Starten XP hdd automatisch gewist; Virus?

Pagina: 1
Acties:

• BakkieDoen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-08-2022
Nadat mijn probleem met het niet herkennen van de hdd's voorbij was, ben ik nu gestuit op een ander probleem. Twee van mijn vier externe harde schijven zijn bij het opstarten van XP automatisch gewist. Eerst 1 en bij de volgende keer opstarten de ander.

Het zijn twee dezelfde type schijven: NTFS; 80GB en vol met mp3 e.d. Ik ben nu dus als de dood dat andere harde schijven het zelfde lot beschoren zijn. Deze zijn echter op FAT32 geformatteerd en kleiner dan 20 GB.
De virusscanners (McAffee en AVG) kunnen niets vinden.

Ik heb een backup van foto's op een gepartitioneerde schijf (totaal 20GB, FAT32). Deze wordt door een ME systeem wel herkend, de eerste mappen worden weer gegeven maar als ik dieper de mappen in wil krijg ik een melding of 'niet geformatteerd, wilt u formatteren?'

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik heb wel bedacht dat het hele systeem geschoond moet worden, maar daar heb ik dus schone diskruimte voor nodig die ik nu even niet kan vinden lijkt wel.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wanneer je de 2 externe schijven aan een andere pc hang, zijn ze dan ook nog steeds leeg?

Money for nothin' and your chicks for free

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb geen oplossing voor je probleem, mar wel een tip voor de toekomst. Maak backups! Zeker van je foto's. Een aparte partitie als 'backup' misbruiken voldoet niet. Je merkt al dat je in de problemen komt wanneer de boel instort. Zet je foto's bijvoorbeeld periodiek op een DVD'tje.

• BakkieDoen
@DeeJee: Nog niet geprobeerd. Ik ben wel bang dat, mocht er een virus op de hdd zitten dat deze over gaat naar die pc.

@ Ed-L: Back-ups zijn in niet complete mate aanwezig. Kunnen jpg bestanden ook geïnfecteerd worden eigenlijk?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-02 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In principe kan elk bestand dat een bepaalde actie triggert besmet raken.
Als je dubbelklikt op een jpeg, begint wellicht MSpaint of Photoshop op te starten. Dat is een mooie ingang om iets met foute instructies te doen. Een .exe is natuurlijk makkelijker, maar goed.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

BakkieDoen schreef op maandag 08 september 2008 @ 11:30:
@DeeJee: Nog niet geprobeerd. Ik ben wel bang dat, mocht er een virus op de hdd zitten dat deze over gaat naar die pc.
Ik zou het toch eens gaan proberen. Dan weet je zeker of de schijf ook echt leeg is.
Een goede back-up van je "test" pc maken is wel slim.

Money for nothin' and your chicks for free

• BakkieDoen
Een collega van me zei het ook net. Ik zal het proberen.
Zo juist een nieuwe, voor mij zeer grote, 640 gb WD externe hdd aangeschaft. Hierop zet ik eerst de echt belangrijke bestanden. Vervolgens zal ik de test pc leeg halen en de schijven daarop aansluiten.

Ik ben benieuwd.
Zou het aan XP zelf kunnen liggen?
Mezelf beantwoorden: Het kan waarschijnlijk aan heel veel liggen.

• BakkieDoen
Ik heb 1 van de twee hdd aan een andere pc gehangen als onderdeel van mijn muziek server. Dit schijnt toch te werken. Net via die pc de hdd gecheckt en niets aan de hand.
Heel vreemd allemaal. Ik denk dat ik de pc waar de hdd eerder aan hing, toch maar moet leeg halen, formatteren en opnieuw beginnen.

• BakkieDoen
Daarnet de tweede harddisk geprobeerd, deze wordt wel herkend, maar is niet goed. Waarschijnlijk de bootsector kapot. Ben benieuwd of dat gerepareerd kan worden zonder formateren.
De pc waar de schijven aan zaten toen deze crashden lijkt het te hebben begeven. Alleen safemode werkt nog. Iemand een suggestie om het geheel (tijdelijk) weer normaal werkend te krijgen?

Verwijderd

Hai. Ik wilde een Maxtor 320sata schijf testen en heb daarvoor seatools gedownload en geinstalleerd.
Echter bij een basic-test (elke basic test) krijg ik steeds de melding "FAIL" ook bij gezonde harddrives die geen problemen vertonen (zijn wel beiden sata) Ik heb twee sata-schijven op een sweex controller hangen en ze staan beiden aangegeven met "een zilveren icoon" in seatools. Kna het zijn dat seatool sgeen tests kan uitvoeren door deze sata-controller?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:57

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BakkieDoen schreef op woensdag 10 september 2008 @ 15:20:
Daarnet de tweede harddisk geprobeerd, deze wordt wel herkend, maar is niet goed. Waarschijnlijk de bootsector kapot. Ben benieuwd of dat gerepareerd kan worden zonder formateren.
Ik zou eens met Partition Recovery kijken of de data nog terug te halen is. Met de demo versie kun je dat iig verifyen. De standaard versie kan 'm ook fixen, die kost $40 (wat op zich meevalt, zeker met de huidige dollarkoers).

De website en de app zien er op zich niet heel slick uit, maar het doet wel wat het moet doen, en goed :). Ik heb er ook een RAID0 array mee weten te recoveren door een falende disk te clonen naar een identieke nieuwe en de array opnieuw te initialiseren, waardoor alle partities dus plots weg waren (waarschijnlijk een nieuwe MBR die geschreven werd bij het opnieuw creëren van de array). Waar ik natuurlijk enorm van schrok, ik hoopte eigenlijk dat bij het opnieuw definieren van de array met de hdd's in dezelfde config m'n data automatisch weer tevoorschijn zou komen. Maar Partition Recovery vond al m'n partities en kon ze met een klik op de knop recoveren.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 12-09-2008 02:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1