Toon posts:

CAT 6 kabel trekken i.p.v. vierdraads telefoonkabel.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De Vraag: Hoe trek ik een nieuwe CAT 6 utp kabel(8 aders) i.p.v. telefoonkabel(4 aders) door een bijna overvolle interne PVC buis die in de muur zit tussen twee meterkasten (een van de meterkasten bevind zich buiten de woning en de andere binnen de woning in een afstand van minder dan 10 meter).

Men zou kunnen denken: gebruik die telefoonkabel als trekveer om CAT 6 kabel erdoor heen te trekken. *O* Nopes, het werk niet. niet dus.
Waarom niet?, omdat: there is a catch! 8)7
Interne PVC buis(in de muur , tussen meterkast buiten mijn woning en meterkast in de woning) is propvol. Hoe?: behalve een 4 draads telefoonkabel zit er ook een dikke elektricteitskabel.
Wie op aarde in godsnaam trekt een elektriciteitskabel samen met de telefoonkabel in een buis?
vraag niet aan mij maar aan die stupid aannemer.

Dus daarom niet. Omdat telefoonkabel misschien breekt en dan heb ik de poppen aan het dansen. 7(8)7 :( mee eens?

Wie heeft er een oplossing voor? wat gaat me kosten?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:43
Ligt eraan waarvoor die telefoon/UTP kabel nodig is? Als er een ADSL modem aankomt kan je die ook gewoon in de meterkast hangen en vanaf daar je PC's aansluiten met WLAN kaartjes :)

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Touwtje vastmaken aan de ene kant, en vervolgens alle kabels eruit trekken naar 1 zijde.
Dan alle kabels die je erin wil hebben vast maken aan het touwtje, en in zijn geheel er weer doorheen trekken.

Althans dat is het eerste wat mij te binnen schiet.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

les 1 :). Trek nooit stroom + iets anders in 1 buis :).

En wat FireAge zegt. Proberen alles eruit te trekken op 1 kabel na, en die als trekveer gebruiken om een nieuw setje kabels erdoor te trekken.

Overigens. als het kan, probeer de telefoondraad eruit te halen en die in een andere leiding te leggen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Hiervoor heb je dus trekkabels.

Je bevestigd het uiteinde van de trekkabel aan de telefoonkabel, trekt aan de telefoonkabel (naar beneden, helpt de aarde ook es wat mee).

Als de telefoonkabel zou breken kan je met de trekkabel de rest eenvoudig uittrekken. Daarna zal je de trekkabel moeten duwen door de buis. Moeilijker maar gaat ook. Aan de andere kant van de trekkabel bevestig je de utp-kabel. Zou op 15min klaar moeten zijn.

Persoonlijk zou ik eerst proberen de telefoonkabel als trekkabel te gebruiken. Een goede trekkabel kost al gouw 15 tot 30 euro.

Een trekkabel lijkt hierop:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/kopen/f/d6/UoU3ZY3+vvBaep3VWiX3sQ==.jpg

Je hebt er ook in plastiek, maar een metalen is wel beter.

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-03 08:22
Hum, ik weet dat het nogal wat werk is, maar ik zou gewoon nieuwe buizen (laten) aanleggen en nieuwe draden trekken. Dan weet je zeker dat het goed komt en je kan meteen een dubbele cat. 6 kabel trekken. Een goeie buis tussen 2 meterkasten erbij kan nooit kwaad. Wel wat werk, maar ja.

't Lijkt mij niet dat je teveel moet trekken, rukken enz bij die bestaande kabels. Bovendien: ik zou geen UTP-kabel bij mijn electriciteitsleidingen willen hebben liggen. Zelfs geen STP. Storingen op telecom zullen wel beperkt zijn, maar op je datalijnen wil je toch geen problemen hebben.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daarnaast is het verboden om andere kabels door dezelfde buis als je electra te voeren. Als je huis affikt dankzij kortsluiting en ze komen erachter na onderzoek heb je een probleem.

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 14:14
Ik heb een potje met vet!

Nee, geen gein! Probeer die telefoondraad aan een trekveer vast te maken. Trek dan de telefoondraad er uit en dan neemt die de trekveer mee. Maak dan de utp kabel vast aan de trekveer en smeer de utp kabel in met vet of zeep met water en trekken maar.

Het nut van de trekveer is dat je meer kracht kunt zetten. Een telefoonkabel kan nogal snel breken. Tevens ook goed vastmaken aan de trekveer en zorg niet voor een dikke bobbel aan plakband of iets dergelijks.

• Beuker
0X55AA schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:57:
Hiervoor heb je dus trekkabels.

Je bevestigd het uiteinde van de trekkabel aan de telefoonkabel, trekt aan de telefoonkabel (naar beneden, helpt de aarde ook es wat mee).

Als de telefoonkabel zou breken kan je met de trekkabel de rest eenvoudig uittrekken. Daarna zal je de trekkabel moeten duwen door de buis. Moeilijker maar gaat ook. Aan de andere kant van de trekkabel bevestig je de utp-kabel. Zou op 15min klaar moeten zijn.

Persoonlijk zou ik eerst proberen de telefoonkabel als trekkabel te gebruiken. Een goede trekkabel kost al gouw 15 tot 30 euro.

Een trekkabel lijkt hierop:
[afbeelding]

Je hebt er ook in plastiek, maar een metalen is wel beter.
Dat is echt geen trekkabel. ;)

Dit is er eentje:
Afbeeldingslocatie: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/Trekveer%20-%20staal.jpg

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik zou voorzichtig trekken, per adder van de telefoon kabel .... ;-)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 23:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is verboden om hoogspanning (elektriciteit) en laagspanning (netwerk/telefoon) door dezelfde buis te hebben. Mocht je huis affikken dan kan de verzekering daar heel erg lastig over gaan doen.

Persoonlijk zou ik de aannemer op het matje roepen en hem in gebreke stellen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Janoz schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:11:
Het is verboden om hoogspanning (elektriciteit) en laagspanning (netwerk/telefoon) door dezelfde buis te hebben. Mocht je huis affikken dan kan de verzekering daar heel erg lastig over gaan doen.

With ^^

Trek nooit die twee dingen in dezelfde buis (nou weet ik niet hoe de NEN daarin is magoed).

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met SFTP of dergelijke kabel (i.v.m. shielding).

• Beuker
Janoz schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:11:

Je zou het ook niet willen, want je netwerk betrouwbaarheid gaat er niet op vooruit.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

geultje graven, nieuw buisje leggen, klaar :) ben je een paar uurtjes langer bezig, maar ook meteen van eventuele ruis af :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Waarom heb je in godsnaam 2 meterkasten :?

Maak eens een tekening, schept misschien wat meer duidelijkheid. Verder is CAT 6 een stuggere kabel dan CAT5. Afhankelijk van bochten in de pijp zit je daar ook al met een probleem. Weet verder niet je bedoelingen waarom je een CAT6 kabel nodig hebt, server op een beplaade locatie zetten ?

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-03 08:22
Als het alleen om telefoonleidingen gaat, kan cat 5(e) natuurlijk genoeg zijn: kun je lekker aantal telefoonlijntjes op aansluiten. :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je nu naast je oude elektriciteit draad, ander draad gaat leggen, dan loop je een risico dat je 220 kabel beschadigd.

Dus mocht je dat door de pvc buis gaan wringen, dan moet je tegelijk 220 kabel nieuw trekken.(ALS INDIEN JE DE FOUT VAN DE AANNEMER WILT HERHALEN) 8)7

Als je wilt weten wat een kabelgoot gaat kosten dan moeten er echt meer details komen. Als je utp langs de plint kunt leggen ben zondermeer goedkoper uit.

[ Voor 33% gewijzigd door leuk_he op 08-09-2008 16:30 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Siliconenspray doet ook wonderen, wel duurder dan zeepwater natuurlijk, maar ook minder nat.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jullie allemaal voor jullie snelle reacties.
Ik denk dat ik het idee van Janoz beter vind. Het is inderdaad verboden moeten zijn om hoogspanning en laagspanning in een buis te propen. Ik ga even achteraan om uit te pluizen wie hiervoor verantwoordelijk kan zijn.
Verder, vind ik het plaatsen van een WLAN zelfs met WPA2 beveiliging buiten mijn woning, vanwege de security issues,niet zo een goed idee. Met hoogspanning te spelen vind ik helemaal uit de boze.
Misschien heb ik met mijn vraag zonder een duidelijke schets verwarring gezaaid . Het plan is als volgt:
Mijn woning is door deze twee meterkasten in het tweeën gedeeld . Een deel van de woning is via de interne meterkast te bereiken en het ander deel met externe meterkast. Om deze twee delen met elkaar te verbinden voor een multimedia(voice, data en video) gebruik moet ik een voor de video geschikte GIGA kabel CAT 6 te trekken.

In ieder geval bedankt jullie allemaat. Ik ben een paar nieuwe ideeen rijker.

• remmelt
Cat5e kan ook GB ethernet, correct me if I'm wrong.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
DJ_Flowerz schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:10:
[...]

Dat is echt geen trekkabel. ;)

Dit is er eentje:
[afbeelding]
Google wou me niet zo snel een goede foto geven :P

• WaaaghNL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-02 14:33

WaaaghNL

Just me..

remmelt schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 14:56:
Cat5e kan ook GB ethernet, correct me if I'm wrong.
ja kan wel alleen is CAT6 betergeschikt vanwege een hogere MHz ;)
BRON: http://searchdatacenter.t...,sid80_gci211752,00.html#

WaaaghNL

• remmelt
Is een van de voorwaarden aan Cat6 niet dat je er dichte connectoren aan krimpt?
Pagina: 1