuizing zonder kap staan. Gezien het aantal kids (4) en hun leeftijd (1 - 7) en het aantal huisdieren is dit geen echt wenselijke situatie. Nu wil ik de airflow in dat ding zien te verbeteren, maar hoe ??
Van de Shuttle site de volgende beknopte omschrijving:
SS31T
NanoBTX form factor
For businesses looking for a more traditional styled desktop but still want the benefits of a reduced size, the Shuttle SS31T is the solution. Based on the nanoBTX standard, Shuttle SS31T is designed to be a low cost, easy to maintain system ideal for large installations in corporate, educational and similar settings. The Shuttle SS31T includes onboard audio and graphics, and is ready to accept single and dual core processors.
De behuizing:

Op het bovenstaande plaatje zijn 2 dingen belangrijk, achter het "rooster" (zijkant dus) zit inmiddels een 90 mm fan welke lucht naar binnen blaast, achter het deel op de voorkant waar shuttle op staat met de 4 schroefjes (dit paneeltje is te verwijderen dus) zit ongeveer 1 cm ruimte tot de metalen behuizing begint waar een eenzelfde gaten patroon zit met een hoogte van 55 mm. Nu is mijn idee om daar 1 of 2 50 mm fans op 7V achter te hangen, maar is dat genoeg ruimte tussen het frontpaneel en de fans om daar daadwerkelijk resultaat mee te behalen ? Of moet ik dan in dat paneel gaan zitten boren en / of zagen.

De achterkant dus
Hier komt mijn videokaart in beeld en waarschijnlijk mijn grootste probleem.... De behuizing is BTX, de videokaart is dus "op zijn kop" geplaatst ten opzichte van een ATX kast, de koeler zit boven op de kaart en niet onder. Mijn grafische kaart is een ASUS Radeon X800XL PCIe en blaast de warmte naar binnen. Het PCIe slot zit achter het bovenste gatenkaas plaatje, de onderste is voor het enige PCI slot. Een andere koeler op de kaart zetten is geen optie omdat daar de PS/2 aansluitingen in de weg zitten, een andere videokaart die de boel naar buiten blaast is dus automagisch ook eigenlijk geen optie omdat die meestal 2 slots hoog zijn. Een andere videokaart gaat het denk ik ook niet oplossen, passieve modellen zijn waarschijnlijk niet krachtig genoeg voor wat ik wil (moet ik nog even echt goed uitzoeken, maar meeste is volgens tomshardware qua prestaties wat ik heb kunnen vinden niet goed genoeg, of ik moet beter leren zoeken
)
Als ik nu kies voor de 2 x 50 mm fan te plaatsen voor in het systeem krijg ik het gedonder dat de videokaart de ene kant op wil blazen en ondertussen de fans voorin de warmte net zo hard weer terug blazen......
Liefst wil ik niet aan een andere behuizing, liefst houd ik dit compacte beestje. Iemand een idee ?
Van de Shuttle site de volgende beknopte omschrijving:
SS31T
NanoBTX form factor
For businesses looking for a more traditional styled desktop but still want the benefits of a reduced size, the Shuttle SS31T is the solution. Based on the nanoBTX standard, Shuttle SS31T is designed to be a low cost, easy to maintain system ideal for large installations in corporate, educational and similar settings. The Shuttle SS31T includes onboard audio and graphics, and is ready to accept single and dual core processors.
De behuizing:
Op het bovenstaande plaatje zijn 2 dingen belangrijk, achter het "rooster" (zijkant dus) zit inmiddels een 90 mm fan welke lucht naar binnen blaast, achter het deel op de voorkant waar shuttle op staat met de 4 schroefjes (dit paneeltje is te verwijderen dus) zit ongeveer 1 cm ruimte tot de metalen behuizing begint waar een eenzelfde gaten patroon zit met een hoogte van 55 mm. Nu is mijn idee om daar 1 of 2 50 mm fans op 7V achter te hangen, maar is dat genoeg ruimte tussen het frontpaneel en de fans om daar daadwerkelijk resultaat mee te behalen ? Of moet ik dan in dat paneel gaan zitten boren en / of zagen.
De achterkant dus
Als ik nu kies voor de 2 x 50 mm fan te plaatsen voor in het systeem krijg ik het gedonder dat de videokaart de ene kant op wil blazen en ondertussen de fans voorin de warmte net zo hard weer terug blazen......
Liefst wil ik niet aan een andere behuizing, liefst houd ik dit compacte beestje. Iemand een idee ?
☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420