Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:47
Ik had een vraagje t.b.v. de reiskosten van een studie (weet dat je deze normaal niet kan terug vragen).

Situatie is als volgt:

Mijn vriendin is 2 jaar geleden weer gaan studeren en had nog recht op studiefinanciering.
Hier hebben we dan ook 2 jaar gebruik van gemaakt (de lening althans), en daarbij kreeg ze dus een OV.
(we wonen in twente, en ze zit in amsterdam op school (verloskunde opleiding) ).

Alleen bleek dus dat ze vanaf september dit jaar geen recht meer had op stufie. Blijkbaar moet je de studiefinanciering binnen 10 jaar gebruiken, daarna heb je er geen recht meer op.

Alleen omdat ze veel moet reizen naar Adam, en veel stage loopt in die omgeving (alleen geen vergoeding), moet ik dus wel een OV voor haar kopen.

Had ook gelezen dat je reiskosten bij stage wel kan aftrekken, maar dan moet je wel geld verdienen / stage vergoeding krijgen :S . (ze werkt verder ook niet)

vragen:
- Mag/kan je deze dan wel aftrekken van de belasting, aangezien ze geen stufi meer krijgt?
- Of kan je dat op de een of andere manier dan nog aftrekken als kosten.
(We zijn tevens fiscaal partner, dus misschien dat dat nog helpt?)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 22:30
heeft ze geen recht meer op een zogenaamde 0 lening? Waarbij je dus 0 euro leent van de IB-groep en WEL een OV krijgt?

Daarnaast (omdat idd ze na 10 jaar geen stufi meer mag hebben):

de site van de belastingdienst:

De volgende kosten mag u niet meetellen:

rente voor studieschulden
uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
reis- en verblijfkosten
uitgaven voor studiereizen of excursies
uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan

[ Voor 90% gewijzigd door miel op 08-09-2008 08:06 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• stimpyrulez
miel schreef op maandag 08 september 2008 @ 08:03:
heeft ze geen recht meer op een zogenaamde 0 lening? Waarbij je dus 0 euro leent van de IB-groep en WEL een OV krijgt?

Daarnaast (omdat idd ze na 10 jaar geen stufi meer mag hebben):

de site van de belastingdienst:

De volgende kosten mag u niet meetellen:

rente voor studieschulden
uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
reis- en verblijfkosten
uitgaven voor studiereizen of excursies
uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan
Nope daar heeft ze dus geen recht meer op (door die 10 jaar).

En dat je die kosten niet mag aftrekken, dat had ik dus wel gezien, maar juist omdat ze geen stufi meer krijgt (dus eigenlijk geen vergoeding daarvoor door de overheid), is dus mijn vraag of dat dan wel opgaat? En of we dta op de 1 of andere manier dan wel kunnen aftrekken.

Juist omdat ze echt veel moet reizen en de OV gewoon het "goedkoopst" is met 3677 euries, is mijn vraag of je dan dus fiscaal nog wat kan regelen??

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Als je geen inkomsten hebt, valt er toch ook niets af te trekken? Maw (ik ben overigens geen accountant :D ) als ze een bijbaantje had waarbij ze inkomsten had had ze iets om af te trekken, echter reiskosten vallen daar weer niet onder.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
n4m3l355 schreef op maandag 08 september 2008 @ 09:16:
Als je geen inkomsten hebt, valt er toch ook niets af te trekken?
Bij fiscaal partnerschap mag je de aftrekposten naar de verdienende partner afbrengen. Dat scheelt aanzienlijk.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ja als er sprake is van een aftrekpost, zoals al aangegeven is dit niet het geval. Ook spreekt hij van zijn vriendin, natuurlijk kan het zo zijn dat hij een partnerschap heeft met haar, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Iets wat wel gaat overigens.. mocht dit wel zo zijn is dat je haar laptop/computer die ze voor de studie gebruikt mag aftrekken. Dit tikt ook wel aardig in als het een beetje dure was. Hoe het met verdere studie materiaal zit weet ik eerlijk gezegd niet.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 13:22
Kan je vriendin niet dit het best bepraten met de baas waar ze stage loopt? Wat ik heb meegemaakt is als de stage goed verloopt enzo en ze zijn tevreden dat ze vaak wel dit soort dingen oplossen. Bereken wel per maand hoeveel je aan kosten kwijt bent. Best kans dat het een mooie verdeling wordt.

• stimpyrulez
n4m3l355 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:03:
Ja als er sprake is van een aftrekpost, zoals al aangegeven is dit niet het geval. Ook spreekt hij van zijn vriendin, natuurlijk kan het zo zijn dat hij een partnerschap heeft met haar, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk.
?? hoezo :?
We doen al 3 jaar samen aangifte, dus fiscaal partnerschap bewijs is daar al mee geleverd, en tevens wonen we op hetzelfde adres, wat de criteria is voor fiscaal partnerschap.
Iets wat wel gaat overigens.. mocht dit wel zo zijn is dat je haar laptop/computer die ze voor de studie gebruikt mag aftrekken. Dit tikt ook wel aardig in als het een beetje dure was. Hoe het met verdere studie materiaal zit weet ik eerlijk gezegd niet.
Ja dat hebben we dus al gedaan.
Alleen zo'n OV aftrekken zou wel een "handig" zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door stimpyrulez op 09-09-2008 10:41 ]

• stimpyrulez
Cave_Boy schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:11:
Kan je vriendin niet dit het best bepraten met de baas waar ze stage loopt? Wat ik heb meegemaakt is als de stage goed verloopt enzo en ze zijn tevreden dat ze vaak wel dit soort dingen oplossen. Bereken wel per maand hoeveel je aan kosten kwijt bent. Best kans dat het een mooie verdeling wordt.
Nou nee das juist het mooi van de verloskunde opleidingen.
Ze zitten in alle uithoeken van het land (lees groningen, amsterdam, rotterdam, tilburg) maar alle kosten zijn voor jezelf, en vooral geen stagevergoedingen.
Terwijl mijn vriendin dus nu (3de jaars) 80% stage loopt.

De praktijken krijgen zelfs soms geld om voor een stage plek !!! |:(
Maar ja, dus onkosten vergoeding/stage vergoeding zit er echt niet in.

Dus dan zou je het al moeten hebben van de Stufi, maar als je daar geen recht meer op hebt, dan houdt het dus op.

Dus daarom hoop(te) ik er dus op dat je het op de 1 of andere manier kan aftrekken.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet dat diverse geneeskundefaculteiten in zulke gevallen (een deel van) de voor stages noodzakelijk gemaakte reiskosten vergoeden, ik kan me voorstellen dat de verloskundeopleiding ook dergelijke regelingen heeft. Eventueel zijn ook stageplekken dichter bij huis te regelen. Vragen bij het verantwoordelijke opleidingsbureau kan nooit kwaad.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:32
Lijkt me dat je die reiskosten gewoon af mag trekken hoor. Bel de belastingdienst er anders gewoon even over. DIe kunnen het je zo uitleggen.

Je mag inderdaad geen studie-reiskosten aftrekken als je dat door een of andere vorm gedekt wordt (Studenten OV jaarkaart of reiskosten vergoeding door werkgever) als dat niet zo is, dan mag je dat gewoon aftrekken lijkt mij.

Ze heeft geen stufi meer, dus alle daaraan verbonden regeltjes lijken mij dan niet meer van toepassing, ookal is het een uitloop uit die 10 jaar stufi.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet niet of ze al 30 is, anders is dit ook nog wel nuttig leesvoer. (anders misschien ook wel trouwens)

Belastingdienst bellen is geen slecht idee, maar soms zeggen ze dingen die niet kloppen is mijn ervaring, zeker als het ongebruikelijkere situaties zijn,

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 09-09-2008 11:14 ]

• stimpyrulez
The - DDD schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:05:
Lijkt me dat je die reiskosten gewoon af mag trekken hoor. Bel de belastingdienst er anders gewoon even over. DIe kunnen het je zo uitleggen.

Je mag inderdaad geen studie-reiskosten aftrekken als je dat door een of andere vorm gedekt wordt (Studenten OV jaarkaart of reiskosten vergoeding door werkgever) als dat niet zo is, dan mag je dat gewoon aftrekken lijkt mij.

Ze heeft geen stufi meer, dus alle daaraan verbonden regeltjes lijken mij dan niet meer van toepassing, ookal is het een uitloop uit die 10 jaar stufi.
Nou dat leek mij dus ook, alleen ja, moet het dan nog effe natrekken. Zal de BD wel effe bellen.

• stimpyrulez
begintmeta schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:13:
Ik weet niet of ze al 30 is, anders is dit ook nog wel nuttig leesvoer. (anders misschien ook wel trouwens)

Belastingdienst bellen is geen slecht idee, maar soms zeggen ze dingen die niet kloppen is mijn ervaring, zeker als het ongebruikelijkere situaties zijn,
Nog niet :)
Maar zal eens kijken naar de link, want dan kan het voor volgend jaar wel een optie zijn ;)

• stimpyrulez
begintmeta schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:56:
Ik weet dat diverse geneeskundefaculteiten in zulke gevallen (een deel van) de voor stages noodzakelijk gemaakte reiskosten vergoeden, ik kan me voorstellen dat de verloskundeopleiding ook dergelijke regelingen heeft. Eventueel zijn ook stageplekken dichter bij huis te regelen. Vragen bij het verantwoordelijke opleidingsbureau kan nooit kwaad.
klopt ergens heb je wel gelijk, maar daar zijn ook weer "kromme" regels voor.

Bijv. wel vergoeding van slaapplaats als je bij een verloskundige praktijk stage loopt, maar niet als je in het ziekenhuis stage loopt 8)7

Dichter bij huis heeft ze al vaker geopperd, alleen helaas doen ze er weinig mee (lees in 2 jaar 2x in de buurt een stage plaats gehad)

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 11:11
Zou het misschien een optie zijn om hiervoor de belasting dienst oid. te bellen? :)
Dan weet je het gelijk, en hoef je niet op ons gegis af te gaan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Lennart_1337 op 09-09-2008 11:19 ]

• stimpyrulez
Lennart_1337 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:19:
Zou het misschien een optie zijn om hiervoor de belasting dienst oid. te bellen? :)
Dan weet je het gelijk, en hoef je niet op ons gegis af te gaan. ;)
Jups,

Heb effe gebeld, en reiskosten mogen nooit opgegeven worden bij de studiekosten :S
Helaas.... |:(

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het kan nog volgens mij nog wel baten om alsnog de aftrekposten voor de studie te doen, je kan dan een negatief inkomen krijgen, en dat kan je dan meenemen naar een volgend jaar voor je belastingaangifte. ( Ik weet het niet precies dus mischien vertel ik het wat krom )

Je hebt er nu natuurlijk niet zo veel aan, maar je krijgt dan later als je wel geld verdiend dus nog wat terug.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• stimpyrulez
rwb schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:48:
Het kan nog volgens mij nog wel baten om alsnog de aftrekposten voor de studie te doen, je kan dan een negatief inkomen krijgen, en dat kan je dan meenemen naar een volgend jaar voor je belastingaangifte. ( Ik weet het niet precies dus mischien vertel ik het wat krom )

Je hebt er nu natuurlijk niet zo veel aan, maar je krijgt dan later als je wel geld verdiend dus nog wat terug.
Bedoel je dan door middelloon te gebruiken?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
stimpyrulez schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:07:
[...]

Bedoel je dan door middelloon te gebruiken?
Nee het is ook mogelijk om een soort 'saldo' over te houden ( als je een negatief belastbaar inkomen hebt ) die je dus volgend jaar weer mag aftrekken. Ik zal even kijken of ik er wat over kan vinden.

dit http://www.belastingdiens...nsgebonden_aftrek-43.html bedoel ik.

Mischien dat je er wat aan hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 09-09-2008 13:38 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Had je overigens nog gekeken of je gebruik kan maken van de normbedragen? Zie eerdere post.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 09-09-2008 22:01 ]

• stimpyrulez
begintmeta schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:47:
Had je overigens nog gekeken of je gebruik kan maken van de normbedragen? Zie eerdere post.
Jups, en dat kan dus ook gewoon, alleen daar mag je de reiskosten niet bij indrukken.
Volgens mij wel gewoon alle andere kosten die met een opleiding te maken hebben!
Dus dat gaan we dan wel gewoon doen ;)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
stimpyrulez schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:19:
[...]

klopt ergens heb je wel gelijk, maar daar zijn ook weer "kromme" regels voor.

Bijv. wel vergoeding van slaapplaats als je bij een verloskundige praktijk stage loopt, maar niet als je in het ziekenhuis stage loopt 8)7

Dichter bij huis heeft ze al vaker geopperd, alleen helaas doen ze er weinig mee (lees in 2 jaar 2x in de buurt een stage plaats gehad)
Als je stage loopt in het ziekenhuis is het vaak zo dat je gebruik kunt maken van de slaapvoorzieningen van het ziekenhuis (meestal wel goed geregeld tenslotte krijgen ze ook geld van de opleiding om de student stage te laten lopen, en zijn er behoorlijk wat mensen die gebruik maken van die voorzieningen), bij een verloskundige zul je dan natuurlijk inderdaad vaak zelf wat moeten regelen natuurlijk. Reiskostenvergoeding (in ieder geval gedeeltelijk) zou er bij verplichte onderwijsactiviteiten waarvoor reizen nodig is voor zover ik weet ook moeten zijn, maar de relevante (wettelijke) regelingen weet ik zo niet, misschien kan ook de LSVB of soortgelijke instelling wat tips geven.
Pagina: 1