FIC PA-2010+ snapt BIOS update niet... ?

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Het is inderdaad een erg oud ding, het FIC PA-2010+ moederbord, maar toch heb ik wat hulp nodig.
Ik heb dit moederbord, met volgende specs:

PA-2010+
Board Revision PCB 4.1
BIOS Chip 6.18J90Es

Nu wilde ik het laatste BIOS van de FIC site halen, maar toen ik het flashte (met de flash621 utility) gaf de utility de melding dat dit BIOS niet voor dit moederbord was.

Ik ben toch doorgegaan, uiteraard na het backuppen van het oude BIOS, maar vanaf werdt er geen enkele IDE drive nog gedetecteerd, niet de CD ROM, ook geen HDD...

Na het flashen van het oude BIOS herkende hij wel terug m'n IDE spullen, maar daar worden bepaald e dingen niet in ondersteund.

Hier zijn de links:

Overzicht Pagina: http://www.fic.com.tw/sup...otherboard.aspx?model_id=
BIOS pagina: http://www.fic.com.tw/sup...ard/bios.aspx?model_id=94

Wie kan mij helpen of kent dit probleem ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Whoa, de 2010+, dat is idd een tijdje terug.

Even denken... Via VPX chipset, ATX form factor... en als het goed is ligt er eentje hier op zolder. Ff kijken :)

Edit:
Zit waarschijnlijk in een nog niet uitgepakt verhuisdoos onderop de stapel - wat het lastig gaat maken om te testen :'(

Wel één ding wat ik gelijk zie is dat er versies zijn met 586A en met 586B southbridge. En een BIOS voor de een gaat niet werken op die voor de ander. Volgens de site zou jij op de 4.1 een 586A moeten hebben. Dus je moet vooral niet de 1.13AG15 gebruiken (staat er ook duidleijk bij trouwens). BIOS voor verkeerde southbridge flashen zou hoogstwaarschijnlijk leiden tot IDE problemen. Zeker dat je dat niet gewoon gedaan hebt :?

[ Voor 63% gewijzigd door dion_b op 08-09-2008 19:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:21
Je flasht wel de BIOS voor de juiste revisie? Je moet dus de 113AB135.zip hebben, die andere BIOSsen zijn voor andere bordrevisies. Het toch flashen van die dingen resulteert, zoals je al aangeeft, in het falen van diverse onboard componenten.

• Petervanakelyen
dion_b schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:16:
Whoa, de 2010+, dat is idd een tijdje terug.

Even denken... Via VPX chipset, ATX form factor... en als het goed is ligt er eentje hier op zolder. Ff kijken :)

Edit:
Zit waarschijnlijk in een nog niet uitgepakt verhuisdoos onderop de stapel - wat het lastig gaat maken om te testen :'(

Wel één ding wat ik gelijk zie is dat er versies zijn met 586A en met 586B southbridge. En een BIOS voor de een gaat niet werken op die voor de ander. Volgens de site zou jij op de 4.1 een 586A moeten hebben. Dus je moet vooral niet de 1.13AG15 gebruiken (staat er ook duidleijk bij trouwens). BIOS voor verkeerde southbridge flashen zou hoogstwaarschijnlijk leiden tot IDE problemen. Zeker dat je dat niet gewoon gedaan hebt :?
Haha :)

Nee, het gekke is dus dat ik wel het BIOS heb genomen voor PCB v4.1, en voor de VIA 586A chipset. Dat is op de FIC site 113AB135.zip.

Maar dat gaf dus bovenstaande symptomen.
Op het moment draai ik dus het oorspronkelijke BIOS.

Zou het een fout zijn op de site van FIC ofzo ?

Wat mij trouwens ook opvalt is het volgende:

Op de BIOS chip van het mobo plakt een stickertje met 6.18J90Es, en op de FIC site staat, voor PCB v4.0, het BIOS 6.17J90E.

Volgens mij lijken deze types erg op elkaar...
En toch ben ik er 100% zeker van dat ik PCB v4.1 heb...

Snapt iemand het nog ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat is precies de reden voor je upgrade?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En welke southbridge chip zit fysiek op je systeem? Documentatie is niet altijd te vertrouwen, wat er op die grote zwarte vierkant geschreven is doorgaans wel. Als het stiekem toch de 586B (VT82586B) blijkt te zijn, dan ben je allicht beter af met BIOS voor die chipset.

Maar idd, welke "bepaalde dingen" zijn niet door je huidige BIOS ondersteund en verwacht je wel van de "nieuwe"? Het betreft nog altijd een BIOS van ruim tien jaar oud...

Oslik blyat! Oslik!

• Petervanakelyen
dion_b schreef op donderdag 11 september 2008 @ 11:29:
En welke southbridge chip zit fysiek op je systeem? Documentatie is niet altijd te vertrouwen, wat er op die grote zwarte vierkant geschreven is doorgaans wel. Als het stiekem toch de 586B (VT82586B) blijkt te zijn, dan ben je allicht beter af met BIOS voor die chipset.

Maar idd, welke "bepaalde dingen" zijn niet door je huidige BIOS ondersteund en verwacht je wel van de "nieuwe"? Het betreft nog altijd een BIOS van ruim tien jaar oud...
Ik baseer mij niet op de documentatie van de site, maar op de dingen die op de chip staan geschreven.
Dat doe ik overigens altijd. Het is duidelijk de VIA 586A chip...

Wat het probleem is:

Op het moederbord zitten 4 sloten voor EDO geheugen, en 2 voor SDRAM.
Onlangs hebben er echter mensen ervoor gezorgd dat 3 sloten EDO totaal zijn vernield... (tja, dat heb je met verhuisfirma's :X )

Dus kon ik alleen nog de SDRAM sloten gebruiken.
Het probleem is nu dat er in de EDO sloten 256MB RAM zat, maar het BIOS geen 256MB RAM wil accepteren in de SDRAM sloten...

Per SDRAM slot wordt er 32MB gedetecteerd, dus in het totaal 64MB.
Met het andere BIOS (zonder IDE) werdt er 64MB per slot gezien, dus 128MB.

Heeft er iemand een idee ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Een door het BIOS gelimiteerd RAM geheugen is wel relatief bijzonder voor de leeftijd van het bordje, dat kwam vaker voor bij oudere bordjes (ja nu is dat allemaal antiek maar goed).

Wat voor modules gebruik je, dus rated speed, toegangstijd, dubbel/enkelzijdig, hoe veel chipjes enzovoort?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe dan ook klinkt het alsof je (ver) boven de specs van dat bord bezig hebt. Begin eens met wat DIMMs te zoeken met simpele 8Mx8 chips (64Mbit) - 8 chip 64MB modules dus, of 16 chip 128MB modules. Dat zou moeten werken.

En post idd volledige specs (van alle gebruikte geheugen), we vragen dat niet voor niets in het beleid, dat scheelt met dit soort vragen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1