[MacBook] downgrade van 10.5 naar 10.4 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 20:59
Sinds vorige week heb ik van m'n werk een macbook met mac OS 10.5 erop.
Omdat dit niet vlotjes werkt met vectorworks 10.5 (lees: miserie :( :( op allerlei vlakken) dacht ik eraan de macbook te downgraden naar mac OS 10.4.11
Via google kwam ik te weten dat dit niet zo evident is...ik lees verschillende zaken ivm displaydrivers die niet goed meer zouden werken? :?

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

Tuurlijk niet, gewoon opstarten met mac os 10.4 DVD, en gaan. je moet er alleen wel aan denken dat je alleen 10.4 kan installeren als je MB hier ooit mee is geleverd, aangezien je anders gezeur kan hebben met drivers die niet in de DVD zitten.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Er is sowieso geen retail Tiger voor Intel Macs. Je zal dus al aan een DVD moeten komen met Tiger voor jouw specifieke model MacBook. Áls die DVD al bestaat, moet hij bij je MacBook gezeten hebben. Als dat niet het geval is, is Leopard de enige optie.

Launching containers into space

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Welke versie Vectorworks gebruik jij?
Ik draai 2008 en 12.5.1. beide draaien hier prima. Maar had dan wel weer problemen (inderdaad met het scherm) bij 12.0

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb geloof ik een ervaring van iemand gelezen dat hij van Apple een cd met drivers voor een lagere OS X versie heeft gekregen omdat de betreffende gebruiker met soortgelijke problemen zat. Je kunt dus proberen Apple op te bellen, nooit geschoten is altijd mis.

🌞🍃

• Promy
Het probleem zit er hem in dat wij op kantoor nog met vectorworks 10.5 werken.
Begin dit jaar had ik naar aanleiding van de vectorworks 2008 roadshow, voorgesteld aan "de baas" om up te graden, maar gezien het prijskaartje (15licenties) was hij niet zo happig...

In plaats van de ganse discussie opnieuw te voeren, leek het me handiger om de 2 nieuw aangekochte macbooks te downgraden naar mac os X.4, waar deze versie van vectorworks wel nog werkt...

Verwijderd

Promy schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:21:
Het probleem zit er hem in dat wij op kantoor nog met vectorworks 10.5 werken.
Begin dit jaar had ik naar aanleiding van de vectorworks 2008 roadshow, voorgesteld aan "de baas" om up te graden, maar gezien het prijskaartje (15licenties) was hij niet zo happig...

In plaats van de ganse discussie opnieuw te voeren, leek het me handiger om de 2 nieuw aangekochte macbooks te downgraden naar mac os X.4, waar deze versie van vectorworks wel nog werkt...
Ik heb een Mac OS 10.4 intel universal voor je, echter heb ik die nu uitgeleend. (En heb ik geen tweede exemplaar |:( .) Als het goed is heb ik hem zaterdag terug, en zal ik zorgen dat je hem van een mirror kan downloaden. Laat maar horen als dit je wat lijkt :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het lijkt me niet zo handig als we hier versies van Mac OS X ter download gaan aanbieden :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Promy
Bedankt voor het aanbod, maar zoals de moderator meldde, mag dit op Tweakers niet...
Ik ben ondertussen gaan informeren bij een apple retailer, en die zag er geen problemen in. Ook niet met de licenties. een originele kopie van 10.5 (en een apple computer natuurlijk) geeft recht om een lagere versie te installeren.
Als ik me niet vergis heeft een collega een oudere versie van de macbook met een 10.4 dvd erbij.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Promy schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:21:
Bedankt voor het aanbod, maar zoals de moderator meldde, mag dit op Tweakers niet...
Ik ben ondertussen gaan informeren bij een apple retailer, en die zag er geen problemen in. Ook niet met de licenties. een originele kopie van 10.5 (en een apple computer natuurlijk) geeft recht om een lagere versie te installeren.
Als ik me niet vergis heeft een collega een oudere versie van de macbook met een 10.4 dvd erbij.
Een oudere versie met verschillen in hardware? Zo ja, niet doen. Je gaat vrijwel zeker problemen krijgen met hardware support.

Launching containers into space

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Ho wacht even! Je kunt niet zomaar Tiger installeren op iedere Macbook. Tiger heeft namelijk geen ondersteuning voor de Intel GMA X3100 videochip, welke in de latere macbooks zitten. De intel GMA 950 in de oudere Macbooks wordt wel ondersteund. Kijk dus in je Systeemprofiel welke videochip je erin hebt zitten... Waarschijnlijk de X3100, gezien je hem pas sinds vorige week hebt....

Verder is het natuurlijk onlogisch om je OS te downgraden, omdat het te duur is om je software te upgraden. Dan had je beter geen Macbooks kunnen aanschaffen als baas. Kortom, update dat iig de software op de Macbook, daar heb je meer plezier van als een downgrade naar Tiger....

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 15:32
Is 't niet veel verstandiger om je problemen met je app op te lossen ipv tiger te installeren?

|>

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je Mac geleverd wordt met Leopard out-of-the-box is het technisch onmogelijk om daar Tiger op te downgraden. Lees: Geen stuurprogrammatuur.

Tiger is op een bepaald punt gestopt met het ondersteunen van hardware architectuur, en als je een nieuwere mac hebt, zit deze support er dus niet in.

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik ken het product vectorworks niet, maar zou je niet met vectorworks kunnen overleggen?
Misschien hebben ze een patch voor je. Of een workaround. Klein beetje belachelijk om bij een nieuwer OS direct de klant teleur te stellen door ze direct een nieuwer product te verkopen.

• Promy
Het blijkt inderdaad niet mogelijk om te booten vanaf een "oude" 10.4 dvd (voor intel)
Ik heb reeds contact gehad met Vectorworks, maar zij bieden geen oplossing voor de oude versie.

Hun standpunt is (deels begrijpbaar) dat de software te oud (uit eind 2003) is om nog te ondersteunen op een OS uit 2007.

De enige oplossing zal dus een upgrade (van 2000 euro/mac) te kopen voor al onze machines (aangezien ze enkel een upgrade per klantenfiche leveren en niet per computer)

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
Ja daar zit ook wel weer wat in, had geen idee hoe oud die software alweer was. Kan de softwareontwikkelaars wel een beetje gelijk geven.

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Van de andere kant mag een beetje bedrijf dat werkt met CAD ook wel een keer nieuwe software aanschaffen als ze nog software hebben uit 2007.... Stilstand is achteruitgang....
Pagina: 1